sned fgaffel?

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Min hoj(gsxr -92) har varit lagd och jag tycker att styret inte pekar rakt när ja kör rakt. Vad gör man för att ordna detta? Är det gafflarna som är sneda eller kan det va mer saker?

Sitter upside down på min men de ska väl inte göra nån skillnad.

Ska även byta packboxar på hojen, borde man inte slippa o släppa på gafflarna om man har upside down? Eller det kanske bara blir krångligt?

Mvh. Hannes

gah, slant på knapparna i rubriken, jävla t-bord e slipprigt så här på morgonen =P

Förmodligen har gaffelbenen vridit sig i kronorna. Lossa klämskruvarna i kronorna, rikta styret som du gör på en trampcykel, dra åt.

Gafflarna?
Har du mer än en fram gaffel då är det nog där felet sitter...

Hmmm börjar ju bli lika kul som Mattias ....

Dax att ta ner skylten å vika in tofflorna ....

ahh ok, ska ta o testa de!

hehe, tja, gaffelbenen i plural låter de bättre då =P

men.. föresten.. gaffelbenen går väl o vrida på? Hur kan de då spela roll hur dom sitter i kronan?

?!?!?!?!

Tack för svar!

Mvh. Hannes

För att gaffelkronorna är vridna i förhållande till varandra. Är du med? Lossa alltihop och jucka skiten rakt så är det kirrat sen.

ahh juste, nu e ja med, den sitter ju fäst på mer än ett ställe =P blir ju lite vingligt annars =P

tack för svar!

Mvh.Hannes

För att kolla om mina gaffelben var OK efter senaste volten (det var dom inte) så satte jag fast en lång (ca en meter) rak (!) grej längst ner och längst upp mellan gaffelbenen, med buntband.
Dvs. paralellt med hjulaxeln.

Då kan man sitta på hojen och syfta , och se om de är parallella när man ställer in.

Hallå! :hej

Att kolla om gaffelbenen är raka är ju skitenkelt (och asviktigt). Om man inte blir säker genom att lägga vattenpasset eller något annat rakt längs benet och kolla så gör så här:
Jag förutsätter att hjulet och oken är loss från benen, sedan är det bara att lossa dom i gaffelkronorna och styret och rotera dom ett varv däruppe och se om nedre änden ritar en prick eller en cirkel.
Efter ett snabbstopp mot något (typ diket) är det inte ovanligt med gaffelbensböj. Det är inte någon katastrof, finns pirat för en tusing och är inte hopplöst att byta själv på många hojar.

Straight on!

Hej!

ahh ok, tack för tipsen! Ska ta o kika upp de!

Mvh. Hannes

Upsidedowngaffelben böjer man inte i brådrasket, dock. Vanligare att ramen eller kronorna får ta smällen.

Börja med att följa mitt tips däruppe. Sen är nog problemet löst, ska du se.

ahh ok, nån som har nåt tips om hur faan man pallar upp skiten? enduron e platt undermotorn så den e bara o lyfta upp på några bildäck, men gixxern har ju ett tråg som går ner så den kan ja faan inte göra samma med! Nån som har några tips? Hissa upp den i taket med spännremmar? Jag har gjort det tidigare men de vart så jävla vingligt!

Mvh. Hannes

Pallbockar under rambitarna under motorn? Originalavgassystemet håller att palla upp på också.

systemet sitter bara fäst i motor och längst bak vid ljuddämparen just nu så känner inte för o palla på den, men de kanske går o palla upp den på ramen med lite pill...

tack för alla tips!

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...