Spårval vid skymda kurvor på uppkörningen

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hallå!

Vilket spårval vid skymda kurvor är godkänt på uppkörningen?

Enligt teoriboken ska man i en skymd högerkurva placera sig så nära mittlinjen som möjligt och sedan skära kurvan. En sådan placering ger mest siktsträcka.

Vid skymda vänsterkurvor ska man placera sig längst till höger, och sedan skära kurvan på samma sätt som vid högerkurvor.

Nu står ju det här i teoriboken, vilket jag var nästan säker på att det var rätt - men farsan blev kuggad på grund av spårvalet som beskrivs i teoriboken. Enligt instruktören skulle han vid högerkurvor placera sig längst åt höger före kurvan och hålla den placeringen genom kurvan :confused: Enligt instruktören skulle man endast kunna tillämpa den placeringen som farsan gjorde när kurvorna är inte skymda - men i teoriboken är det då man skall tillämpa den metoden :huvet

Vad vill de ha på uppkörningen? Vilket spårval ska man ha vid skymda kurvor? Ska man gå efter teoriboken? Den borde ju stämma. Det var kanske så att instruktören var en surgubbe...

Last edited:
Teori boken har rätt ;) men gå ej ut över mittlinjen i skymd kurva

Jo det är logiskt att man inte ska över mittlinjen med kroppen/hojen. Står i boken också :)

:fakta

Vet folk som har kuggat för att de INTE följde spårvalet i teoriboken.

Varför blir man kuggad för att man gjort exakt så som boken säger? Och sedan kommer ett påstående från instruktören som är helt tvärt emot det vad boken säger.

Last edited:
Varför blir man kuggad för att man gjort exakt så som boken säger? Och sedan kommer ett påstående från instruktören som är helt tvärt emot det vad boken säger.

Precis som i många andra fall när det gäller kuggningar av körkort så måste instruktören ha nåt att skylla på. Man har inte gjort nåt specifikt fel men ändå anser inte förättaren att man är 'mogen' att ha körkort och skyller då på nåt annat.

Du ska inte skära kurvan innan du ser utgången. Dvs håll ytterkant så länge som det behövs.

I vissa väldigt tvära kurvor ser man inte utgången.

Det värsta är ju dock att placeringen var helt åt hållet fel ändå enligt instruktören, han skulle hållt höger vid skymd högerkurva vilket inte stämmer överrens med boken.

Men jag ska alltså gå efter boken på min uppkörning?

Precis som i många andra fall när det gäller kuggningar av körkort så måste instruktören ha nåt att skylla på. Man har inte gjort nåt specifikt fel men ändå anser inte förättaren att man är 'mogen' att ha körkort och skyller då på nåt annat.

Hade man haft teoriboken och visat att han hade helt åt hållet fel, hur hade han reagerat?

Hur hade han reagerat på om han visste att personen i fråga har haft A körkort i ett annat land i 26 år, samt är yrkeschaffis (kör stadsbuss i Göteborg) och är 44 år gammal. Även om jag kör bättre än honom på uppkörningen så är jag rent logiskt en större trafikfara. Jag kommer ju att köra galnare än en medelåldersman som dessutom har mycket mer trafikvana. Sådant borde instruktörerna också tänka på tycker jag.

Last edited:
Klart man blir förvirrad när man läser om alla sätt som folk blivit kuggade på. Ska själv köra upp på Måndag.
Men tror att det är som många skrivit tidigare i flera olika trådar, att dom ser på helheten. Orkar eller vill inte stå och förklara precis det som man gjort fel.
Sen är det ju kanske lite beroende vilken "instruktör" man får också.
Jag brukar jämnföra sånt här med när man ska besiktiga bilen. Det går alltid att hitta fel eller underkänna om dom vill. Man ska ha lite tur också :)

I vissa väldigt tvära kurvor ser man inte utgången.
Jo, det gör man visst. Fast kanske väldigt sent. Så sent att man inte hinner skära kurvan alls.

Men jag ska alltså gå efter boken på min uppkörning?
Nej. Jag tycker inte du ska skära kurvan förrän du ser utgången. I en högerkurva följer du alltså mittlinjen så länge som du inte ser utgången. I och med detta ser du eventuella hinder tidigare. Dessutom syns du mycket tidigare av mötande trafik.

Reagera med omdömmet. Skymd vänsterkurva= Det lättaste, ligg så långt ute åt höger du kan och skär, men inte för kraftigt. Ha alltid halva vägen till godo på innsidan och ligg gärna i mitten av ditt körfält om det inte är sträckat, då bilar kan skära vassa kurvor ganska rejält. Dessa kurvor kan du oftast ha lite högre fart i, jämfört med skymda högerkurvor.

Skymd högerkurva = Mycket lätt att chansa och göra bort sig, men chansa aldrig. Är sikten så dålig att du inte ser mer än någon meter framför, se till att ta ner farten för att kunna bromsa om något finns där (cyklist/gående/häst/olycka mm). Är vägen delad av en mittlinje kan man skära lite kraftigare. Gå ut nästan intill mittlinjen en bit innan kurvan och skär kurvan lite mer än halvvägs. Är det inte mittlinje ta ner farten mer och ligg inte i mitten av körbanan. Här fick jag en varning på min uppkörning. Just med tanke på att mötande trafik också möjligen skär kurvorna och noll chans att bromsa om man nu skulle möta en sådan bilist. Se då hellre till att ligga i mitten av din fil närmare högerkanten, men se till att öka hastigheten när du får fri sikt ur kurvan (om inget är där). Då visar du tydligt att du visat respekt för den skymda kurvan och att det är "ok" att köra vidare med ditt fartviddunder. :tuttar

Last edited:
Jo det är logiskt att man inte ska över mittlinjen med kroppen/hojen. Står i boken också :)

Det är för att vägverket och endel körskolor inte är överens om hur man ska göra. Så sa min körskolelärare till mig.

Men det e ju bara påpeka att du fått två imotsägande uppgifter om det och fråga uppkörningsledaren vad det är han vill se innan du kör.

mer än bara ett

Att kugga en elev på uppkörningen beror oftast på en helhetsbedömning på körningens moment. Spårval och sidoplacering är ett moment har jag för mig. Det KAN vara så att uppkörningsmannen ansåg att det fanns ett antal kurvor som genomfördes med konstigt spårval. Att han sedan skyller på en specifik kurva är bara ett sätt att slippa förklara en helhetsbedömning. Sedan blev lixom allt fel änd när din farsa försöker förstå hans förklaring som låter märklig...

SÅ ni menar att man blir kuggad om man ligger i mitten av körfältet genom en kurva trots att det ser stabilt och säkert ut? sorgligt i sådant fall

Teoriboken har helt rätt!!

MEN!
( jag kuggade på mina vänsterkurvor )

Jag låg för länge i högerkant.
Vilket resulterade i att jag kom ut för långt till höger i utgången av kurvan.
För inspektören innebar det att han inte uppfattade mig som tillräckligt trygg på hojen.

Visst ansåg jag att han var ute och seglade med sina synpunkter, men vid närmare eftertanke så varjag nervös, spänd vilket resulterade i en fruktansvärt kantig körning. ( Sånt ser dom )

Men om man praktiserar teoribokens instruktioner till fullo så blir det rätt..

Lycka till!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...