Sota ur en nyare DTR?

Eas88

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2004
Hoj
Yamaha DT 125 RE -98
Det är såhär att jag har en lite fråga vad gäller ursotning på min DTR
Jag hade tänkt sota ur utblåset utan att avlägsna cylindern. Ska jag akta mig för nåt då som t.ex avgasventilen om den skulle råka vara ivägen? Dum fråga jag vet, men jag har ingen aning om hur det ser ut innanför cylinderskalet, än.
Lite surt att skada en massa skit där inne.

Äsh, ta bort cylindern så kan du byta kolvringar samtidigt :) Antar att du sotat ur avgasysstemet till att börja med?

Avgassystemet häller jag i diesel i bara så får det stå över natten. Är inte kolvringarna jävligt dyra? Fast dom skulle man kanske byta ändå... Men vad i helvete ska jag göra med vajrarna som går till YPVS:en då? Går det att ta bort cylindern och låta dom hänga kvar?

Eas88 skrev:
Avgassystemet häller jag i diesel i bara så får det stå över natten. Är inte kolvringarna jävligt dyra? Fast dom skulle man kanske byta ändå... Men vad i helvete ska jag göra med vajrarna som går till YPVS:en då? Går det att ta bort cylindern och låta dom hänga kvar?

Vet ej hur du gör med ypvsen. Nja jag gissar på 200kr för ringarna.

Eas88 skrev:

Det går att låta vajrarna och ypvs:en hänga kvar i cylindern

Eas88 skrev:
Bra! Och då utan att skiten ändrar sig?

Det borde inte ändra sig, så länge du inte börjar skruva på vajrarna dvs. Men du kan ju lika gärna plocka av YPVSen när du ändå är där o pillar. Det var inte igår jag gjorde det men har för mig att jag skruvade av den från sidan och sedan kan du itu ypvsen. Ta det bara försiktigt med de två pinsen så att de inte åker ner i cylindern. För dem vill du inte behöva leta efter!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT