Snygga till XR125L

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Eftersom att vintern är här redan och hojen står inne i garaget så tänkte jag ge mig på att snygga till min XR eftersom att den är ohyggligt ful original. :gnissla

IMG_0200.jpg

Så det första som görs är att plocka av sadeln och sidokåpor för att komma ner till ramen och se vad man kan göra åt bagage hyllan som förstör offorad utseendet enligt mig.
Samtidigt plockades plastkåpan som sitter över lyset bort för att se vart ramen slutar.

IMG_0228.jpg

Tråkigt nog för mig som ville ge mig på en scrambler/café racer look så slutade ramen ungefär vid slutet av bakdäcket.
men om man ska försöka få det stuket så måste bensintanken bytas ut till något lägre och längre, då ska man även se vilken lutning ramen under tanken har så att man kan få en mer vågrät placering av en ny tank.
Så tanken togs av för det vilket ledde till lite förvåning och omtänk.

IMG_0233.jpg
Jaha, den satt i vinkeln jag gissade vilket betyder att en tank från ex. CG125 eller likande skulle se konstigt ut med vinkeln.
Och sedan kom jag på ett annat problem, Ramen går ner i ett trubbigt V så om man skulle byta gaffel fram så skulle röven sticka upp som en påle.
IMG_0234.jpg

Så nu när man tappade original idéerna så går man ut på internet och försöker hitta nya lösnigar för att göra hojen mer älskvärd än var den är i nuläget.

Så alla idéer och förslag uppskattas och tas emot!

//W

sådär såg min dr800 ut oså på ett ungefär.
om man sätter tanken lågt fram för att sluta lite i uppförsbacken där man ska sitta så jämnar de nog ut sig.
kapa bakramen om du vill ta de hela vägen.
då din hoj är lite mindre än en fullstor skulle jag kika oå en mindre tank.
här har du en billig 125,a tank som de inte är hela världen i pengar om den inte funkar.
http://www.blocket.se/varmland/Bensintank_till_HONDA_43416829.htm?ca=4&w=3

ang framgaffel. du kan säkert sänka din lite i kronorna samt lite inuti gaffeln, annars är de bara o byta.
ska den va mycket lägre måste du sänka den bak oså annars ser de lite skumt ut.
kortare dämpare enklast.

Last edited:
sådär såg min dr800 ut oså på ett ungefär.
om man sätter tanken lågt fram för att sluta lite i uppförsbacken där man ska sitta så jämnar de nog ut sig.
kapa bakramen om du vill ta de hela vägen.
då din hoj är lite mindre än en fullstor skulle jag kika oå en mindre tank.
här har du en billig 125,a tank som de inte är hela världen i pengar om den inte funkar.
http://www.blocket.se/varmland/Bensintank_till_HONDA_43416829.htm?ca=4&w=3

ang framgaffel. du kan säkert sänka din lite i kronorna samt lite inuti gaffeln, annars är de bara o byta.
ska den va mycket lägre måste du sänka den bak oså annars ser de lite skumt ut.
kortare dämpare enklast.

Jo man har ju sett ditt bygge och blivit inspirerad! :tummenupp
Hur långt kan man göra om innan man måste besikta om den igen är en sak jag funderat på när jag suttit i garaget på kvällen.
Om jag går fullt in med något scrambler liknande så kapas nog baken, men hur menar du med tanken? ska man sätta den bakåt så att det blir en glipa uppe vid styret?
Gaffeln har jag funderat på om det inte räcker ganska långt med att skaffa ett annat eller vända på styret eftersom att det går ganska högt upp nu gentemot vart gaffeln slutar.
Om man byter gaffel så måste man sänka bak ja eftersom den ser ut som en tyskröv annars. :zpy

Jo man har ju sett ditt bygge och blivit inspirerad! :tummenupp
Hur långt kan man göra om innan man måste besikta om den igen är en sak jag funderat på när jag suttit i garaget på kvällen.
Om jag går fullt in med något scrambler liknande så kapas nog baken, men hur menar du med tanken? ska man sätta den bakåt så att det blir en glipa uppe vid styret?
Gaffeln har jag funderat på om det inte räcker ganska långt med att skaffa ett annat eller vända på styret eftersom att det går ganska högt upp nu gentemot vart gaffeln slutar.
Om man byter gaffel så måste man sänka bak ja eftersom den ser ut som en tyskröv annars. :zpy

tanken som du kommer ha kommer va längre och om du sätter den så högt du kan alltså så nära styrstolpen du kan så kommer bakändan hamna ungefär där su sitter nu.
tror inte tanken kommer luta bakåt menar jag.
svårt o förklara.
jag har bara reggbesiktigat min hoj och där va ju motorn ramen samt sving orginal. man kan göra ganska mycket, fast kom o tänka på det, du har en 04 så egentligen får du inte byta nåt alls. är väl helfordonsgodkänd?

tanken som du kommer ha kommer va längre och om du sätter den så högt du kan alltså så nära styrstolpen du kan så kommer bakändan hamna ungefär där su sitter nu.
tror inte tanken kommer luta bakåt menar jag.
svårt o förklara.
jag har bara reggbesiktigat min hoj och där va ju motorn ramen samt sving orginal. man kan göra ganska mycket, fast kom o tänka på det, du har en 04 så egentligen får du inte byta nåt alls. är väl helfordonsgodkänd?

ja just det fan. då grusades hela idén :död
Då är det itne mycket man kan göra med skiten.
Är väl bara att sikta på att få den såld och köpa något roligare eller behålla den en sommar och köra upp för A2. :(

ibland ser man riktigt fina gammla cb125 på blocket för skrotpengar.
skulle va ett fint utgångsobjekt. då kan man köra med orginaltank med.

ibland ser man riktigt fina gammla cb125 på blocket för skrotpengar.
skulle va ett fint utgångsobjekt. då kan man köra med orginaltank med.

