Sne gaffel/styrkrona?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Kollade lite på hojen idag eftersom jag la omkull den förra veckan. Hojen såg "ok" ut vid första blicken men när jag tittade bärmare såg jag att framhjulet inte var rakt, lr hjulet svängde vänster när styret var rakt. Nu efter en timme i garaget har jag monterat av gaffeln och styrkronan, men såg inga sprickor lr liknande, så jag moterade ihop kalaset igen. O vipps så är det rakt igen :va Kan det vara spänningar i kronan o gaffeln som gjorde att det var snett? Kan man lita på att det är rakt nu eller borde jag mäta upp på något vis? Kort och gott vågar jag köra vidare nu utan att göra mer?

//Biifer

Gaffelbenen vrider sig gärna i kronorna när man kolliderar med mer eller mindre fasta föremål. Ibland räcker det med en välriktad spark på hjulet så blir det rakt igen, men för att få bort spänningar i hela aggremanget är det bättre att lossa alla klämskruvar. Oftast fjädrar det tillbaka då.

Mattias skrev:
Gaffelbenen vrider sig gärna i kronorna när man kolliderar med mer eller mindre fasta föremål. Ibland räcker det med en välriktad spark på hjulet så blir det rakt igen, men för att få bort spänningar i hela aggremanget är det bättre att lossa alla klämskruvar. Oftast fjädrar det tillbaka då.
Det svaret tackar vi för, nu kanske det inte blir så dyrt iaf :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT