Sommarsemestern bokad

Hur ska jag resa till och från Italien?

• Antal röstningar
    0

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jaha, då har man bokat sommarsemestern då, en lägenhet i Italien, Livorno på västkusten, nära till Pisa och lite andra ställen, 2 veckor blir det...

MEN, hur ska jag resa?

Alternativen är
1. Bil
2. MC

Förslag och analys uppskattas...

Hoppas Livorno ser bättre ut än för några år sen när jag va där. Skiten va knappt uppbyggd sen kriget och det strövande omkring vidriga hundar överallt. Kanonfina stränder men massa krabbor i havet...

blacktriple skrev:
Vilket svar tror du själv att du får från sporthojskollektivet? :rolleyes:

jag vet, men det är kanske det svaret jag vill höra också :gnissla

men det kan ju även vara så att någon avråder beroende på något som jag inte vet...

blacktriple skrev:
Vilket svar tror du själv att du får från sporthojskollektivet? :rolleyes:
tänkte exakt samma tanke :tungan

Med hoj blir själva resan ner en stor del av semester upplevelsen, med bil blir det nog mer ren transport

kajlyl skrev:
tänkte exakt samma tanke :tungan

Med hoj blir själva resan ner en stor del av semester upplevelsen, med bil blir det nog mer ren transport

lite ytterligare info är att min sambo inte har hojkort, men står förslaget ändå kvar?

ett ytterligare alternativ är att hon flyger ner och åker med på hojen hem...

Ett annat alternativ är att sätta henne på tåget till Piteå utan pengar o sen dra till Livorna, du kan semestra lite och lagom när du kommit tillbaka till Hägersten så är nog hon det också fast med ett större medvetende om vem som styr saker o ting i erat förhållande.

MiZou skrev:
Jaha, då har man bokat sommarsemestern då, en lägenhet i Italien, Livorno på västkusten, nära till Pisa och lite andra ställen, 2 veckor blir det...

MEN, hur ska jag resa?

Alternativen är
1. Bil
2. MC

Förslag och analys uppskattas...

Jag rekommenderar MC + tåg.
Vi var ett gäng som var ner till Österrike/Italien och cruisade runt i alperna i sommras. Vi lastade hojarna på tåg i Berlin och klev av i Salzburg. Sen körde vi ner mot italien, var ner till Gardasjön som sydligast. Tågresan hem gick från Munchen till Hamburg. Vi var 4 pers som hade sovkupé, tåget gick på 2500 t/r.
Rätt billigt om man tänker på att om man skulle köra hela vägen ner och hem så skulle ju däck, mat, övernattning och kanske 2 extra resdagar kosta en del också. Sen att när man kliver av tåget och är utvilad när dom roliga vägarna (=inte autobahn) börjar är ju ingen nackdel heller.

Last edited:
Vaektra skrev:
Varför inte köpa en till hoj å låta sambon övningsköra fram å tebax. :tungan
Uppmaning till brott! Gå direkt till fängelset utan att passera gå.

(Man får väl inte övningsköra utomlands va?)

HanneZ skrev:
Ett annat alternativ är att sätta henne på tåget till Piteå utan pengar o sen dra till Livorna, du kan semestra lite och lagom när du kommit tillbaka till Hägersten så är nog hon det också fast med ett större medvetende om vem som styr saker o ting i erat förhållande.

Det vet hon redan... (hoppas jag) :rolleyes:

SuperMicke skrev:
Jag rekommenderar MC + tåg.
Vi var ett gäng som var ner till Österrike/Italien och cruisade runt i alperna i sommras. Vi lastade hojarna på tåg i Berlin och klev av i Salzburg. Sen körde vi ner mot italien, var ner till Gardasjön som sydligast. Tågresan hem gick från Munchen till Hamburg. Vi var 4 pers som hade sovkupé, tåget gick på 2500 t/r.
Rätt billigt om man tänker på att om man skulle köra hela vägen ner och hem så skulle ju däck, mat, övernattning och kanske 2 extra resdagar kosta en del också. Sen att när man kliver av tåget och är utvilad när dom roliga vägarna (=inte autobahn) börjar är ju ingen nackdel heller.

Mmm...det där kan ju vara ett intressant alternativ och tämligen prisvärt...

MiZou skrev:
Mmm...det där kan ju vara ett intressant alternativ och tämligen prisvärt...

Det framgick kanske inte så tydligt av mitt inlägg att priset var 2500/person och att vi då var 4 st som delade på en (5-bäddars) sovkupé, så åker du själv och inte vill dela kupé med strangers så blir det ju dyrare såklart. Men annars är det ju klart värt pengarna. Tror förresten inte att det finns någon fast tidtabell för dessa tåg utan man får ringa och kolla när tågen går. Det var inte jag som bokade vår resa, men jag kan ta reda på mer om du vill.

Bifogat

• firetåg.jpg
    firetåg.jpg
    35.6 KB · Visningar: 49
  • hayatåg.jpg
    hayatåg.jpg
    25.9 KB · Visningar: 39
BIL nog för att jag är motorcykelförare sen bröstmjölken men att transportera packväskor på autobahn är inte motorcykelkörning...
MC+tåg är ett alternativ men du skall fortfarande transportera damen och packningen 70mil till, sen när du kommer fram kommer du snart att upptäcka att motorcykelåkningen ändå inte att vara någon hit, alltför mycket tyskar i husbilar bilköer och dessutom tokvarmt om man får för sig att stanna.(för jag misstänker att du tänker åka i Jun-Aug någongång)

Motorcykelåkning söderut sker bäst på våren, ta långledigt till pingst om du har möjlighet, då är vädret bra hotellen billiga och serpentinvägarna inte fulla av tyskar i breda husbilar.

Duckar för nu får jag säkert hela SH maffian på mig.......

Minimoto? Det vore väll något, lite annorlunda, kanske lite ont om plats vid benen men men. :rolleyes: :rolleyes:

Last edited:
Borsiin JR skrev:
BIL nog för att jag är motorcykelförare sen bröstmjölken men att transportera packväskor på autobahn är inte motorcykelkörning...
MC+tåg är ett alternativ men du skall fortfarande transportera damen och packningen 70mil till, sen när du kommer fram kommer du snart att upptäcka att motorcykelåkningen ändå inte att vara någon hit, alltför mycket tyskar i husbilar bilköer och dessutom tokvarmt om man får för sig att stanna.(för jag misstänker att du tänker åka i Jun-Aug någongång)

Motorcykelåkning söderut sker bäst på våren, ta långledigt till pingst om du har möjlighet, då är vädret bra hotellen billiga och serpentinvägarna inte fulla av tyskar i breda husbilar.

Duckar för nu får jag säkert hela SH maffian på mig.......
Nja, vi var nere v.26-27 i år, dvs slutet juni, början på juli. Tyckte inte alls det var mycket trafik fast vi höll oss ju i Norra Italien, kanske är värre trafik söderut? Sen kör man ju 70 mil på en dag om man vill det.

SuperMicke skrev:
Nja, vi var nere v.26-27 i år, dvs slutet juni, början på juli. Tyckte inte alls det var mycket trafik fast vi höll oss ju i Norra Italien, kanske är värre trafik söderut? Sen kör man ju 70 mil på en dag om man vill det.

lgh är bokad 8-22 juli så får väl se när jag åker...

jag tar gärna emot så mkt info som det är möjligt, länkar och förslag, jag sållar sedan själv bland bra och dåligt...gärna lite tips och trix...

MiZou skrev:
ett ytterligare alternativ är att hon flyger ner och åker med på hojen hem...

Varför inte tvärtom? Det är enklare att packa lätt för nerresan. På så vis får ni bättre plats för de souvenirer/semesterkläder/fynd ni gjort under semestern, på hemresan. Dessutom KAN det ju vara så att hon gärna tar flyget hem, och slipper skava på hojjen hela vägen hem också, med tung packning.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT