Snickartips tack!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har fastnat i mitt tankevurpande och behöver lite hjälp.
Det är så att jag håller på att bygga en garderobsvägg och lyckas inte klura ut hur saker och ting kan vara både rakt och snett på samma gång beroende på hur man mäter.
Jag har alltså två parallella golvreglar (A och B) med ett givet mått mellan dem.

Från den ena sidan är det rest väggreglar som vattrats in och därefter skruvats i en takregel som anpassats till vattringen (en passbit som ligger mellan väggreglarna agerar takregel).
Därefter har en annan passbit som ska agera takregel anpassats för att få samma mått mellan takreglarna som mellan golvreglarna.

Väggregel 1 och 2 på golvregel A är alltså i vattring med en passbit mellan sig så samma cc-mått erhållits i taket som vid golvregeln.

Väggregel 3 på golvregel B har vattrats in mha en passbit med samma cc-mått som mellan golvreglarna A och B. Vattringen stämmer.

Väggregel 4 på golvregel B är har sedan riktats in mha av golvregel B och en takregel med samma mått som mellan väggregel 1 och 2. Därefter har ännu en passbit som länkar in sidorna A och B sågats till. Denna håller samma mått som den passbit som monterats mellan regel 1 (golvregel A) och regel 3 (golvregel B).
Därefter har jag vattrat in väggregel 4 och fått den i våg.

Problemet är att när jag därefter mäter diagonolerna (mellan 1 och 4 samt 2 och 3) så diffar det väldigt mycket (15 mm)

Hur i helvete gick det till och hur får man rätsida på det?
Skall man gå efter vattenpass eller kryssmätning? Eller spelar det inte någon roll?
Ännu ett problem är att jag tänkt få in lådor mellan sida A och B. Känns som att det kan bli svårt att få till när diagonalmåtten inte stämmer.

Om texten inte är förståelig så ska jag räkna ut hur mitt ritprogram fungerar och försöka göra en bild av det hela.

Mycket regel! Tror du menar utlägg ibland. Är dom du skruvar i tak och golv. Lättare o läsa och förstå då :)

Som snickare till yrket så är jag lite intresserad av vad vattra är.F.ö fattar jag ingenting av vad du skriver.Diagonalmåtten ska vara samma om allt är rakt iaf,har du mätt på samma sätt på båda sidorna?En skiss skulle underlätta iaf...

Vattra=satt rakt med vattenpass

Påpekas bör att diagonalmåttet påverkas av längden av reglarna.

1. vad är vattra ?
2. utan bild så fattar jag ifa ingenting

:)

Vattra ~ Att mha vattenpass se hur ngt förhåller sig till horisontal- eller vertikalplanet.

Köpt pass på harald nyborg alt. biltema?
Bauhaus tror jag. Noggrannhet +/- 1mm per meter. Borde inte slå fel på 15mm på knappa 2,5 meter då tycker jag.

Mycket regel! Tror du menar utlägg ibland. Är dom du skruvar i tak och golv. Lättare o läsa och förstå då :)

Utlägg minsann. Det var ett helt nytt ord för mig och då har jag ändå jobbat på byggen en del. Inte som snickare bevisligen :gnissla
Säger man då golvutlägg och takutlägg, eller utlägg som utlägg?

Problemet med att få till en rättvisande bild är att jag är lika kass på cad som snickeri vilket ger resultatet att bilden blir klar strax efter ragnarök. Och då kan det ju kvitta ändå.

Mer bildligt förklarat är att en stående rektangulär låda ska byggas (tänk garderobsstomme). Det är viktigt att den är helt rak i alla led för det ska gå att få in skjutlådor i eländet.

En annan fråga:
Hur gör proffsen med regelvirke? Jag använder mig av 45x45mm:s reglar. Inte spikraka (eller lika raka som de spikar jag slagit på). Är virkets snedhet försumbart? Vi talar inte om spiralvridet virke här men med lite böj bara.
Plåtreglar är ju rakt och fint men jag vill inte använda dylika av flera olika anledningar.

Last edited:
Vattra ~ Att mha vattenpass se hur ngt förhåller sig till horisontal- eller vertikalplanet.

