Snorbillig nybörjar enduro?

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Jupp, har kört så långt in i skogen och så hårt i grusgropen som min f 650 BMW klarar av utan att riskera att helt pajja den =)

Har redan två hojar så den får inte kosta nå vidare mycket. Mest tänkt prova på se hur kul det är, verkar vara den ultimata hoj upplevelsen iafall =)

Vad är bra att börja på? Och hur billigt kan man köpa utan att det är skräp.

Jag= 184cm ca; 90kg så minst en 250cc vet inte om det blir för lite? Har MYCKET mc vana och kör mer offroad än man borde med en f 650 så inte helt grön men inte så man slänger sig på en wr450 direkt.

märk väl att en 2t 250 mer än väl kan motsvara en wr450, så det är inte en moppe i jämförbarhet.
Vill du ha nåt snällt skaffa nån 200cc 2t variant från tidigt nittital, typ KDX200 eller liknade, de är för skogskörning.

Funduron är så dålig som skogshoj att en XR600 skulle verka vara en elitendurohoj:-D

Smidiga 4t för skogen är ett sentida påfund egentligen, iaf i små kubikklasser, det vet säkert andra mer om.

demo1 skrev:
Jupp, har kört så långt in i skogen och så hårt i grusgropen som min f 650 BMW klarar av utan att riskera att helt pajja den =)

Har redan två hojar så den får inte kosta nå vidare mycket. Mest tänkt prova på se hur kul det är, verkar vara den ultimata hoj upplevelsen iafall =)

Vad är bra att börja på? Och hur billigt kan man köpa utan att det är skräp.

Jag= 184cm ca; 90kg så minst en 250cc vet inte om det blir för lite? Har MYCKET mc vana och kör mer offroad än man borde med en f 650 så inte helt grön men inte så man slänger sig på en wr450 direkt.
Kika på Kawasaki KDX 250 från början av -90 talet. Stabil och slitstark maskin som funkar mycket bra som nybörjar hoj. En sådan borde du få för 10-12000.
Nästa steg kanske kan vara en Suziki DR 350 från samma årtal. En ändå mer slitstark hoj för några tusen till. Är ju dock lite mindre action i den. Men det är ju en smak sak.
Lycka till i spåret... :yoparty

tackar ! Mer tipps...... =)

Var ska man åka kring tumba? Körde lite bortom grödinge finns nån slingrig berg-o-dalbana väg som jag hittade lite traktorspår och en del intresanta gångstigar att åka på. Senn på tungelstavägen efter flygfältet men innan man kommer ner på ricktiga tungelstavägen där det är som slingrigast körde jag över en vall och ut på ett spår där detsyntes att det åkt mycket cross/enduro innan mig. Där fanns ett JÄTTE! sandtag. Hur grymt som hälst men det är juh vattenskydsområde så jag åkte inte så mycket tänkte höra mig för lite närmare om man kan köra där eller om man sabbar nått?

Var mer kan man åka? Gärna ställen där jag tar mig fram med min f650 tills jag skaffat en enduro.

Btw. visst f650 är inte den smidigaste hojen som finns men det går alldeles utmärkt, kan juh inte gämföra denna touring/offroad maskin med en xr600/650 som är lagd mer åt enduro hållet. Gämför man med xt660r xt600 afrika twin 650/750 ,transalp så tycker jag den är en supersmidig offroad. Xt660r e ok men inte bättre! trotts insprutning är motorn för ryckig för att krypa genom svår teräng. Jag har inte den vanliga f650 jag har motsvarnade GS dakar som den nya heter alltså mycket högre och längre sving osv.. dock kassa däck för offroad. Slängde på michelin anakee ett par dagar senn. Grymma på asfalt men lämnar mycket att önska på grus.

Mer info plz! :tomten

demo1 skrev:
tackar ! Mer tipps...... =)

Var ska man åka kring tumba? Körde lite bortom grödinge finns nån slingrig berg-o-dalbana väg som jag hittade lite traktorspår och en del intresanta gångstigar att åka på. Senn på tungelstavägen efter flygfältet men innan man kommer ner på ricktiga tungelstavägen där det är som slingrigast körde jag över en vall och ut på ett spår där detsyntes att det åkt mycket cross/enduro innan mig. Där fanns ett JÄTTE! sandtag. Hur grymt som hälst men det är juh vattenskydsområde så jag åkte inte så mycket tänkte höra mig för lite närmare om man kan köra där eller om man sabbar nått?

Var mer kan man åka? Gärna ställen där jag tar mig fram med min f650 tills jag skaffat en enduro.

Btw. visst f650 är inte den smidigaste hojen som finns men det går alldeles utmärkt, kan juh inte gämföra denna touring/offroad maskin med en xr600/650 som är lagd mer åt enduro hållet. Gämför man med xt660r xt600 afrika twin 650/750 ,transalp så tycker jag den är en supersmidig offroad. Xt660r e ok men inte bättre! trotts insprutning är motorn för ryckig för att krypa genom svår teräng. Jag har inte den vanliga f650 jag har motsvarnade GS dakar som den nya heter alltså mycket högre och längre sving osv.. dock kassa däck för offroad. Slängde på michelin anakee ett par dagar senn. Grymma på asfalt men lämnar mycket att önska på grus.

Mer info plz! :tomten
skaffa inget mindre än 250, du kanske skulle ha en 300 2-t till å me..
roligare att grisa med i början, om du inte ska börja tävla direct? :yoparty

Suzuki dr 350 kanske vore något som skogsluffare åt dig? Bra vrid, hyffsat effekt, skall vara rolig o lättkörd.

XR600 är ju ingen riktig enduro, lite tung för det, men fyfan vad kul man kan ha med den ändå. Kör rätt frekvent i endurospåret med min, och det funkar.
XR400 är väl ännu smidigare, men den kanske är dyrare än xr600?

kle1991 skrev:
Suzuki dr 350 kanske vore något som skogsluffare åt dig? Bra vrid, hyffsat effekt, skall vara rolig o lättkörd.
En R isf.

Det är visserligen inga smidiga hojar de här äldre luftkylda 4t som har räknas upp, ska man köra äldre hojar för att verkligen åka i skogen så gäller 2t.
Men ska man bara skoja runt lite så funkar ju TT350, XR 400, DR350 och sen finns givetvis modernare hojar.
Köp dock ingen superavancerad monsterhoj med millioner hästar o serviceschema som är en heltidssyselsättning, iaf inte bara för att testa lite.

En Funduro har inte ens rätt hjul eller däck för sånna övningar, det är en öm allroadhoj bara:lol

Din egen vikt eller längd gör inte automatiskt att du skall ha en storkubikare.

Välj en mindre hoj till en början, var inte rädd för att prova med en 125:a då dessa är smidigare och mindre uttröttande. Många köper en för stor endurohoj först och hänger som en trasa i styret i 10minuter innan de är totalslut och åker hem med spagettiarmar (visst, är skitroligt med vridet i grushögar och grusväg men det har inget med enduro att göra). Med en mindre cykel orkar man längre och har mer roligt för pengarna, är dessutom inga problem att köra jämnt med större cyklar. -Jag vet, brorsan kör om mig med sin 250 4t jämnt.
En 2t 250 motsvarar en modern 4t 450 och 2t 125 motsvarar 4t 250 brukar man säga.

Ett alternativ om man tycker 125:or är för små är att köpa en 200cc. -har mer vridmoment men är inte så otymplig/uttröttande: Kawasaki, GasGas, KTM, eller varför inte en XR250R?

Eller sälj Funduron direkt och köp en modern 4t, du kommer ju ändå bli så biten av enduro att du snart ledsnar på att flöjta omkring på grusvägar.

Min funduro e inte öm inte den vill ha pisk, PISK! PISK!!! :fatta!

:)

Om man tar det ur den vinkeln då. Har inte tid att meka mycket alls. Vad är så gott som underhållsfritt? Byta olja ok det tar la 20min men byta kolv o grejer vet jag inte om jag har tid mé.

