Spänning av kammkedja GSXR 600?

trojlee

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
GSX-R 600
Hej

Skulle behöva en guidning hur man går tillväga när man ska spänna kammkedjan på min hoj. Jag är rätt nybliven hojägare så jag har inte utfört
denna åtgärd förut :) . Är det någon som kan guida mig?Gärna med bilder om det finns....
tack på förhand
/
-T-

andersbrink skrev:
Kamkedjan spänner sig själv - om nu inte sträckaren är trasig.

En polare sa att just på dessa modeller måste man ta isär spännaren(?)..för kedjan har börjat "låta" lite....ingen som gjort detta? :yoparty
/
-T-

Låt någon som är familjär med suzukis sunkiga kamkedjespännare kika på din hoj om du inte är väldigt bekväm med att fixa och avgöra om saker är trasiga eller inte.

Grundproblemet är taskiga toleranser/sunkig konstruktion från Suzuki som gör att spännarfunktionen kan haka upp sig. För att avgöra det lär man plocka bort spännaren på ett visst sätt och kolntrollera dess funktion. Det är inte ett förstagångs-meck utan man ska ha pysslat med flunkiga kamkedjespännare tidigare så att man exakt vet vad man ska kika efter. Lämna inte in hojen till Sune-meck utan en person som tidigare har upplevt och fixat spännare som låst sig. Monterar man bort spännaren utan att veta exakt vad som går snett med spännarfunktionen så ser spännare ut att vara felfri eftersom spännaren har låst upp sig medans man skruvade. Skruvar man sen dit den igen kommer spännaren att sluta funka och kamkedjan börja låta igen efter ett par 100 mil.

Har tagit lös kedjespännaren idag.......och det verkade då inte vara ngt fel på den....fick hjälp av en mc-kunnig polare. Det var inget glapp i den och vi tog lös den spännde upp den och monterade tillbaka. Släppte upp fjädern och provstartade innan vi satte på locket.....och visst, det låter mindre...men det finns ändå ett visst "rrrrrr-ande" när man gasat på och släpper...då låter det liite....vad kan det då vara?Är fjädern dålig?
mvh
-T-

Byt till en manuell från Motospeed. 800kr frakten innräknad, blåeloxerad på bilden. Rep-handbok är ett +. Passa på att kolla ventilspelet medans kåpan är av busenkelt. Rasslet försvinner, följ annvisningarna bara.

Glapp? Dålig fjäder? Mja, jag tänker inte rekommendera några som helst åtgärder annat än att låt någon som väldigt bekant med Suzukis dåliga kamkedjespännare kika på din hoj. Det är en detalj som får allt för stora konsekvenser om man ska ge detaljerade råd som möjligen skulle kunna missuppfattas eller misstolkas.

Litet tips, som jag inte vill rekommendera någon åtgärd för, när ni provar spärrfunktionen på spännaren och applicerar tryck på spännarkolven som kamkedjestyraren normalt åsamkar, nyper den då fast (om än väldigt lite) om ni samtidigt vrider kolven lite lätt? Isf är spännarelementet trasigt och behöver fixas på något sätt.

trojlee skrev:
Har tagit lös kedjespännaren idag.......och det verkade då inte vara ngt fel på den....fick hjälp av en mc-kunnig polare. Det var inget glapp i den och vi tog lös den spännde upp den och monterade tillbaka. Släppte upp fjädern och provstartade innan vi satte på locket.....och visst, det låter mindre...men det finns ändå ett visst "rrrrrr-ande" när man gasat på och släpper...då låter det liite....vad kan det då vara?Är fjädern dålig?
mvh
-T-

Det verkar som om det har blivit bättre sen jag tagit ur spännaren och satt tillbaka den....den "rasslar" inte till när man släpper upp efter pådrag(tom-gas) längre. Men jag kommer ändå lämna den till en mc-guru så han får titta på den om ett tag.....så man vet att allt är ok :yoparty
/
-T-

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey