Sned mc ????

Nicko1

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
örebro
Hoj
R6
Tjo jag köpte mig en r6 2003 i höstas.Men efter en stunds körning så märkte jag att den drar snett.När jag svänger åt höger så känns det skumt och till vänster känns det lite bättre.Men om jag släpper styret på en raksträcka så drar den ganska mycket till höger. Det är kanske inte det största problemet,det som är det värsta är att när man drar på lite typ 170 och uppåt så tycker jag att den är lite "ranglig". En liten vindpust och det gungar till ordentligt. Vad tror ni,kan den vara sne eller vad kan det vara ??? Det är min första mc,så lite tips på vad det kan va vore bra
 
Låter som att den inte spårar som den ska. Kontrollera det, mät så att båda avstånden till bakre hjulaxeln är densamma från en "bra" punkt på cykeln och justera med hjälp av justerskruvarna på svingen tills måttet överensstämmer på båda sidor. Finns ofta färdiggjorda markeringar man kan gå efter, men inte alltid de stämmer så bättre att mäta från exempelvis yttersta kanten på svingen på båda sidor (vilket förutsätter att svingen är liksidig).

Kan lätt bli fel om man slarvar när man spänner kedjan, vilket gör att hojen inte spårar.
 
Last edited:
Ramsne? Krockad hoj? Känner igen allt det du skriver o d hände efter en krock då den blev ramsne.
 
Låter som att den inte spårar som den ska. Kontrollera det, mät så att båda avstånden till bakre hjulaxeln är densamma från en "bra" punkt på cykeln och justera med hjälp av justerskruvarna på svingen tills måttet överensstämmer på båda sidor. Finns ofta färdiggjorda markeringar man kan gå efter, men inte alltid de stämmer så bättre att mäta från exempelvis yttersta kanten på svingen (vilket förutsätter att svingen är liksidig). Kan lätt bli fel om man slarvar när man spänner kedjan.

Tack för tipset,men det där har jag redan kollat och det ser bra ut
 
Låter ju inte bra,kan man se eller mäta sig fram till det ???

Kan mycket väl vara som Persson sa oxå. Jag är inte mycket av ett mekkproffs men vad jag fick lära mig va just att släppa styret o om den då drar åt ett håll kan den vara ramsne m.m men det kan som sagt lika gärna vara att den ont spårar. Häll ut vatten på golvet så däcken blir blöta o se om däcken går i samma spår
 
Kan mycket väl vara som Persson sa oxå. Jag är inte mycket av ett mekkproffs men vad jag fick lära mig va just att släppa styret o om den då drar åt ett håll kan den vara ramsne m.m men det kan som sagt lika gärna vara det andra.

hm,om den nu är ramsne går det att fixa till ??
 
Kan mycket väl vara som Persson sa oxå. Jag är inte mycket av ett mekkproffs men vad jag fick lära mig va just att släppa styret o om den då drar åt ett håll kan den vara ramsne m.m men det kan som sagt lika gärna vara att den ont spårar. Häll ut vatten på golvet så däcken blir blöta o se om däcken går i samma spår

oki,det ska jag prova.Hur gjorde du med din när den blev sen ??
 
Asså det var min moppe när jag yngre som blev ramsne den va inte värd att laga så fb löste in den, men antar att isf gäller det o hitta en ny ram till din r6 om det nu skulle va så. Men kolla först så däcken spårar rätt. O låt nån kunnig kolla och testa.
 
Asså det var min moppe när jag yngre som blev ramsne den va inte värd att laga så fb löste in den, men antar att isf gäller det o hitta en ny ram till din r6 om det nu skulle va så. Men kolla först så däcken spårar rätt. O låt nån kunnig kolla och testa.

Ja jag får leta rätt på någon som får ta en titt på den.Jag ska först titta på däck spåren

Ok det var bra.
Prova att lossa lite lätt på mmotorbultarna så ser du ganska snart om den är ramsne.
Hur menar du nu ???
 
Last edited:
Föresten vart i öret bor du? Kommer nämligen från Örebro från början. Får man fråga vad du gav för hojen?
 
på min gsxr 01 drog den lite mer åt höger när man släppte styret. Bytte styrlager och den går spikrakt nu om man släpper styret. (behöver ju inte vara felet på din) men kan ju vara värt att kolla. På min glappade styrlagret inget så lite lurigt det där.
 
En enkel variant är att ta någon form av hyfsat styva raka profiler (typ alu 4k-rör), 2st, ca 2m långa. Kläm fast dom med en eller två tvingar från vars en sida mot underdelen av bakdäcket, men så högt upp som möjligt utan att dom tar i underkåpan när dom sträcker sig fram längs framhjulet.

Lägg något under dom framtill så att dom kommer så högt upp som möjligt utmed framhjulet utan att kollidera med underkåpan. Styr framhjulet så att det står paralellt med profilerna och kontrollera sedan om avståndet till dom är samma på bägge sidor.

Är det inte det så spårar inte hojen och det är snett någonstans.

Jag hade en hoj med liknande symptom vilket visade sig vara svingen som hade vridit sig. Det kan kontrolleras genom att be någon hålla hojen i balansläge medan du lägger ett lagom långt vattenpass lodrätt mot bakhjulets däcksidor. Står inte bakhjulet i lod i hojens balansläge så är troligen svingen vriden. Borde gå att kolla på samma vis fram även om de större bromsskivorna krånglar till mätmetoden lite.
 
Hur ser däcken ut?

Nybörjare och vinglar när det blåser = håll inte så hårt i styret :-)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top