Solceller vart ?

4-10w vid vilken spänning?

Det finns småpaneler att köpa på Klas Olsson, Kjell&co Teknikmagasinet? och alla såna ställen.

Vad ska du ha dom till?

4-10w vid vilken spänning?

Det finns småpaneler att köpa på Klas Olsson, Kjell&co Teknikmagasinet? och alla såna ställen.

Vad ska du ha dom till?

Kjell & Co verkade ha en vettig för 399kr gav 5w vid 13,5v.
Var på Noliamässan och såg hur dom prånglade på folk en låda med takplåt,datorfläkt och solceller för 7000kr och kallade det solenergi. Visserligen bara för underhållsvärme i stugor och dyligt vart nyfiken på att bygga en själv då min far har ett lämpligt utrymme att testa den på.

Kjell & Co verkade ha en vettig för 399kr gav 5w vid 13,5v.
Var på Noliamässan och såg hur dom prånglade på folk en låda med takplåt,datorfläkt och solceller för 7000kr och kallade det solenergi. Visserligen bara för underhållsvärme i stugor och dyligt vart nyfiken på att bygga en själv då min far har ett lämpligt utrymme att testa den på.

Varmluftspaneler funkar utmärkt, ska du bygga en själv kan du med fördel använda dig av en gammal ljusskylt (till lådan) ett färgfilter från en lackbox som du sprayar svart (för att binda luften lite så den stiger långsammare i lådan) och en liten solcell som driver en datorfläkt. (annars säljs husvagnsventilatorer med inbyggd solcell)

Det finns massor med byggtips på nätet.
Du kan få tillräckligt mycket värme ur en sådan att hålla stugan varm, men framförallt håller den stugan torr och ventilerad. inte så dumt...
Blir det för varmt i stugan slänger man bara något över solcellen så att fläkten stannar, men blir det riktigt soligt måste du täcka hela panelen för att det självcirkulerar rätt bra i en sån panel när solen ligger på...

Lycka till!

Varmluftspaneler funkar utmärkt, ska du bygga en själv kan du med fördel använda dig av en gammal ljusskylt (till lådan) ett färgfilter från en lackbox som du sprayar svart (för att binda luften lite så den stiger långsammare i lådan) och en liten solcell som driver en datorfläkt. (annars säljs husvagnsventilatorer med inbyggd solcell)

Det finns massor med byggtips på nätet.
Du kan få tillräckligt mycket värme ur en sådan att hålla stugan varm, men framförallt håller den stugan torr och ventilerad. inte så dumt...
Blir det för varmt i stugan slänger man bara något över solcellen så att fläkten stannar, men blir det riktigt soligt måste du täcka hela panelen för att det självcirkulerar rätt bra i en sån panel när solen ligger på...

Lycka till!

Jobbar på en ventilationsfirma med eget plåtslageri så jag har möjlighet att göra lådan i precis vilka mått jag vill. Har legat och klurat på lite olika lösningar, en strömbrytare att sätta inne på väggen för att stänga av solcellen känns enklare än att täcka över den. Sen så tycker jag att funktionen var lite dålig på den jag såg där uppe, direkt då solen gick i moln stannade ju fläkten även fast lådan fortfarande var tokhet. En kondensator som gör att fläkten går 30-60 sek även fast solen gått i moln kanske ger ännu mera effekt.
Har du någon egen erfarenhet av dessa solpaneler eller ?

Jobbar på en ventilationsfirma med eget plåtslageri så jag har möjlighet att göra lådan i precis vilka mått jag vill. Har legat och klurat på lite olika lösningar, en strömbrytare att sätta inne på väggen för att stänga av solcellen känns enklare än att täcka över den. Sen så tycker jag att funktionen var lite dålig på den jag såg där uppe, direkt då solen gick i moln stannade ju fläkten även fast lådan fortfarande var tokhet. En kondensator som gör att fläkten går 30-60 sek även fast solen gått i moln kanske ger ännu mera effekt.
Har du någon egen erfarenhet av dessa solpaneler eller ?

Jag har hjälpt en bekant som hade sommarstuga ute på en Ö att bygga två paneler, han hade redan solfångare för el och en rejäl batteribank, samt solfångare för varmvatten, men jag har läst en hel del om alternativ energi och bland annat läste jag nätupplagan av Homepower magazine så länge den var gratis.
I den tidningen hade dom ritningar och tips på att bygga varmluftspaneler och det var där dom kom fram till att en veckad matta av gles fiberväv för att "bromsa" flödet av varmluft avsevärt ökade effektiviteten på panelerna.
Annars blåser man bara in fesljummen luft i huset.

Vi kom överens om att bygga en provlåda så att han skulle kunna montera ut den i stugan innan isen blev osäker.
Redan när han monterade upp den en solig vårdag började det ganska snabbt strömma varmluft ur panelen, och när isen hade släppt och han tog båten ut så var det torrt och varmt inne i stugan, och ingen unken lukt.

Vi/han byggde en panel till senare, en vidareutveckling av den första, den var dock inte jag inblandad så mycket i.

En stömbrytare fungerar säkert bra, men jag har för mig att man inte ska lämmna solceller utan last i solen, kolla upp det bara, sen förutsätter jag att du är inbegripen med vad som händer när en kondensator ger upp, den exploderar mer eller mindre...
Lite av charmen med enkla solvärmepaneler är ju att när solen går i moln så behöver ju inte heller fläkten gå.

Lycka till men byggandet!

för en icke smart/kunnig snubbe men har lätt o bygga saker..
kan ni förklara mer ingående hur man bygger en sådan här låda? om nån har lust?
vad för material som funka o vad som funkar bäst? :)
har bara läst lite om de "färdiga" kitten

för en icke smart/kunnig snubbe men har lätt o bygga saker..
kan ni förklara mer ingående hur man bygger en sådan här låda? om nån har lust?
vad för material som funka o vad som funkar bäst? :)
har bara läst lite om de "färdiga" kitten

Det finns inga konstruktioner som inte fungerar, vissa är effektivare andra är sämre, en tom svarmålad låda fungerar också.

Grundiden är att man har en låda med ett genomskinligt lock som man vänder mot solen (det finns bättre och sämre glas samt plaster)
I lådans nederkant har man en öppning där luft kan komma in, i överkant en öppning där luft kan komma ut, sedan skter naturlagarna resten, varm luft stiger uppåt.

Solfångarna som byggs/säljs för att värma hus har ofta en fotoelektriskt driven fläkt, så att när solen belyser lådan startar fläkten.
Dyrare modeller har termosensorer och en komparator som bara startar fläkten om luften i lådan är varmare än luften inne i huset.

Man kan fylla lådan med olika saker dels för att absorbera mer värme ur solljuset (svartmålad takplåt ger större yta IOM korrugeringen), dels för att sakta ner luftflödet så att solen får längre tid på sig att värma luften (färgfilter från en lackbox som man målar svart ger både stor absobtionsyta och bromsar luften).
Det var där min bekant exprimenterade vidare.
Andra har exprimenterat med en matarpanel som förvärmer luften till andra paneler som värmer luften ytterligare.

Det finns hur mycket som helst att göra om man har tid, lust att exprimentera, en solig vägg och lite pengar (glaset kostar lite, men man kan använda gamla fönster)

Det finns inga konstruktioner som inte fungerar, vissa är effektivare andra är sämre, en tom svarmålad låda fungerar också.

Grundiden är att man har en låda med ett genomskinligt lock som man vänder mot solen (det finns bättre och sämre glas samt plaster)
I lådans nederkant har man en öppning där luft kan komma in, i överkant en öppning där luft kan komma ut, sedan skter naturlagarna resten, varm luft stiger uppåt.

Solfångarna som byggs/säljs för att värma hus har ofta en fotoelektriskt driven fläkt, så att när solen belyser lådan startar fläkten.
Dyrare modeller har termosensorer och en komparator som bara startar fläkten om luften i lådan är varmare än luften inne i huset.

Man kan fylla lådan med olika saker dels för att absorbera mer värme ur solljuset (svartmålad takplåt ger större yta IOM korrugeringen), dels för att sakta ner luftflödet så att solen får längre tid på sig att värma luften (färgfilter från en lackbox som man målar svart ger både stor absobtionsyta och bromsar luften).
Det var där min bekant exprimenterade vidare.
Andra har exprimenterat med en matarpanel som förvärmer luften till andra paneler som värmer luften ytterligare.

Det finns hur mycket som helst att göra om man har tid, lust att exprimentera, en solig vägg och lite pengar (glaset kostar lite, men man kan använda gamla fönster)

coolt.. måste verkligen testas..
för att driva den där fläkten (dator) räcker det med en sådandär solcells "platta" som classe i sjön har?

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick