Sommarkläder - Grus, skog & asfalt

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Hoj
Hornet
Om du vill ha skydd vid asfaltskörning bör du utgå från det eftersom det är där du riskerar irreparabla skador på hud osv.

Det finns ganska många ”äventyrsställ” som uppfyller både krav på ventilation och skydd. De kan ofta hittas begagnade till bra priser men det är klart att då är de äldre...

Jag har tex ett äldre BMW Savanna 2 som det blåser rakt igenom om inte Goretexinnerlinern sitter i. Köpte det i princip oanvänt för 900 spänn. Rejäla skydd, mycket hög kvalitet. Men äldre som sagt.

Buy quality, cry once

Jag tittade först på Rukkas StretchAir, men fick skicka tillbaka det då byxorna var allt för tighta över höfterna. Tyvärr var storleken större slut och kommer inte levereras från Rukka denna säsong. Jag överväger nu att prova AirVentur istället, trots att det är lite dyrare. Båda ställen kommer med CE level 2-skydd för axlar, armbågar, höfter och knän.

Ett annat alternativ kanske kan vara Klim Marrakesh?

Hur bra ventilerar dessa äventyrs-ställ? Helst ska det bara blåsa rakt igenom, men det kanske det gör?

Tänker att jag bara kommer använda dessa kläder ganska sällan och inte när man åker långt / i regn så Klim-kläderna är lite väl dyra tycker jag.

Hur bra ventilerar dessa äventyrs-ställ? Helst ska det bara blåsa rakt igenom, men det kanske det gör?

Tänker att jag bara kommer använda dessa kläder ganska sällan och inte när man åker långt / i regn så Klim-kläderna är lite väl dyra tycker jag.

Jag fick hem mitt Rukka AirVentur igår, och det är klart mycket luftigare än mitt goretex-ställ från samma tillverkare. Dock är det inte mycket mesh, så det är nog inte rätt val för tropisk hetta. För 20-25 grader tror jag det kommer fungera finfint, men det får premiärturen i eftermiddag visa.

Dyrt var det, ja. Omkring 9000 för jacka och byxa ordinariepris, och då ingår inget ryggskydd.

Har en Revit Eclipse jacka jacka du länka till.

Den är luftig, bra för korta turer när de inte går fort.
Blåser rakt in.

Men säkerheten måste vara långt från ett skinnställ..

Jag har Klim Badlands och med alla ventar öppna blåser det verkligen rakt igenom. Bakifrån ser man ut som en ballong. Det är löjligt svalt!

Har man ett high-end ställ brukar man klara de flesta väder, men jag uppfattade att TS helst inte ville lägga 20’ på ett seriöst Goretexställ med ventilation, level 2-skydd osv.
Kan vidimera att de är bra, körde +100 mil i temperaturer mellan 26 och 35 nyligen och har aldrig känt mig så sval som i Stadler 4All. Bästa köpet näst hojen...

Skydd skall sitta tight mot kroppen för att hålla sig på plats vid en olycka. Man skall ha väldig tur för att ha någon nytta av de inbyggda skydden i ett plufsigt "Äventyrsställ" eftersom dom flyttar på sig och lämnar utsatta kroppsdelar exponerade när du tumlar runt i en krash.

Skydd skall sitta tight mot kroppen för att hålla sig på plats vid en olycka. Man skall ha väldig tur för att ha någon nytta av de inbyggda skydden i ett plufsigt "Äventyrsställ" eftersom dom flyttar på sig och lämnar utsatta kroppsdelar exponerade när du tumlar runt i en krash.

Sanning med modifikation. Seriösa ställ har justerbara skydd och remmar som håller skydden på plats även vid marksyning.

Det är ju inte så att ingen någonsin har ramlat i ett "äventyrsställ"...

Sanning med modifikation. Seriösa ställ har justerbara skydd och remmar som håller skydden på plats även vid marksyning.

Det är ju inte så att ingen någonsin har ramlat i ett "äventyrsställ"...

Det har ju iofs mitt gamla IXS också, trots att prislappen inte legat alls så högt, ens på den gamla onda tiden.
Ventilation är inte helt hundra dock, men varmt i skitväder istället. Jag har klotat hyfsat ordentligt i ett, och jag är kvar.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla