Byggde bastu i badrummet för 1,5år sedan, det blev en liten bastu i stil med Tylös minsta variant (1200mmx1200mm) typ... alltså plats för 2-3... 4 om man gillar det trångt.
Kan inte svara på vad det gick på totalt exakt då detta gjordes när vi gjorde om hela badrummet men jag skulle tippa på någonstans runt 25-30k.
Då körde vi med ett dyrare Tylö med fjärrpanel (alltså timer och dylikt utanför bastun), Asp-panel samt lavar, tylö glasdörr samt tylö glasparti...
När det kommer till ventilationen så finns det i stort sett två skolor, jag valde den som släpper in friskluft under aggregatet och sen ut så långt ifrån inluft som möjligt i taket men med luftrör som gör att det kommer ut i samma rum som inluften tas ifrån.
Det finns lite mer info på
www.byggahus.se om hur man kan bygga bastu... vissa säger med ångspärr och andra utan.
Lycka till, bastu är det bästa som finns.
På tal om detta, vilket kostar egentligen mest per timma, en timme i bastu eller en timma i bubbelbad.
Med uppvärmning av bastun o timmen man sitter o kostnad att fylla upp badet osv...hmmm
Beror väl på hur mycket elen kostar, hur man värmer vattnet och vilken storlek du har på aggregatet och hur varmt du bastar.
Men för mig är det en ickefråga, antingen gillar man att basta och dricka bärs... eller så badar man kärringkopp och dricker vitt vin.