SP1 vs Fireblade

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Suzuki GSX-R600 -04 i Rookie 600
Hej,

Finns det någon här som har erfarenhet av båda dessa mc?
Funderar på att köpa en SP1, Fireblade eller kanske en R1.
Årsmodellen ska vara 00-01.

Mkt tacksam för lite tips och erfarenheter!

Mvh,
Joakim

hmmm

jag hade nog tänkt mig ett något seriösare svar på detta forumet!
så bortsett från mr skitkul här, så är jag mkt tacksam för alla seriösa svar!

vi hörs & ses...
joakim
jk@iceman.se

Läste ett test i någon engelsk mc tidning för ett år sedan eller något(performance bikes tror jag?!)
Det var en jämförelse mellan SP1:an och fireblade(929:an)modellen.
Båda var standard och bladen var vassare på i princip allting!
Prestanda , vägegenskaper och komfort.
Sedan handlar det ju mest om subjektiv körupplevelse men ska man gå efter deras test så tror jag definitivt att bladen är det bättre valet(åtminstone i std utförande!).
//Mattias

twin o rad4 skiljer sig mycket i körningen,finns dock inget negativt att klanka ner på hos twinnen,den har ju allt en cool hoj ska ha :)och låter som tusen åskoväder på en gång :skrämd KÖP KÖP.
eller köp en r1 och få en r6 på köpet :D

Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på vad de som testar hojar säger.

Påståendet om att SP1:an är trögstyrd och tungjobbad kanske stämmer om man jämför med Mille R och 998/999 men jämfört med TLR så kanske det är precis tvärtom.

Som Akesson skriver så handlar det ju om subjektiv körupplevelse, tycker du om karaktären hos en twin tror jag att SP1:an är ett utmärkt val. Den är i alla fall jäkligt snygg

Firebladen är mycket mera landsvägsvänlig, om man ska se till komfort... har en polare som hadde en blade, innan han bytte till en Sp-1, och han säger att sadeln på Sp-1an är en planka... det vet jag Greven här på forumet också sade, så de ska väl ligga nånting i det.

Twin eller tråk4a??

Twin eller rad4a ger olika körupplevelser. Så du "måste" nästan provköra för att se vilken du vill ha.

Ska du har Twin så är SP1an ett bra val. Lite dyr kanske. Men ack så vacker! :)
Billigare än Ducce, snyggare än 999an, men inte lika vacker som 998an.
5års garanti. :fakta
Wheelar bara du tänker tanken. Och ibland när du inte tänker på det ens... :D
Jag vill ha en SP1a. :) Men TLR var billigare, så det fick bli en sådan istället...
Det är en rejshoj, inte speciellt bra att toura med. Och att toura med en R1a går ju tydligen, det har vi sett flera exempel på nu. Om det är bra eller dåligt är en annan sak. :D
Har inte sett någon toura med en SP1a...

--- sublimt medelande - KÖP SP1an -----

Rad4a:
Köp en R1a så kan du köpa billiga delar på MC skrotarna, finns gott om dem där...
Nervös hoj att köra, sägs det. Vad vet jag har ju inte kört en...
Men att jämföra R1an och SP1an. :lol
Två totalt väsenskillda hojar (inom sporthojs facket). En nervös rad4a mot en rocksteady twin. Twinnen låter dessutom bättre med orginal pipor än en R1a med dyrt helsystem.. (inte färgad åsikt alls... :rolleyes: )

Blejden är en fin hoj! Massor med garanti, snygg hoj. Fin körställning. Gott om pulver. Bra väghållning.
Kort och gott. En bra hoj. Inte värst på något. (inte 00 och 01 i alla fall) men bästa allround sporthojen på marknaden. :)

:hej

nu börjar det likna något!

tack till alla er som svarat...
fortsätt gärna med att dela av er med erfarenheter!

jag har personligen inte kört landsvägshoj på flera år, och sist var det en 86:a gsxr 750...

innan det var det enbart tvåtaktare på racingbanorna så jag kan inte påstå att jag har erfarenhet av några längre sträckor på landsvägen.

men kraschat har jag gjort många ggr!;-)

vi hörs,
joakim

Aaah, den eviga frågan - två eller fyra?

Har ju inte gjort en direkt jämförelse, men har iaf en VTR1000F, samt provkört kompisars 'Blade (-97 & -00). Ja, lite haltande, men ändå...

Hursomhelst, radfyrorna är väl bättre om man räknar rena prestanda (iaf om man varvar tillräckligt), men twinnen ger mer av den diffusa(?) känslan. Lite bottendrag gentemot toppdrag också förstås. Tänkte väl oxå att en högprestandatwin vore det bästa av två världar, trots den högre vikten.

Har pratat/mailat med ett par som kört både och å de tycker väl att SP:n t.ex. inte har direkt brist på efffekt, även om det skiljer några pållar på topp. Även dess högre stabilitet (och emellanåt trögstyrdhet) nämns. Se'n är ju ljudet nåt att skriva hem om :)

Tidningar, t.ex. Bike, Das Motorrad & Fast Bikes har väl kommit till ungefär samma slutsats, oavsett om det gällt 00/01:or eller motsvarande 02/03:or som testats... men de är ju också subjektiva i sin bedömning så:

Testa själv å känn efter!

Oh, vad långt å segt det här inlägget blev :rolleyes:
/F.

joakim iceman skrev:
Hej,

Finns det någon här som har erfarenhet av båda dessa mc?
Funderar på att köpa en SP1, Fireblade eller kanske en R1.
Årsmodellen ska vara 00-01.

Mkt tacksam för lite tips och erfarenheter!

Mvh,
Joakim

Jag kör själv en R1, men en polare til mig har en SP-1 med Akra system, jag tycker den är skit rolig att köra, vi har provat flera gånger acc prov mm. men det skiljer inte mkt förrens man börjar närma sig toppfarten *men hur ofta kör man i toppfart*

Inte tycker jag den är nå mer "tungjobbad" än andra hojjar

Haär kommer nå dåliga bilder från en SP-1 & R1

Fram

Bifogat

• imgp2629.jpg
    imgp2629.jpg
    48.7 KB · Visningar: 243
BAK

Bifogat

• imgp2735.jpg
    imgp2735.jpg
    79.8 KB · Visningar: 240
Vad du än gör så provkör alla 3 hojar innan du bestämmer dig. Jag blev tvugen att sälja min förra hoj efter att ha provkört R1.
Bättre att prova innan köpet alltså.

Fireblade eller R1 går väll nästan på ett ut. Fireblade lite snällare och bekvämare men med sämre markfrigång.
R1 har mer motor, bättre markfrigång och är snyggare!

och som sagts ovan finns det mycket begdelar att tillgå till R1 något som kan vara värt att tänka på i dessa halvförsäkringstider.

än, gör det enkelt för dig och köp en R1 :tummenupp

Sp1 hade jag helt räknat bort då den kostar mer än de övriga men inte är ett dugg bättre. V-twin låter iofs gött men inte fan blir det roligare att åka motorcykel för det???

Har själv en 929:a och är supernöjd med den. Dock har jag haft tankar på en SP-1:a(2:a) många gånger och kanske så blir det en twin nästa gång. Men inte för att den är bättre utan snarare annorlunda. R1:an är en kanoncykel den med, det som fick mig att välja bort den var att det var så vanlig samt att jag upplever Honda något bättre kvalitetsmässigt. Fördelarna med en vanlig cykel är och andra sidan att det finns mer beg. delar på e.x. skrot och dylikt som någon nämnda tidigare. Men som sagt...angörandet borde du finna i provkörningen: Provkör ALLA och besluta därefter.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing