Spänna kedjan

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tja.

Skulle behöva spänna kedjan på min ninja då den har ca 4,5 cm spel. Eftersom jag är kass på att meka (har max bytt batteri) och det känns sådär om man skulle göra fel så bakhjulet eller kedja släpper så tänkte jag lämna in den. Nån som kan tipsa om ställe?

Eller nån som vill tjäna en slant för att hjälpa till idag eller nån kväll?

Samt var köper man ny saxsprint? Biltema har 55-pack, men det känns onödigt :näsblod

Edit, bor i söderort men rör mig över hela stockholmsområdet :)

återanvänd den gamla saxsprinten , räcker med att du har lite "flärp" kvar å böja ... samt printen i sig håller inte i någonting , endast en låsning så muttern inte ska gänga ur sig ... eller ta med ett glatt leende och kanske en bulle till din lokala bilverkstad så har dom säkert ett sortiment med sprintar :)

bara det sitter nått skit i hålet så muttern inte kan röra sig :tummenupp

Inte så svårt om du har momentnyckel och instruktionsbok. Är du osäker kan jag hjälpa dig. Saxsprintar har jag isf.

Hjälper också gladeligen till, har dock ingen ny sprint men bör ju funka att lösa ändå :)

Inte så svårt om du har momentnyckel och instruktionsbok. Är du osäker kan jag hjälpa dig. Saxsprintar har jag isf.

Hjälper också gladeligen till, har dock ingen ny sprint men bör ju funka att lösa ändå :)

Tack för er vänlighet. Har bara lite "vanliga" verktyg inkl de som är i satsen tillhörande hojen, men ingen momentnyckel. Kanske nåt man bör skaffa inför nästa säsong men måste fixa kedjan före jag ska köra ner hojen till skåne för vinterförvaring. Om nån av er har lust att hjälpa till (mot ersättning förstås) så tar jag gärna emot hjälpen. Annars blir det att lämna in hojen. Vore dock kul om man kunde lära sig lite samtidigt. Ny sprint kan jag alltid fixa på biltema eller nåt :)

Momentnyckel är inte helt nödvändigt (om nu inte din instruktionsbok speccar ett visst åtdragningsmoment av axel muttern,på min hoj är det bara "Thighten securly")

samt att det bör gå att spänna kedjan med verktygen du fått med moppen , det ingår i skötseln av grejjerna :)

Fick hjälp av Jörgen. Tack så hemskt mycket för både hjälp med att fixa kedjan och för att du lärde ut hur man gör. :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul