Spännmutter till insugsventil försvunnen i vevhuset. Ktm 640 lc4 SM

Joh-an

Ny medlem
Gick med
5 May 2014
Hoj
KTM 640 LC4 2003
Hej på er!
Ny och panik... Hörde att ventilerna började knacka och öppnade locken och upptäcker till min fasa att den ena spännmuttern lossnat och trillat ner i vevhuset. Kan varken se eller känna den. Är det ngn som har någon tanke på hur jag ska lokalisera den. Tror ni att den är tillräckligt liten för att komma in i cylindern? Tycker inte att det låter så mycket mer än ventilknacket....

Alla erfarenheter, tankar och tips mottages tacksammast! Många tack

Johan

Ps ja, det är jag som inte dragit åt den tillräckligt innan.... Talanglöst? Ja tveklöst, hehe

Det enda hållet den kan ta vägen är ner i kamkedjetunneln så jag hade tömt oljan (och kollat magnetpluggen) och sen tagit av svänghjulskåpan. Jag har dåligt minne av vilken sida det är på LC4, men det brukar vara vänster.

Ps. Använd momentnyckel ;)

Lysande.... Jag ska hem och fiska ikväll. Återkommer med resultatet! Tack för tipset

När jag tog av ventilkåpan på min nyinköpta KTM saknades en av dessa muttrar. Däremot satt det precis en sådan mutter fast i magnetpickupen nere vid svänghjulet. Nu vet jag inte med säkerhet, men det verkade ju lite som muttern hade lossnat och skramlat ner där, men utan att skada något annat.

Faller den ner så gör den det på vänster sida. Av med transkåpan och leta mutter. Har du tur hittar du den direkt annars är det bara att riva ner och leta tills man hittar den. Att starta motorn utan att ha lokaliserat den är inte ett alternativ.

Okej, hittade Till slut muttern i vevhuset. Ren flax -den hade kilat fast sig på lämpligt ställe och det var bara ren flyt att jag såg den. Glädje!!!

Drog faktiskt muttrarna till 20Nm enligt boken men måste ha missat just denna. Drog nog alla säkert 5 ggr denna gången :)

Tack för tipsen!!

Inser att jag skrivit vevhuset på många ställen när jag menar ventilhuset (eller vad det nu heter...) :dummer

Okej, hittade Till slut muttern i vevhuset. Ren flax -den hade kilat fast sig på lämpligt ställe och det var bara ren flyt att jag såg den. Glädje!!!

Drog faktiskt muttrarna till 20Nm enligt boken men måste ha missat just denna. Drog nog alla säkert 5 ggr denna gången :)

Tack för tipsen!!

Bra där:tummenupp! Man ska ha lite tur också. Jag råkade ut för samma på min DR och muttern ramlade ner i kamkedjebanan, tuggade sönder kedjan, kilade in sig vid oljepumpen och sabbade den samt spräckte hö blockhalva. Ingen vacker syn...:näsblod

http://www.sporthoj.com/forum/showt...E4rdog-vid-k%F6rning-0-kompression&highlight=

Hmm, muttern gick nog inte raka vägen dit jag hittade den. Verkar som att den kvaddat autodecompen på ngt sätt... Den fungerar inte och ser rätt "sliten" ut på ngt ställe. Ny kam med autodekomp 1795:- -dyrt. Testar med att ta bort den helt istället :)

Hmm, muttern gick nog inte raka vägen dit jag hittade den. Verkar som att den kvaddat autodecompen på ngt sätt... Den fungerar inte och ser rätt "sliten" ut på ngt ställe. Ny kam med autodekomp 1795:- -dyrt. Testar med att ta bort den helt istället :)

Bild!

Jag har nog en kam med frisk autodekomp liggande. Utan autodekomp måste du kicka.

Jag tar en bild imorgon... Borde jag inte kunna använda manuella dekompen tillsammans med startmotorn och på så sätt slippa kicka?

Jag antar att du kan tänka dig att sälja din kam, det kan ju vara ett bra alternativ :) skickar ett pm...
/ Johan

Blev ingen vidare bild. Svårt att fånga det jag ville visa men "skavd" är en bra beskrivningbild.jpg

Autodekompen borta. Går AVSEVÄRT tystare och jämnare på låga varv :) Sen var det det där med att få igång den... Går inte att starta som innan men lätt att lägga över kolven med handdekompen/kicken och sen dra runt med startmotorn eller kicken, vilket upprepas tills den startar.

Problem solved (nästan ivf :)

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...