Ska försöka förklara så tydligen som...
Hojen startar fint och går någorlunda bra så länge man håller sig under 8000rpm
Vid lätt gaspådrag över 8000rpm upp till ca 10.000 så händer det alltid att det "snetänder" och hoppar till varvräknare studsar då snabbt ner till ca 3000rpm för att åter gå upp till rätt nivå och så går det i täta intervaller så länge jag håller mig över 8.000 varv, ju högre varv ju oftare... Det händer att den även "hoppar" till vid låga varv (4000 - 6000) men det är mer sällsynt kanske nångång på 5mil.
Jag har provat att hålla jämt gas pådrag med konstat varvtal utan att öka fart el någe men det händer iaf... Förgasaren borde ju inte vara problemet då tycker man.
Om man står still på neutral och gasar upp den till 13000 så är allt normalt inga missljud blur el annat varv räknare ligger fint å maler.
Jag har bytt tändstift i den och samma fenomen kvarstår. mätt tändhattarna inga problem där. kan tändboxen har något med saken att göra?
Satt och funderarde om risken är större att den tänder till jord vid högre varv?
kan det bero på tändspolarna?
Några som haft liknande problem?
tacksam för svar
Tillägg:
Om hojen står still på neutralen och du gasar upp den till 13000 så händer inget den hoppar inte en låter konstigt hastighetsmätaren står så fint å maler på jämn nivå.
Hojen startar fint och går någorlunda bra så länge man håller sig under 8000rpm
Vid lätt gaspådrag över 8000rpm upp till ca 10.000 så händer det alltid att det "snetänder" och hoppar till varvräknare studsar då snabbt ner till ca 3000rpm för att åter gå upp till rätt nivå och så går det i täta intervaller så länge jag håller mig över 8.000 varv, ju högre varv ju oftare... Det händer att den även "hoppar" till vid låga varv (4000 - 6000) men det är mer sällsynt kanske nångång på 5mil.
Jag har provat att hålla jämt gas pådrag med konstat varvtal utan att öka fart el någe men det händer iaf... Förgasaren borde ju inte vara problemet då tycker man.
Om man står still på neutral och gasar upp den till 13000 så är allt normalt inga missljud blur el annat varv räknare ligger fint å maler.
Jag har bytt tändstift i den och samma fenomen kvarstår. mätt tändhattarna inga problem där. kan tändboxen har något med saken att göra?
Satt och funderarde om risken är större att den tänder till jord vid högre varv?
kan det bero på tändspolarna?
Några som haft liknande problem?
tacksam för svar
Tillägg:
Om hojen står still på neutralen och du gasar upp den till 13000 så händer inget den hoppar inte en låter konstigt hastighetsmätaren står så fint å maler på jämn nivå.
Last edited: