Solfilm + visir = tonat visir för den fattige?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av detta?
Nytt mörkt visir till min Suomy Vandal kostar ca 500 kr +frakt.
Lite dyrt för en fattig (snål) student.

Så jag funderade på om det går att tona med solfilm.
Borde finnas sån utan lim va? Som fastnar på visiret med statisk elektricitet (eller vilket fenomen det nu kan vara :va).

solfilm går väl säkert men du får nog lacka hela kanten med nagellack eller så för att inte flika upp det. Annars kan man köpa en hjälm från biltema för 699:- inklusive mörkt visir. På köpet får man en säker hjälm :hihi

Eftersom visir inte är så värst plana, så är det bökigt att få filmen att fästa snyggt.
Jag har provat några gånger, och misslyckats, varje gång.
Inte därmed sagt att det inte går, bara att jag är en klåpare till att lägga film ;)

har gjort det på crossbrillor när man var liten=) blev bra! fast var ju inte så kräsen då heller=) men prova, kan ju alltid ta bort det om det blir mindre bra...

Funkar inte,du måste forma solfilmen med värme-picka när du sätter dit den,värme å plast e ingen bra kombination.

Tack för era svar!

Men visst borde det finns någon toningsfilm som inte kräver varken värme eller lim?

Tack för era svar!

Men visst borde det finns någon toningsfilm som inte kräver varken värme eller lim?

Det går men använd en hårtork vet ja,

sen ska ditt visir va helt rent ( ej repigt fett mm på in o ut sida )

Sen beror det på vad det e för hjälm du har,

Limmet som du kallar det e lätt o ta bort bara o lägga i ljummet vatten.

Du skär till den lite mindre en visiret e så du slipper kanten som du garanterat kommer att skrapa upp handen eller tummen .

Ja skulle nog köpa ett tonat visir i ditt fall om du nu inte har jobbat med detta förr

(Eller kolla men en solfilms firma om dom vill sälja en bit till dej vissa gör inte det men testa)

ATT SPRAYA PÅ PLAST OCH SE GENOM DETTA E EJ O REKOMENDERA PÅ MC VISIR (dvs med spray burk i efterhand då denna kan du inte avlägsna utan o använda lösnings medel o då e det kört för ditt visir) :D men e man desperat

Lycka till

//Robin

Last edited:
Tack för era svar!

Köp vanlig solfilm på biltema, lite vatten med en droppe diskmedel.
Problemet som kan dyka upp är att visiret är inte är plant, därför kan det vara svårt att få filmen plan. Använd ett rakblad och lägg ett snitt i filmen där veck förekommer. Du kan troligen inte få det 100%...men billigare än ett visir!

Dock är ett tonat visir att föredra.

Jag tonade visiret på en gammal moppehjälm förrut med biltemas solfilm. Blev bra vad jag minns, är bara att göra det lite mindre än visiret och sätta dit lämplig tejp i kanterna så fläker det inte upp.

Tack för era svar!

Har en extrakruka som jag inte ville kosta på ett visir och köpte en sådan här, den sitter med självhäftande i ändarna och monteras på insidan av visiret. Vetefan om jag kan rekommendera den, det är ju inte som ett riktigt visir... Men billigt :D

/R

solfilm går väl säkert men du får nog lacka hela kanten med nagellack eller så för att inte flika upp det. Annars kan man köpa en hjälm från biltema för 699:- inklusive mörkt visir. På köpet får man en säker hjälm :hihi

Kvalitets solfilm "flikar" inte upp och lämnar inte heller limrester kvar.

Priser för material och arbete (om man värdesätter sin tid) borde bli mer än att köpa ett riktigt tonat visir :rolleyes:

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!