Snickeri

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Halloyz alla sh:are, tänkte höra mig för ifall det finns nån här som byggt en bastu hemma, har varit inne på att köpa en bastutunna men kom sedan på iden om att bygga den i badrummet. Kollat lite på hornbachs kompletta bastu men skulle man smälla in en sån så skulle den se väldigt "ditsatt" ut.
Nån som har några prisuppgifter efter egna erfarenheter? bliiir ju alltid mer än de vad man räknar till? :)

[YOUTUBE-ID]tnfEx7yg1v0[/YOUTUBE-ID] Hyr in dom här grabbarna. Dom ska vara riktigt billiga. :D

Förlåt. Jag var bara tvungen.

Bastupanel är inte billigt och inte aggregat heller för den delen men oftast så blir det både bättre och billigare att bygga lösvirke än köpa en modul. Regla upp som vanligt och sen isolera om det är i tex källare, var noga med att använda ångspärr om det behövs och räkna ut kvadratmeter på väggar och bänkar (lavar) och sen är det bara att börja räkna billigast inköp.
Det brukar finnas kampanjer just på bastupanel lite här och där, bara ringa runt till de olika bygghandlarna.
http://www.bastubutiken.se/ kan du kolla in för lite mer info men som sagt så lönar det sig att leta priser lite mer än så.
Finns bra manual på nätet hur man bygger bastu, sitter dock med pissig uppkoppling på pissig dator ute hos morsan så du får leta själv.
Men till exempel så är det viktigt med övre och undre ventilation vid aggregatet osv.

Men ett konkret prisexempel; Hjälpte en kompis bygga en bastu på 3kvm med plats för ca 8 personer, 10 i värsta fall.
Med aggregat och allt virke samt klinker på golvet så gick det på totalt 18 000:- och det tog väl ca 30 timmar att bygga upp det hela från scratch med 3 befintliga betongväggar och en ny vägg reglades upp.

Jag har en Bacho bastumodul i huset vi precis har köpt, tror man får plats 4 pers i den. Du kan få köpa den :D

På tal om detta, vilket kostar egentligen mest per timma, en timme i bastu eller en timma i bubbelbad.
Med uppvärmning av bastun o timmen man sitter o kostnad att fylla upp badet osv...hmmm

Byggde bastu i badrummet för 1,5år sedan, det blev en liten bastu i stil med Tylös minsta variant (1200mmx1200mm) typ... alltså plats för 2-3... 4 om man gillar det trångt.
Kan inte svara på vad det gick på totalt exakt då detta gjordes när vi gjorde om hela badrummet men jag skulle tippa på någonstans runt 25-30k.
Då körde vi med ett dyrare Tylö med fjärrpanel (alltså timer och dylikt utanför bastun), Asp-panel samt lavar, tylö glasdörr samt tylö glasparti...

När det kommer till ventilationen så finns det i stort sett två skolor, jag valde den som släpper in friskluft under aggregatet och sen ut så långt ifrån inluft som möjligt i taket men med luftrör som gör att det kommer ut i samma rum som inluften tas ifrån.

Det finns lite mer info på www.byggahus.se om hur man kan bygga bastu... vissa säger med ångspärr och andra utan.

Lycka till, bastu är det bästa som finns. :)

På tal om detta, vilket kostar egentligen mest per timma, en timme i bastu eller en timma i bubbelbad.
Med uppvärmning av bastun o timmen man sitter o kostnad att fylla upp badet osv...hmmm

Beror väl på hur mycket elen kostar, hur man värmer vattnet och vilken storlek du har på aggregatet och hur varmt du bastar.

Men för mig är det en ickefråga, antingen gillar man att basta och dricka bärs... eller så badar man kärringkopp och dricker vitt vin. ;)

Last edited:
Skulle aldrig våga bygga en bastu inomhus, att sen dessutom släppa ut frånluften inomhus:gnissla, det är ju minst 5-10 liter vatten som man omvandlar till vattenånga när man bastar.

En bastu ska vara vedeldad och fristående, elbastu kan man möjligen tillåta i lägenheter eller radhus.

Köp en billig friggebodsbyggsats, isolera och sätt panel sen är det bara att damma in ett vedaggregat. Då får du en bastu som hela gänget får plats i utan att det känns obehagligt. Kostnad 15.000 och uppåt.

En färdig "bastutunna" kan vara ett vettigt alternativ då många tillverkare kör mycket låga priser emellanåt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon