Snetänder/hoppar/hackar på högre varv

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Ort
Vimmbery
Hoj
Honda CBR 929
Ska försöka förklara så tydligen som...
Hojen startar fint och går någorlunda bra så länge man håller sig under 8000rpm
Vid lätt gaspådrag över 8000rpm upp till ca 10.000 så händer det alltid att det "snetänder" och hoppar till varvräknare studsar då snabbt ner till ca 3000rpm för att åter gå upp till rätt nivå och så går det i täta intervaller så länge jag håller mig över 8.000 varv, ju högre varv ju oftare... Det händer att den även "hoppar" till vid låga varv (4000 - 6000) men det är mer sällsynt kanske nångång på 5mil.
Jag har provat att hålla jämt gas pådrag med konstat varvtal utan att öka fart el någe men det händer iaf... Förgasaren borde ju inte vara problemet då tycker man.
Om man står still på neutral och gasar upp den till 13000 så är allt normalt inga missljud blur el annat varv räknare ligger fint å maler.
Jag har bytt tändstift i den och samma fenomen kvarstår. mätt tändhattarna inga problem där. kan tändboxen har något med saken att göra?
Satt och funderarde om risken är större att den tänder till jord vid högre varv?
kan det bero på tändspolarna?
Några som haft liknande problem?

tacksam för svar

Tillägg:
Om hojen står still på neutralen och du gasar upp den till 13000 så händer inget den hoppar inte en låter konstigt hastighetsmätaren står så fint å maler på jämn nivå.
 
Last edited:
pizzant skrev:
2135239 Ska försöka förklara så tydligen som...
Hojen startar fint och går någorlunda bra så länge man håller sig under 8000rpm
Vid lätt gaspådrag över 8000rpm upp till ca 10.000 så händer det alltid att det "snetänder" och hoppar till varvräknare studsar då snabbt ner till ca 3000rpm för att åter gå upp till rätt nivå och så går det i täta intervaller så länge jag håller mig över 8.000 varv, ju högre varv ju oftare... Det händer att den även "hoppar" till vid låga varv (4000 - 6000) men det är mer sällsynt kanske nångång på 5mil.
Jag har provat att hålla jämt gas pådrag med konstat varvtal utan att öka fart el någe men det händer iaf... Förgasaren borde ju inte vara problemet då tycker man.
Jag har bytt tändstift i den och samma fenomen kvarstår. mätt tändhattarna inga problem där. kan tändboxen har något med saken att göra?
Satt och funderarde om risken är större att den tänder till jord vid högre varv?
kan det bero på tändspolarna?
Några som haft liknande problem?

tacksam för svar

Tillägg:
Om hojen står still på neutralen och du gasar upp den till 13000 så händer inget den hoppar inte en låter konstigt hastighetsmätaren står så fint å maler på jämn nivå.

Du råkar inte köra på gammal soppa?
 
Har du mekat något under vintern så att en vakum slang inte hoppat av eller så?

Det var felet för mig när jag kunde varva på neutralen men inte när jag körde.
 
Muggen skrev:
2135286 Har du mekat något under vintern så att en vakum slang inte hoppat av eller så?

Det var felet för mig när jag kunde varva på neutralen men inte när jag körde.

visst har jag mekat men detta fenomen fanns även innan jag började pilla (varpå jag började pilla)
 
gå igenom alla kablar o sånt..
kanske smörja o så..
låter som lite el strul iaf :gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top