Spån i filtret

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Dom två senaste oljebytena så har jag hittat lite metal flis i oljefiltret (såklart så har jag byt filter varje gång).

Men såg nu vad som hadde hänt i wolfpakk's motor när han hadde hittat fliser i sitt filter.

Är det ytterst sällan det är så stort slitage i motorn när man hittar flis i filtret eller är det ganska vanligt? Jag cross växlar ju väldigt mycket med min hoj på banan (men det ska väll växel lådan hålla för i en sån här hoj?) och det har även blivigt mycket bakhjuls åka.
Jag har inte varmgarage så jag har ingen lust att riva motorn själv och kolla efter och har inte skruvat ett någe med fyrtakts motorer förut.

Det har inte varit mycket flis alls som har fastnat i filtret och kan det ha varit lite från växel lådan möjligtvis??

Ni som kör fyrtaktare är det vanligt att ni får med lite flis i filtret eller är det jävligt alvarligt??

Magnetiskt eller ej?

Endel aluspån (dvs ej magnetiskt) är normalt för åtminstonde moderna hojar(Får inte ett spån ur min gamla härv)... Glimmer i oljan är ofta ok.

Brukar alltid vara lite span i oljan. Spec pa nya hojar som kor in vaxelladan. Spanen fran vaxeldreven ser ofta ut som lovtunna flisor och jag tror inget annat lamnar sadanna. Givetvis kakas flisorna upp av vaxelladan men det brukar komma ut och annat "blad" anda.

Jo jag har hört att det ofta kommer flis från växelådan i nya hojar, men det här är ju ändå en 05:a.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back