+ klarar man att köra 6mil landsväg på dessa nämnda hojar? Måste kunna åka till från jobbet på den och ta spåret på vägen hem. Inte varje dag har kvar f650´n men 2-3 dagar iveckan kanske?

Kolla på en kawasaki 200/220 eller en suzuki rmx 250 om du ska ha nånting prisvärt, försök hitta en med få ägare som inte är gängpaj överallt! Ett måste om du ska köra enduro på riktigt är hela stötdämpare.. Vilket iof inte kostar många kronor att renovera om du är händig, men det är en fördel om nån har hållt efter dom. Om du ska köpa något nyare så är ktm helt kalas, jag åker själv på en ktm200 -00, samma ram som 125:an fast ett grymt bottenvrid och hur smidig som helst man kan bryta och bända hur man vill med den i spåren. Det är den minsta och bästa hoj jag har haft och samtidigt den snabbaste i endurospåret! Om du ska ha en fyrtakt så är elstart ett måste.. oavsett om den är lättstartad i vanliga fall så kan jag lova att den inte är det i skogen alla gånger och när du stått och kickat fyrtakt 10minuter i skogen så är du inte så jättesugen på att köra när den väl startat. Dessutom är det mer service och skruva med en fyrtaktare. Du kan skicka pm till mig för tips om endurospår eller om du vill ha fler råd.. vi åker i sthlm minst varje helg.

GixxerJensa skrev:
....Dessutom är det mer service och skruva med en fyrtaktare.....QUOTE]

?

Byta olja/filter var 10 gångtimma plus kolla ventilspel (aldrig justerat) vartannat oljebyte är väl inte så farligt?

Har aldrig haft 2t men får för mig att det är lite pyssel med dem också, oljebyte i växellådan till exempel ?

-Kom på att detta inlägg var väldigt onödigt, frågan var ju om en snorbillig enduro, -En viktig sak att tänka på är att delar skall vara billiga och lätt tillgängliga, gärna japansare m.a.o då det finns mycket piratdelar till dessa.

Last edited:
2takt brukar ju kräva mkt mer service, XR600 är väl en av de mest underhållsfria motorerna som finns om man är lagd åt det hållet :)

Pebl skrev:
?

Byta olja/filter var 10 gångtimma plus kolla ventilspel (aldrig justerat) vartannat oljebyte är väl inte så farligt?

Har aldrig haft 2t men får för mig att det är lite pyssel med dem också, oljebyte i växellådan till exempel ?
Nej det är klart det är väl inte så farligt.. fortfarande mer skruva än 2t.. Jag byter olja i växelådan max 2 gånger om året det räcker.. rengöring av luftfilter varje/varannan gång och byte av tändstift ibland. Kolvbyte vartannat år..
Vill man ha en riktigt underhållsfri 4t så är ju som sagt xr500/600 det bästa, men ingen vidare endurohoj

-PLM- skrev:
2takt brukar ju kräva mkt mer service...

bulls**t...en 250 2-t är nog bland det minst servicekrävande du kan köra enduro med, byt olja i motorn nån gång ibland och en kolv per år..klart.

jag och mina kompisar kör gamla yamaha 250 2-taktscrossar. dom väger typ 97kg torra och har 53hk. hur bra drag som helst. måste inte alls meka mycket med dom. men en sån hoj får man ju inte köra med till jobbet och överhuvudtaget så är det inte kul att köra landsväg med en sån. men för väldigt ekonomiskt skogsbus är den perfekt. att byta en kolv tar kanske 2 timmar så det är lättmekat

Köp en 450 eller likande.... 4t ska det va om du ska köra i skogen. Då har du vridet och allt. 2T kan vara kul men i skogen är 4T nog bäst och mest bekvämt.

Man kanske får fråga, hur mycket får det kosta?
Det börjar ju bära i väg mot spritt nya hojar i tråden.
XR600 är aldeles för tung för skogen, det är en grushoj idag.

Och åter igen till folk i tråden en 250 2t är inte alls optimal i skogen speciellt inte om det är en crosshoj iaf inte för en nybörjare som tycker en wr450 är för mycket.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP