Sony HDR-AS 15

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fick en Sony HDR -AS 15 i julklapp; kunde inte göra annat än att dra ut hojen för att tillverka en liten blänkare inför i sommar. Väldigt bra ljusupptagning har den, som sig pass i vintermörkret.

Fi fan, du har ju talang mannen, verkligen.
Ser fram emot nästa film.

:crash

Helt rätt o ut o åka, det är ju fasen töväder ute! Känner mig dock lite tveksam till bildstabilisatorn när jag ser andra filmen... Eller hade du helt enkelt den funktionen avstängd? Är själv lite nyfiken på att skaffa samma kamera just pga den funktionen så vore ju lite intressant att få se mer :)

Helt rätt o ut o åka, det är ju fasen töväder ute! Känner mig dock lite tveksam till bildstabilisatorn när jag ser andra filmen... Eller hade du helt enkelt den funktionen avstängd? Är själv lite nyfiken på att skaffa samma kamera just pga den funktionen så vore ju lite intressant att få se mer :)

Bildstabilisatorn var av i alla "shots" från andra filmen, därför att man bara kan ha 120 graders vidvinkeln istället för 170 med bildstabilisatorn. Kan dock intyga att bildstabilisatorn är the shit; den funkar riktigt bra!

Ska ta en film här framöver med kameran monterad på hjälmen och med bildstabilisator.

Nice. Hade inte hört talas om denna kamera tidigare. Hur tycker du att den står sig i förhållande till Gopro?

Hur / med vilket program redigerar du filmerna.
Jag har en likadan kamera men är supernolla på datorer.
Jag provade att instalera Windows moviemaker det funkade bara att spela upp ljudet från filmklippen med.
Finns det något bättre gärna gratis program som rekomenderas.

Jag provade att instalera Windows moviemaker det funkade bara att spela upp ljudet från filmklippen med.

Om du nu inte vill köra gratis program finns ju alltid piratbukten, där kan du bl.a. installera Sony Vegas det är rätt lätt. Annars är Adobe Premiere väldigt bra.

Orecic, jag har också den Kameran :) gillar den, men jag blev sne när jag insåg att 120fps var ett speciellt val. Trodde man kunde köra som med goPro i 60fps bara filma vanligt och sen "slöa" ner klippet efter eget behov i sin videoredigerare. =(

Last edited:
Nice. Hade inte hört talas om denna kamera tidigare. Hur tycker du att den står sig i förhållande till Gopro?

Den slår GoPro Hero 2 på samtliga punkter; framför allt har den bättre färgåtergivning samt klarar av tagningar i mindre ljus. Dessutom har den en slow motion funktion vid 720p med 120 fps som jag testade idag;

Den har även wifi så man kan styra den via iPhonen, samt kan se bilden i realtid; vilket är väldigt bra när man monterar den, för att se vinkeln, samt att ställa om de olika lägena; 170/120 vidvinkel, 2x slow motion, 4 x slow motion, bildstabilisator av/på.

Den största nackdelen är att man inte får något ljud vid 4 x slow motion.

GoPro Hero 3 Black edition är bättre på två punkter (enligt teknisk specifikation): 1080p med 60 fps och 240 fps vid 480p.

Priset är det som gör den massiva skillnaden; GoPro Hero 3 kostar ca 4400 SEK och Sony HDR-AS 15 1300 SEK(om man köper den i USA).

Jag redigerar i Sony Vegas Pro; med tanke på att du köpt/fått en sån fin kamera borde du uppgradera dig från movie maker. :crash

Precis som stecktech skrev så skulle jag kolla på Sony Vegas eller Adobe Premiere; hur du nu gör för att få tag på dessa. :hihi

Orecic, jag har också den Kameran :) gillar den, men jag blev sne när jag insåg att 120fps var ett speciellt val. Trodde man kunde köra som med goPro i 60fps bara filma vanligt och sen "slöa" ner klippet efter eget behov i sin videoredigerare. =(

Samtidigt kan du ju speeda upp det till realtid för att få en sådan effekt: normal fart-> slow motion. Men som sagt har man inget ljud, vilket är litet visset.

ja utan tveka så provar jag oxå en sony.
har en hero 1 men dax att uppdatera lite.
var finns dom billigast?
finns det fäste för styre?

Nån som monterat den på sidan av hjälmen med bra resultat än. Utan fästet med bandet runt hjälmen.

det finns ett rikitgt fäste som håller fast kameran utan rem.

Jag har googlat men inte hittat. Har du bild? Det är väl egentligen det som gjort att jag inte redan handlat.
vill gärna ha ett mindre skydd, gärna ett som bara är tunt gummi runt bakdelen och en skyddande hård plastfront (stenskott + regn). Den ser så jäkla stor ut när den sitter i huset..

Jag gillar inte Sony's fästen, tycker GoPro's är bättre men jag har repat linsen på min goPro :(

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!