Jo jag har sett att det kommer upp sånnalite då och då, synd att dom är tvåtakt dock, låter fult och mer underhåll. Hela idén var att utgå från min fyrtaktare och fixa ett annat avgasrör så att den ska gå bättre eftersom att allt i original röret är under dimensionerat vilket agerar som en strypning, och så kan man få ett mörkare ljud när man körmed ett annat rör.

har inte dom 11.2 hk original eller nåt? det lär ju inte blir världens effektökning med ett annat avgassystem?

Jo jag har sett att det kommer upp sånnalite då och då, synd att dom är tvåtakt dock, låter fult och mer underhåll. Hela idén var att utgå från min fyrtaktare och fixa ett annat avgasrör så att den ska gå bättre eftersom att allt i original röret är under dimensionerat vilket agerar som en strypning, och så kan man få ett mörkare ljud när man körmed ett annat rör.

CB är 4-takt. Själv funderat på en som "stug moppe".

har inte dom 11.2 hk original eller nåt? det lär ju inte blir världens effektökning med ett annat avgassystem?
Nej det kommer inte göra så himla mycket men man kommer nog kunna kräma ur några få km/h till och det är för mig bara ett plus eftersom att jag är ute efter goare ljud.

CB är 4-takt. Själv funderat på en som "stug moppe".

Är dom det? hmm, varför har jag fått för mig att dom är tvåtakt är en bra fråga.
Får man XRen såld så kanske man ska sikta in sig på en CB då, jag kan noll om motorer så 4takt är ett måste för mig eftersom att jag då inte behöver gå in och pilla och lägga all världens pengar på dom.

Nej det kommer inte göra så himla mycket men man kommer nog kunna kräma ur några få km/h till och det är för mig bara ett plus eftersom att jag är ute efter goare ljud.

Är dom det? hmm, varför har jag fått för mig att dom är tvåtakt är en bra fråga.
Får man XRen såld så kanske man ska sikta in sig på en CB då, jag kan noll om motorer så 4takt är ett måste för mig eftersom att jag då inte behöver gå in och pilla och lägga all världens pengar på dom.

CR är 2-takt. Kan ju vara där du blandat ihop det.
När det gäller att pilla med motorer så är 2-takt en ren dröm i jämförelse med en 4-takt. Lite som skillnaden mellan Duplo och Lego Technics.:D 4-taktare har en förbannad massa fler delar i sig. Köper du en äldre tvåtaktare utan avgasventiler och vattenkylning så är det typ som en cykel.
Det där med att 2-taktare kräver en massa pillande stämmer bara delvis. Låter du en 2-taktare var original och inte trimmar den samt servar den som du ska så är det inga problem. Dessutom skulle jag vilja påstå att det mycket väl kan vara billigare att äga en 2-takts hoj än en 4-takts. Dock brukar 2-taktare dricka mer soppa än en 4-takt.

Om du kollar i mitt garage så finns det bilder på min gamla 2-takts Jawa, den drack runt 0,5 liter/milen.
ungefär samma som min SR500.

CR är 2-takt. Kan ju vara där du blandat ihop det.
När det gäller att pilla med motorer så är 2-takt en ren dröm i jämförelse med en 4-takt. Lite som skillnaden mellan Duplo och Lego Technics.:D 4-taktare har en förbannad massa fler delar i sig. Köper du en äldre tvåtaktare utan avgasventiler och vattenkylning så är det typ som en cykel.
Det där med att 2-taktare kräver en massa pillande stämmer bara delvis. Låter du en 2-taktare var original och inte trimmar den samt servar den som du ska så är det inga problem. Dessutom skulle jag vilja påstå att det mycket väl kan vara billigare att äga en 2-takts hoj än en 4-takts. Dock brukar 2-taktare dricka mer soppa än en 4-takt.

Om du kollar i mitt garage så finns det bilder på min gamla 2-takts Jawa, den drack runt 0,5 liter/milen.
ungefär samma som min SR500.

Kan mycket väl blandat dom, Men service tycker jag nog att 4takt är bättre eftersom att hålelr man dem fina och servar så brukar man slippa serva lika ofta som 2takt med där kanske jag har fel.
Men om man får Xren såld (som jag vettefan om det går eftersom att marknaden är kall och det är en svårsåld hoj) så köper man nog en CB då och bygger om för att kunna få ut café stilen och ljudet.

Går det att regbesikta den om man bygger om?
Måste ju på något sätt gå att bygga om hojen även om den är helfordonsgodkänd?
Annars kommer vi sitta där om 30 år utan att kunna lägga ett finger på hojarna. :rolleyes:

Jag hade bara brytt mig om att lätta, lätta och sen lätta.

Ser tungt ut och jag ser en mängd onödiga attiraljer.

Back