Spackel, Andningsskydd, Temperaturer vid lacking.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
HallåHallå.
Tänkte börja med slipningen av kåpor, tank och skärmar på RDn och köpning av färg nästa vecka.

Man jag undrar om Plastic Paddlings Elastic spackel funkar bra för att spackla en smått bucklad plåt bensintank?

Sen det viktigaste, andningsskydd, vilken klass på filter ska man ha för att filtrera bort förtunningsångorna och färgdammet?

Och temperaturena, fungerar det bra att lackera vid temperaturer 8-12C grader varmt?

Självklart snackar vi 2k färg här :tummenupp

Mvh Emil.

rekommenderar inte att spackal djupare än 2 manx 3mm om du inte har grejor att rikta plåt md så fyll så mycket som möjligt med glasfiberspackel

det bästa är om man har en friskluftmask men om du bara ska lacka en gång är det onödigt dyrt och det räcker med halvmask med Klass A gasfilter om du vill att det ska hålla lite längre köper du partikelfilter också.

och 8-12 grader är tyvärr lite lite det går men jag rekommenderar det inte
20grader kan nog gå utan större risk

Spackel och dylikt baserat på polyester skall inte användas under 15°C eftersom dom inte härdar ordentligt då och dom fäster inte lika bra heller pga fukt/kondens. Tro mig jag har plastat och spacklat på båtar, hydrokoptrar mm vid nästa alla temperaturer som är möjliga i Sverige.

Tack för alla svaren. Tanken är så riktat som den bara går, har en bula kvar att rikta ut (tack vare farsan som tappade lådan med gassvetsen och träffade tanken med hörnet av lådan)

Så det är alltså bättre att använda glasfiberspackel då eller?
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=48650
Då duger det väll att använda detta spackel såfall?

Men spackla det gör jag i min mek bod :D där är det ungefär 20-23 grader varmt.
Frågan är om jag kan lacka ute vid 10-13 grader?

Tack för alla svaren. Tanken är så riktat som den bara går, har en bula kvar att rikta ut (tack vare farsan som tappade lådan med gassvetsen och träffade tanken med hörnet av lådan)

Så det är alltså bättre att använda glasfiberspackel då eller?
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=48650
Då duger det väll att använda detta spackel såfall?

Men spackla det gör jag i min mek bod :D där är det ungefär 20-23 grader varmt.
Frågan är om jag kan lacka ute vid 10-13 grader?

klart du kan lacka ute men det är bra mycket svårare
när det är kallt å färgen inte torkar riktigt så rinner det lätt å blir oftas inte
bra men ta du det lugnt så ska det lösa sig ta in grejerna i din mek bod sen så det torkar ordentligt

klart du kan lacka ute men det är bra mycket svårare
när det är kallt å färgen inte torkar riktigt så rinner det lätt å blir oftas inte
bra men ta du det lugnt så ska det lösa sig ta in grejerna i din mek bod sen så det torkar ordentligt

Okej, men jag tänkte att jag lackar ute sen när grejorna är dammtorra, tar jag in dom i antingen mekboden eller in till mitt rum.

nej ta inte in dem då avdunstar lösningsmedlet i ditt rum som inte är välventilerat? eller använda gasmask

nej ta inte in dem då avdunstar lösningsmedlet i ditt rum som inte är välventilerat? eller använda gasmask

han kommer må jätte bra sen juh :)
jag e lika lycklig varje dag jag åker från jobbet hehe

nää lägg dom i din mek bod

Nja tycker inte gasmask är så skönt att ha på sig när man sover
hm varför sa jag in till mitt rum, menade ju pannrummet! :D

Där jag ska lacka (ska plasta in en del av carporten) går ju att ställa in en byggfläkt, med rejäl värme i, innan man ska lacka, för att komma upp i 20 grader ungefär.
Sen tar jag byggfläkten och kopplar till röret som sitter bakom lackobjektet och suger ut färgdammet, har såklart värmefunktionen på byggfläkten av! :tummenup

Vad tror ni om det?

Last edited:
Spackel!

Nja tycker inte gasmask är så skönt att ha på sig när man sover
hm varför sa jag in till mitt rum, menade ju pannrummet! :D

Där jag ska lacka (ska plasta in en del av carporten) går ju att ställa in en byggfläkt, med rejäl värme i, innan man ska lacka, för att komma upp i 20 grader ungefär.
Sen tar jag byggfläkten och kopplar till röret som sitter bakom lackobjektet och suger ut färgdammet, har såklart värmefunktionen på byggfläkten av! :tummenup

Vad tror ni om det?

Låt spacklet torka i ett ordentligt varmt rum (Eller byggfläkt rakt på) i minst ett par dagar! Slipa sedan! Annars finns risk för att spacklet sjunker!:tummenupp

Låt spacklet torka i ett ordentligt varmt rum (Eller byggfläkt rakt på) i minst ett par dagar! Slipa sedan! Annars finns risk för att spacklet sjunker!:tummenupp

Me like tips! :tummenupp

Men tänkte först dra på ett lager grundfärg (ren plåt nu) innan jag börjar spackla

Alltså byggfläkt efter spacklet härdat!:)

Alltså byggfläkt efter spacklet härdat!:)
Tips:Har du köpt färg än? Inte då skall du köpa vanlig lack som du kan klarlacka över tror det heter nåt med baslack, då kan du även måla in dekaler mm blir kanon att tvätta biken sedan, + slits inte hälften som vanlig lack!!!:)

Last edited:
Me like many tips :)

Nej har inte köpt något än. Tänkte köpa en lack som kallas solid, den kan behöver man inte klarlacka men man kan för att få ett bättre skydd.
Så du tycker att jag ska spruta på klarlack också?

Jag har fått ett pris på förtunning och härdare till allt, 3dl Svart solid färg, och tror det var 1l hagmans grundfärg för 700kr låter det bra?

Och det där med 3 dl färg, det blir ju mera när man har spätt ut det med förtunning väll?

Me like many tips :)

Nej har inte köpt något än. Tänkte köpa en lack som kallas solid, den kan behöver man inte klarlacka men man kan för att få ett bättre skydd.
Så du tycker att jag ska spruta på klarlack också?

Jag har fått ett pris på förtunning och härdare till allt, 3dl Svart solid färg, och tror det var 1l hagmans grundfärg för 700kr låter det bra?

Och det där med 3 dl färg, det blir ju mera när man har spätt ut det med förtunning väll?
Ja det räcker nog!
Men 700 för grundfärg??? Har du ingen lackerare i din närhet? Som du kan fråga om du kan få köpa några deciliter? Föresten finns det inte sån grundfärg på sprayburk?

Last edited:
Ja det räcker nog!
Men 700 för grundfärg??? Har du ingen lackerare i din närhet? Som du kan fråga om du kan få köpa några deciliter?

Haha nej om jag skulle köpa grundfärg för 700kr har jag nog fått för mkt förtunning i skallen.
700kr för allt! färg, förtunning,härdare,grundfärg.

Helt OK! Ang klarlack är ju hur nogrann man vill vara, men om du ska sätta dit någon dekal så rekommderar jag det starkt!:tummenupp
Undrar jag vem som sniffat förtunning:huvet Läste lite för fort innan!!!

Last edited:
Är det helt originalskick det ska bli? Då är det väl ingen klarlack!
Tänkte på värdet en gång i tiden om du skall sälja den!
Dekaler köper du väl inte några dyrare va! Nästan alla som håller på med olika skyltverksamheter skär ut det till dig!
Bara en tanke:va

Last edited:
låter som ett normalt pris..
men 0,3 l räcker nog precis till tank.. möjligtvis lite mer..
så misslyckas inte :tungan

Nej org.skick ska den inte bli, iaf inte helt. Nejnej 135kr för 2 tankdekaler. Duger bra. Kolla mina bilder på bikepics :tummenupp.

ozeo:
det är bara att hoppas att man har lackering i blodet! har aldrig använt lackspruta förut :)
Kanske inte har världens bästa spruta hlr. Samma spruta som farsan använde för att lacka om sin Honda CB750 på 80-talet :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti