Snedslitet framdäck

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej.

Har köpt en Ducati ST2 -02 med original framdäck som gått 985 mil.

När jag fått hem den så ser jag att framdäcket är mycket sned slitet, alltså vänster sida är nästan blank.

Är det normalt på touring cyklar som mest går rakt fram?

Mvh Micke

Det är så framdäcken blir när de är slutkörda på gata. Det är inte som med bakdäck som blir platta i mitten utan framdäcken blir konkava på sidorna, oftast mer på vänstersidan på grund av rondeller. (Eller har vi fler vänsterböjar än högerböjar på de Svenska vägarna? :P )

Vägarna lutar också något nedåt höger för vattenavrinningens skull, därav sliter det lite mer på vänstersidan.

Det slits definitivt mer på vänstersida när det gäller framdäck. Sen är teorina många angående varför. Så jag kan väl plussa på med en till förutom de ovan: man lutar sig omedvetet mer åt vänster när man håller balansen, testa genom att släppa styret t ex.

Nja, håller inte med riktigt om teorin att vänster sida på framdäcket skulle slitas så otroligt mer vid vanlig landsvägskörning som många säger. Har inte råkat ut för det extrema som du har nämnt trots runt 30 000 mils körning på både väg och bana (jo, visst har jag vänt däck efter bankörning för de tagit slut på höger sida...). Antingen sitter däcket fel, hojen är sned eller tidigare ägare har gjort något väldigt fel som typ lastat all packning i en packväska.

Eller möjligen bara kört mycket mer rakt fram än jag gjort under 20 år...

Vägarna lutar också något nedåt höger för vattenavrinningens skull, därav sliter det lite mer på vänstersidan.
Ja men inte svenska vägar. Där är vattenavrinningen nästan obefintlig. :rolleyes:

Last edited:
Nja, håller inte med riktigt om teorin att vänster sida på framdäcket skulle slitas så otroligt mer vid vanlig landsvägskörning som många säger. Har inte råkat ut för det extrema som du har nämnt trots runt 30 000 mils körning på både väg och bana (jo, visst har jag vänt däck efter bankörning för de tagit slut på höger sida...). Antingen sitter däcket fel, hojen är sned eller tidigare ägare har gjort något väldigt fel som typ lastat all packning i en packväska.

Eller möjligen bara kört mycket mer rakt fram än jag gjort under 20 år...

Ja men inte svenska vägar. Där är vattenavrinningen nästan obefintlig. :rolleyes:

någon som övat knäskrap i rundeller

Hej igen.

Min egen teori var vattenavrinningen på vägbanan, lite svårt att beskriva hur slitet det är men en markant skillnad är det mellan sidorna.

Det är även slitet snett i rotations riktningen.
Det har jag bara märkt på mina cross cyklar när dom fått rulla på asfallt en längre sträcka.

Inget viktigt, ville bara höra era åsikter. För det är inget som jag sett förut.

Mvh Micke

Kan vara vara normalt:)Tänk på att hojen har gått en bra bit för att vara orginal däcket, räcker med att personen i fråga har kört en "favorit" väg med mest vänster svängar o pressat lite så det nötte ner det sista:tummenupp jag körde på gocart bana i Maj och Juni med min hoj det nötte ner det redan slitna däcket på höger sidan så den blev helt slut, fast det fanns kvar på vänster, då var det mer och provocerande högerkurvor som gjorde slut på det sista på höger o skuldran på däcket:)Sluta oroa dig köp ett däck, byt o kör!!:)

För övrigt tror jag att jag såg dig häromkvällen vid lilla rondellen vid Volv/bilia en gul hoj, med passagerare på den soliga kvällskvisten:)Hänge med på tisdagsåka i Köping vettja!(Lakritsremsan mc, Köpingsåkatråden)

Edit: Du har väl redan varit med o kört med 996:an:D

Last edited:
Det är så framdäcken blir när de är slutkörda på gata. Det är inte som med bakdäck som blir platta i mitten utan framdäcken blir konkava på sidorna, oftast mer på vänstersidan på grund av rondeller. (Eller har vi fler vänsterböjar än högerböjar på de Svenska vägarna? :P )

Vad finns det flest av i Sverige? Uppförsbackar eller nedförsbackar? :tummenupp

Alla vänster kurvor blir ju mer "längre"än höger då man kör på höger sida, så höger blir mer genad kurva..så den teorin lär ju stämma med:)

Jag har upplevt likadant på mina Michelin road2 bakäck. De har hållt ca1500 mil, då helt blanka på vänster sida men en halv milimeter kvar på höger sida.
Har fått en del gliringar från däcksgubben om att vara rondellracer mm.

På min hoj var preload ställd åt helvete fel på vänster sida i förhållande till höger.
Eller så var tidigare ägare både slarver och rondellracer.

Kan vara vara normalt:)Tänk på att hojen har gått en bra bit för att vara orginal däcket, räcker med att personen i fråga har kört en "favorit" väg med mest vänster svängar o pressat lite så det nötte ner det sista:tummenupp jag körde på gocart bana i Maj och Juni med min hoj det nötte ner det redan slitna däcket på höger sidan så den blev helt slut, fast det fanns kvar på vänster, då var det mer och provocerande högerkurvor som gjorde slut på det sista på höger o skuldran på däcket:)Sluta oroa dig köp ett däck, byt o kör!!:)

För övrigt tror jag att jag såg dig häromkvällen vid lilla rondellen vid Volv/bilia en gul hoj, med passagerare på den soliga kvällskvisten:)Hänge med på tisdagsåka i Köping vettja!(Lakritsremsan mc, Köpingsåkatråden)

Edit: Du har väl redan varit med o kört med 996:an:D

Jag är inte orolig, bara en undran. Jag har kört hoj sen -82 och inte sett något liknande förut. Ja det var mig du såg, fick inte hojen besiktigad förens i tors. Den har varit avställd och jag ville ha med tjejen så 996:an var inget alternativ.

Skojigt att se vad ni kommer fram till, när jag åkte hem från jobbet för någon dag sen så stod det en hoj på mc-parkering där det såg ut som han kört endurace-räjs på en ovalbana så slitet som framdäcket var på vänster sida o det har jag funderat en hel del på sen dess.

börja köra bana.. det gör jag.. och mina däck är alltid mer slitna på högersidan... lagom rundade på vänstersida men \ på högersidan..

*/ ?>
Back