Snordyr försäkring?

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Tja

Just nu har jag hojen avställd, då ligger försäkringen på ca 300.
Men om jag ska helförsäkring, så kommer den kosta 2571/månaden, kan detta stämma? Det låter otroligt dyrt...jag är iofs 19 år men ändå.
Finns det inga billigare försäkringar, eller är det så dyrt det blir eftersom jag är under 25?

1. VEM SNOR DYRA FÖRSÄKRINGAR??? :mad:

2. Kolla med alla försäkringsbolag, det skiljer mkt.

3. Ja, du är ung, dom och farlig

4. Ja, det låter faktikst lite mkt för en gammal 640. Men varför ha den helförsäkrad. Kostar ju som en limpa bröd att fixa en krasch med de där!

Haha true ;D

708 för bara trafik och sen 1260 för allt utom...vagnskada har jag för mig.

SNORDYR, inte snor dyr. :rolleyes:

Förresten, har strypt den (men ej reggat den som strypt än), också konstigt att inte folksam drar av något p.g.a. det. Vet någon något försäkringsbolag som faktiskt drar av, för att den är strypt?

Tycker det låter mycket för KTM 640. Ligger på 2800kr/månaden för min R6'a och jag är 35år. Betalade dock mycket mindre innan krashen förra året :(

2 500 i premie tycker jag inte var så farligt. Jag tror att något bolag ville ha 60 000 per år för min, eller det kanske t o m var 80 000. Det är förvisso en sportis, men jag är 39 år.

Kolla med alla bolag. Det skiljer som sagt mycket.

Jag var i början av vintern sugen på att sälja monstret och köpa mig en 848 eller 1098. Det som satte stopp för bytet var att det skiljde som minst ca 22kkr i försäkring per år.

Så jag köpte prylar för att hotta upp monstret för 22kkr istället :tummenupp

2 500 i premie tycker jag inte var så farligt. Jag tror att något bolag ville ha 60 000 per år för min, eller det kanske t o m var 80 000. Det är förvisso en sportis, men jag är 39 år.

Kolla med alla bolag. Det skiljer som sagt mycket.

ÄRU TRETTI NIE BAST??? :eek:

Tror folksam blev det billigaste faktiskt, även fast dom inte drar av för att den är strypt.
Bilsport & MC tar 20335 kr för halv, vilket blir 1694kr/månad. Folksam tar 1260 (båda är utan vagnskada).

Jag får helt enkelt se till att bli äldre ;)

jag har halvförsäkring och betalar 2700kr om året på min 625.

Last edited:
Haha true ;D

708 för bara trafik och sen 1260 för allt utom...vagnskada har jag för mig.

SNORDYR, inte snor dyr. :rolleyes:

Förresten, har strypt den (men ej reggat den som strypt än), också konstigt att inte folksam drar av något p.g.a. det. Vet någon något försäkringsbolag som faktiskt drar av, för att den är strypt?

Lär ju bara få kommentera, att har du inte reggat som stryp så lär ju inte ett försäkringsbolag i värden ens väcka en tanke på att dra av nått i pris även om du har den strypt.

Dom drar ju fan inte av fast man har papper på det idag om man inte hittar nått kryphål

Måste tyvärr göra dig besviken genom att meddela att premien inte alls blir lägre i 30 års åldern. Försäkringsbolaget kommer att skylla på högre kostnader år efter år vilket kompenserar för eventuella åldersavdrag. Att man inte råkat ut för någon incident har heller ingen betydelse i premiesättningen enligt min erfarenhet.

Trodde att 30 var det gyllene året när premierna sänktes, men så var inte fallet. Nu får man väl vänta till 35 och se vad som händer då. Har ingen större förhoppning. Utsikterna ser dystra ut minst sagt.

När man hör någon född på 40 eller 50 talet berätta om sina premier undrar man om försäkringsbolaget ens har justerat för inflationen.

En dag kanske någon annan kan säga samma sak om ens egna premier. Frågan är bara när den dagen kommer.

Herrejävlar... Vi bor ju på samma place och jag betalar bara 3700/året/halv-försäk. Måste ha blivit fel någonstans, Har du sagt reggnummret rätt? eller rättare sagt har dom hört rätt?!

Måste tyvärr göra dig besviken genom att meddela att premien inte alls blir lägre i 30 års åldern.

Fast så är det ju inte. För någon under 24 med nytaget körkort kostar min hoj i stor stad som så många andra flera tusen / mån. Jag betalar OM hel/hel 9500 /år. Nu när jag passerar 30 ramlar det till typ 7000.

Halv som jag kör så ligger den (innan 30) på under 4000 / år.

Jäkla skillnad.

Jag ringde precis Folksam, där jag har min ZX12R försäkrad, och undrade lite om jag skulle byta till en R1, ZX10R, KTM RC8 eller CBR1000RR. Jag hade tron att det skulle kosta runt 25-30 tusen, men döm av min förvåning, det kostade "bara" 13500 kr per år! Idag betalar jag ca 9800 kr/år för min ZX12R, och det är helförsäkring i centrala Malmö.

OK jag är gammal, men ändå. Visste inte att det var så billigt med Supersport. Borde kanske fundera på att byta. :-)

Är riktigt sugen på en nyare R1a eller KTMn.

Last edited:
Mkt gnäll, jag är 31 och betalade 3000 kr månad hel för min zx10 04, efter det kör jag på halv för 1695. Nu kostar min zx10 08 1495 kr/månad halv. Folksam är det billigaste för mig då man kan ställa av för 295kr/månad.
Så det är även dyrt om man är äldre..

Tror folksam blev det billigaste faktiskt, även fast dom inte drar av för att den är strypt.
Bilsport & MC tar 20335 kr för halv, vilket blir 1694kr/månad. Folksam tar 1260 (båda är utan vagnskada).

Jag får helt enkelt se till att bli äldre ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT