Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mörka fläckar är en varningsklocka, som Mr,Q säger be nån kunnig fuktmäta. Om det är torrt och du har kakel så kan du foga om kaklet,,,, är det matta kan du göra rent och silicona eller limma/svetsa skarver.
Kolla noga runt golvbrunnen och runt rör.
Mörka fläckar och kakel stämmer bra. Vart brukar man hitta experter på fuktmätningar och badrumsinspektioner?
Mörka fläckar och kakel stämmer bra. Vart brukar man hitta experter på fuktmätningar och badrumsinspektioner?
PS/ Om du inte orkar läsa ovanstående text så är sensmoralen denna; Även med en försäkring så blir du rövknullad hur du än gör allt som oftast, om du inte råkar elda upp huset mot förmodan![]()
Ring ditt försäkringsbolag så skickar de ut en av sina tekniker för att göra en kostnadsfri bedömning av det hela, jag hade en hemma hos mig för några månader sedan.
Men jag kan oroa dig med att säga att OM det skulle vara så att det inte är byggt efter gällande normer så kommer ditt försäkringsbolag ersätta dig med en endaste krona.
De kommer först och främst hänvisa till din försäkring vid köp av huset, om du tex köpte med en sk varudeklaration (som är skit för övrigt). Därefter kommer de föreslå dig att inleda ett domstolsärende eller vad de kallar det mot tidigare ägare/byggare varav du får stå för kostnaden själv, förutom en viss % som du antagligen blir ersatt av via hemförsäkringen.
Så sjukt är det tyvärr! En kompis råkade ut för exakt detta och eftersom huset var köpt via mäklare med varudeklaration vilket innebar en försäkring via anticimex som hade gjort besiktningen så skulle allt skötas den vägen.
De kom ut och kontrollerade allt och det visade sig att han hade kraftig mögelväxt i duschutrymme. Min kompis menade på att det skulle vara ett dolt fel då ingen besiktningsman hade noterat detta men då det fanns en fläck som var ungefär som en femkrona så föll det på målsnöret och Anticimex bad honom mer eller mindre att dra åt helvete och stå för kalaset själv.
Men jag tycker inte att det är dumt att du ringer ditt f-bolag ändå då de säkerligen kan förklara mer ingående vad som gäller. Men kom även ihåg att de endast ersätter material bakom kakel och dylikt, de ersätter alltså inte återuppbyggnaden av ytskiktet. Om jag inte minns helt fel vad teknikern/besiktningsmannen sade som var hos mig för ett tag sedan.
PS/ Om du inte orkar läsa ovanstående text så är sensmoralen denna; Även med en försäkring så blir du rövknullad hur du än gör allt som oftast, om du inte råkar elda upp huset mot förmodan![]()
Tack för alla tips och tankar. Ska få hit en expert som ser på det. Visar det sig att det är felaktigt utfört av tidigare ägare så ska jag göra mitt bästa för att han får stå för kalaset.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |