"spårig" BMW e39

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Biltråd till på sh... :rofl

Spekulerar lite på en BMW 523:a. Det jag blev lite fundersam på var att den var rätt spårig, och drog en del lite hit och dit. Säljaren påstod att det var pga breda däck, men vetefan om jag tror på det. Någon som vet vad det kan vara, och om det är dyrt att fixa?

Vad kan det kosta att ha en verkstad byta bussningar osv i framvagnen?

Annat jag borde tänka på med en sådan? Är en 96:a.

Hur breda däck satt det på den?

När jag slängde på 19" 255or på min Audi a4 2008 så började den spåra. Kan vara som han säger att det är för breda däck.

Väldigt vanligt att bussningarna i bakvagnen är slut.
Silent-block,på BMW-språk.

Ifall den inte spårar på platt, nyasfalterad väg är det antagligen däcken. Min supra spårade oxå som fan..till o med min gamla opel astra GSi gjorde det med inte nödvändigtvis generellt breda däck..men för den bilen var dom för breda vilket gjorde att den spåra

Har inte mått, men är m5 fälgar, säkert 230-240 nånting, kan kolla snart.

E39'an är väldigt spårig med lågprofil/breda däck, det finns faktiskt olika hjulinställningar på e39 ifall man åker stordäck eller vanliga 15-16 tum så det behöver inte alls vara något problem.

Har inte mått, men är m5 fälgar, säkert 230-240 nånting, kan kolla snart.

Då är det nästan garanterat däcken.
Min 3-serie är väldigt spårig med bredare däck, men inte alls när jag får på vinterfälgarna.

235/40/R18 var det jo, så jag gissade rätt bra. Inte för jäkla brett då tycker man.

Silentblock brukar väl dunka vid pådrag? Och bilen var RUGGIGT tyst. (för mig som är van med e30 med i princip raka rör då...)

235/40/R18 var det jo, så jag gissade rätt bra. Inte för jäkla brett då tycker man.

Silentblock brukar väl dunka vid pådrag? Och bilen var RUGGIGT tyst. (för mig som är van med e30 med i princip raka rör då...)

Det är mest de äldre som dunkar vid pådrag (tex E34, E28 mfl) som endast hade 2st silentblock. E36, E46, E39 osv har 4st så de är inte lika känsliga för det. Dåliga silentblock brukar mer ge känslan av att bilen styr med bakvagnen samt att vibrationer kommer som ett brev på posten.

Om bussningarna i framvagnen var slut skulle du märka det på antingen vibrationer vid inbromsning eller vid körning (de bakre och främre bussningarna ger lite olika symptom).

Jag har 235/45R17 på min E39 på originalfälgar, spårar ingenting alls.
Är det originalfälgar? Många eftermarknadsfälgar har felaktig inpressning och förändrar spårvidden. Då blir de spårkänsliga som fan. Även däcken kan göra sitt till.

I övrigt då:
Rost - innanför tanklocket, bagageluckan, framkant av huven samt insida/nederkant av dörrarna.
Bromsar-Slits hårt, ganska tunga bilar
Kylsystemet-Kylaren på äldre E39 består av plast blandat med metall. Plasten vittrar sönder och kan ge läckage. Fläktkopplingen (mellan vattenpump och fläktblad) blir dålig och ger dålig kylning, testa genom att stå still med bilen på tomgång ett tag för att se om nålen vandrar.

Ids inte citera så lång inlägg, men hjälpsamt var det! :tummenupp (Raginaharjars)

Är m5 fälgar, men om det är BMW orginal eller någon slags kopior vet jag inte, står BMW på dem iaf. Däcken fram är rätt kassa.

Jag skriver också under på "silentblocksen" det var standardåtgärd #1 när det skulle göras hjulinställningar på BMW, är bilen dessutom sänkt eller försedd med något som helst "sportkit" kan du ge dig fan på att hjulinställningen är kass, det var den ALLTID.
(med vissa "sänksatser" fick han fila upp hålen för att kunna justera tillbaks hjulvinklarna inom toleranserna)

Killen som gjorde hjulinställningarna är nog jordens största BMW fanatiker, men även han suckade över den kassa konstruktionen, han hade hittat "silentblocks" som fungerade hos någon seriös BMW-motorsports handlare i tyskland, dom var svinaktigt dyra men höll typ bilens livslängd ut. (nu bytte han IOFS bilar ofta, men han återsåg dom ofta)

Ids inte citera så lång inlägg, men hjälpsamt var det! :tummenupp (Raginaharjars)

Är m5 fälgar, men om det är BMW orginal eller någon slags kopior vet jag inte, står BMW på dem iaf. Däcken fram är rätt kassa.

Kryllar av eftermarknadsfälgar som är s.k. M-replica. BMW märket i fälgcentrumet kan man köpa löst hos BMW. Har själv M-replica på min E36, de breddar 12mm utåt pga felaktig inpressning och den spårar som satan.
Tycker du att det blir för jobbigt är det nog inga som helst problem att sälja de fälgarna då de är populära.
Hursomhelst så ska originalfälgarna har ET 20. Många eftermarknadsfälgar ligger på ET10-15 för E39. Ser fetare ut då de breddar utåt och fyller hjulhusen men kan göra att den spårar. Är däcken dåliga så kan det förvärra symptomen.

Kör själv en E39 och vill lägga till ABS-givarna, de äts tyvärr upp pga allt dj*vla saltande här i landet vintertid.

Är i övrigt mycket nöjd med bilen, men finns ingen bil som är felfri, inte ens tyskt stål från Bayern.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!