spam o skit på blocket.se

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Är den nån fler än jag som ibland blir omdirigerad till helt andra sidor när man surfar på blocket.se? Nu senast klickade jag på en säljes annons och hamnade på en sida som påstod att min dator var infekterad med virus o trojaner.
Håller Blocket.se på med sån här jävla skit eller vad är det frågan om. :confused:
:kulspruta:kulspruta:kulspruta

Det har jag aldrig råkat ut för men anmäl det till Blocket så fixar de det ganska fort antar jag.

Du har redan fått skit i din dator vilket dirigerar om dig till det upphovsmännen till skiten vill att du ska köpa/ladda ner. Rensa.

Akta så du inte får det där "polisviruset" som är 100 ggr störigare och fryser datorn så du måste starta om den i felsäkert läge och ta bort det innan datorn funkar igen :död

polisvirus.png

Akta så du inte får det där "polisviruset" som är 100 ggr störigare och fryser datorn så du måste starta om den i felsäkert läge och ta bort det innan datorn funkar igen :död

polisvirus.png

Har du fått polisviruset så är sannolikheten stor att du dessutom har en jobbigare trojan/rootkit som släppt in skiten.... Så även om man får bort själva polisviruset är risken stor att det egentliga problemet finns kvar och öppnar upp för nya virus & spionprogram.

Rensade nyss svärfars dator från just detsamma..

Rent allmänt så är det en dålig browser (IE), flash eller java som är problemet. Alla tre har gapande stora hål där man kan köra godtycklig kod med fulla rättigheter på målsystemet. Helt utan att användaren vet det. Det i samband med att många sidor har värdelös säkerhet gör att det går att stoppa in skadlig kod på helt vanliga sidor (för ett par år sedan var det en svensk myndighets hemsida som var installerade trojaner på besökarnas datorer) så det där med porrsurfning, visst, det är vanligare på sådana sidor, men det är inte på långa vägar den enda attackvektorn.

Piratkopierade program brukar väldigt ofta komma med skadlig payload med, och det har funnits brister i mediaspelare som gjort att filmer också kunnat bära på exekverande payload.

Ska man vara riktigt säker ska man egentligen göra en ominstallation så man är säker på att man verkligen är av med allt.

Ska man vara riktigt säker ska man egentligen göra en ominstallation så man är säker på att man verkligen är av med allt.

Och det hjälper inte i alla lägen...
Viruset kan ha lagt sig i BIOS eller andra resistenta metoder, så datorn blir infekterad så fort man startar den...

Ok!
Annars meddelar blocket att det är dom som har problem och håller på att åtgärda. :7peta:7peta:7peta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park