Spänningsbortfall

  • Thread starter Thread starter R1
  • Start date Start date

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
När jag slår på ljuset får jag ett märkbart svagare ljus från mina blinkers samtidigt som ljuset i instrumentbelysningen också skiftar i intensitet, det samma gäller när fläkten går igång. När jag enbart använder bakljusen (kopplat bort framljusen) försvinner fenomenet tills det att fläkten går igång.

Fenomenet kvarstår även när jag kör, dvs det hjäper inte att varva motorn.

Jag har kollat spänning enligt handboken för generatorn och batteriet de verkar var inom gränsvärdena. Jag misstänker ändå batteriet, men kan det vara något mer?

Hojen är en R1:a från 99.
 
Dålig/ ergad (stavning ?) jordkontakt???

Gör rent med stålborste el liknande ev stryk på lite koppar pasta på utsatta områden brukar jag göra ibland iaf.
 
R1 skrev:
När jag slår på ljuset får jag ett märkbart svagare ljus från mina blinkers samtidigt som ljuset i instrumentbelysningen också skiftar i intensitet, det samma gäller när fläkten går igång. När jag enbart använder bakljusen (kopplat bort framljusen) försvinner fenomenet tills det att fläkten går igång.

Fenomenet kvarstår även när jag kör, dvs det hjäper inte att varva motorn.

Jag har kollat spänning enligt handboken för generatorn och batteriet de verkar var inom gränsvärdena. Jag misstänker ändå batteriet, men kan det vara något mer?

Hojen är en R1:a från 99.
Låter som krypström, kolla att isoleringen är hel på kabelstammen
 
Kom ihåg att mäta batteriet när det är belastat för att få rätt värden. Det gör sig inte rättvist när du mäter ett obelastat batt.
 
GSXR1100R skrev:
Låter som krypström, kolla att isoleringen är hel på kabelstammen

Har tänkt på det med. Men varför forsätter inte fenoment när jag drar kontakterna från fram ljuset? Det borde vara ström igenom kabelstammen då också, tillskillnad när jag slår av strömmen till framljusen, eller?
 
Låter som spänningsfall nånstans på vägen. Bara att mäta o kolla. Glöm inte att det lika väl kan vara i nån jordkabel.
/u
 
R1 skrev:
Har tänkt på det med. Men varför forsätter inte fenoment när jag drar kontakterna från fram ljuset? Det borde vara ström igenom kabelstammen då också, tillskillnad när jag slår av strömmen till framljusen, eller?
Kolla dom kablarna som går till ljuset, har du jordfel så brukar det bli jättekonstiga fenomen, fråga Diablo han vet :D
 
Du kan ju prova att koppla på ett bilbatteri med startkablar. Försvinner problemet är batteriet felkällan. Blir det ingen skillnad får du kolla jordkabeln till batteriet och andra eventuella jordpunkter på hojen som tidigare skrivits. Pluskabeln från batteriet kan vara värt en koll också. Brukar vara enklare att felsöka om man har ett elschema att följa.
 
hp skrev:
Du kan ju prova att koppla på ett bilbatteri med startkablar. Försvinner problemet är batteriet felkällan. Blir det ingen skillnad får du kolla jordkabeln till batteriet och andra eventuella jordpunkter på hojen som tidigare skrivits. Pluskabeln från batteriet kan vara värt en koll också. Brukar vara enklare att felsöka om man har ett elschema att följa.

Det skule inte jag göra, eftersom ett bil batteri är på ca 50Ah (hojca10Ah)så tar det en evighet innan han får fram svaret. Låna istället polarens hoj batteri och koppla in istället så kommer felet fram fortare.

Jordfel någon stans eller krypströmmar. Koppla ur batteriet och Ohm mät lite var stans mellan + och jord och se om du kan ringa in felet. När du gjort det så är det bara att kolla jord sedan kablage.
 
GSXR1100R skrev:
Kolla dom kablarna som går till ljuset, har du jordfel så brukar det bli jättekonstiga fenomen, fråga Diablo han vet :D


:brinnerup

Förresten har jag fortfarande kvar saker som tillhör dig, R1. Kommer förbi med dem så fort jag kan!
 
Qwerty skrev:
Det skule inte jag göra, eftersom ett bil batteri är på ca 50Ah (hojca10Ah)så tar det en evighet innan han får fram svaret. Låna istället polarens hoj batteri och koppla in istället så kommer felet fram fortare.

Jordfel någon stans eller krypströmmar. Koppla ur batteriet och Ohm mät lite var stans mellan + och jord och se om du kan ringa in felet. När du gjort det så är det bara att kolla jord sedan kablage.
Kan du utveckla det där lite...! Vad skulle Amperetimmarna ha att göra med hur snabbt han får "svaret"? 12 Volt är 12 Volt oavsett vilket batteri du använder och fordonet drar inte mera ström för att batteriet har högre kapacitet. Den ström som flyter är alltid spänningen delat med resistansen... :)

Vad får man sedan ut av att ohmmäta på lite olika ställen mellan + och jord? I ett elsystem helt rensat från reläer, cdi-boxar, regulatorer mm kanske det fungerar. Men att veta att du har 150 ohm på en mätpunkt utan att ha någon referens säger absolut ingenting... :rolleyes:

Vill inte verka gnällig och spela besserwisser men genom att koppla ett laddat batteri (bil eller mc spelar ingen roll) med startkablar till hojens batteri så ser du direkt om det är batteriet i hojen som är dåligt eller om du måste leta vidare.
 
hp skrev:
Kan du utveckla det där lite...! Vad skulle Amperetimmarna ha att göra med hur snabbt han får "svaret"? 12 Volt är 12 Volt oavsett vilket batteri du använder och fordonet drar inte mera ström för att batteriet har högre kapacitet. Den ström som flyter är alltid spänningen delat med resistansen... :)

Vad får man sedan ut av att ohmmäta på lite olika ställen mellan + och jord? I ett elsystem helt rensat från reläer, cdi-boxar, regulatorer mm kanske det fungerar. Men att veta att du har 150 ohm på en mätpunkt utan att ha någon referens säger absolut ingenting... :rolleyes:

Vill inte verka gnällig och spela besserwisser men genom att koppla ett laddat batteri (bil eller mc spelar ingen roll) med startkablar till hojens batteri så ser du direkt om det är batteriet i hojen som är dåligt eller om du måste leta vidare.

Exxakt...
Vill också vet vad han menar med det!
Har han jordfel så spelar det ju ingen roll om han har et 12 volts truckbatteri på sisådär 270 ah!
Enda skillnaden är att han har betydligt längre tid att felsöka innan batteriet är slut!

Jordfel visar sig ju dirrekt...
Glapp och ärjade kontakter lika så!
Och funkar det när han kopplar på sitt externa batteri tex från bilen så är det ju batteriet i hojen som har gett upp!

Slå på strömmen och mät där det saknas...
Följ kabeln till nästa kontakt ...Mät... Skillnad? Ja! gör rent och se till att få kontakt... Nej! fortsätt bakåt...
Mät även från + på batteri till - på det stället där det saknas kräm...
gör som tidigare nämt....

Så gör jag när jag felsöker el i vanliga kabelstammar.
Felet brukar dyka upp relativt fort...

Lycka till!
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top