Bauhaus tror jag. Noggrannhet +/- 1mm per meter. Borde inte slå fel på 15mm på knappa 2,5 meter då tycker jag.

.

Är reglarna 2,5m långa och den ena är +1mm och den andra -1mm blir det ju en del på diagonalen.

Men kolla framför allt att golv + tak är rakt innan du mäter diagonal.

Varför du nu mäter diagonal över hu´vud taget.:D

Men kolla framför allt att golv + tak är rakt innan du mäter diagonal.

Varför du nu mäter diagonal över hu´vud taget.:D

Det är ju det jag vill ha fram, är diagonalen viktig?
Jag vill inbilla mig att den bör vara relevant eftersom jag ska ha in skjutlådor i möget. Är inte diagonalen rätt är skiten endera rombiskt om man ser det från kortsidorna eller spiralformat sett till helheten. Jag är ju tvivelsutan helt kass på snickrande, hur fan ska jag då få till svängda skjutlådor?:D

Det är ju det jag vill ha fram, är diagonalen viktig?
Jag vill inbilla mig att den bör vara relevant eftersom jag ska ha in skjutlådor i möget. Är inte diagonalen rätt är skiten endera rombiskt om man ser det från kortsidorna eller spiralformat sett till helheten. Jag är ju tvivelsutan helt kass på snickrande, hur fan ska jag då få till svängda skjutlådor?:D

En svag lutning på golv ger snabbt ett par cm på diagonalen, så kolla golv + tak med ett långpass så ser du hur mycket du behöver snedsåga sockel och list i.

Trodde det kallades för Syll (golv) och Hammarband (tak)

//Jeppe :fyllisar

Var i landet används ordet vattra,anade att du menade loda/väga in reglarna,men lätt hänt att missförstå nya fina ord :-) Är syllen (golvregeln) i våg?Är överliggaren i våg?Annars får du palla imellan så de blir det.Stolparna,står de i lod,båda 2?Ta ditt snikpass och sätt det mot en regel,vänd passet om 180grader,inte upp/ner,slår det lika snett,eller bläran (vattenblåsan) ändrar sig?Isf är passet inte justerat rätt.
Hur mäter du diagonalmåttet?Med tumstock eller en regel/list?Lättast att mäta med en list eller motsvarande.Jo,diagonalmåttet är viktigt att det blir samma,iaf inom någon mm,fast det beror ju på vad du ska bygga lådorna av?Köpa färdiga eller bygga själv?

I Småland och Halland jallafall.

I Lappland likaså.

F.ö har hjärnan snurrat ikapp verkligheten och jag inser att det är viktigt med likadana diagonalmått i den delen av väggen där lådorna, som jag förmodligen bygger själv, ska monteras. Mot taket inte så viktigt då det ska kläs med gips vid den höjden.
Hur var det med regelvirket, nog måste krokiga reglar användas även av yrkesmän?
Där jag kommer åt att handla regelvirke så finns det inte en enda rak pinne. Skulle man mot förmodan hitta ett rakt exemplar så är det krokigt innan det är monterat hemma. I den givna dimensionen (45x45) alltså.

Ja lycka till att hitta raka 2x2,de slår sig som fasen så fort de ligger "fritt".Det går till viss del att räta upp dem,men beror på vilket håll de är krokiga.Är de som en banan så kortlar man bara om den möjligheten finns,eller så håller skivmaterialet dem raka.Är de skruvade så blir det värre,spika/skruva fast dem rakt i nederkant,sen får man försöka vrida dem rakt när man spikar fast dem i ovankant,men som sagt,vääääldigt få är raka.Därför man bygger så mycket som möjligt med iaf 2x3 som håller formen mycket bättre.

Vattra :va
Det råkar inte vara så att takhelvetet inte är plant? Eller så förstår jag verkligen inte vad fan du menar, rita en bild för bövelen :mad:

hur kan ni (snickare) inte veta vad vattra e? :va
Har "lazergenerationen" totalt tagit över nu eller?

Vattra har inget met vattenpass att göra. Vattra gör man med slang+ vatten för att få fram två punkter på samma höjd!:banana

Används inte denna metod mera?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...