Snabbt svar...kedja av..

trojlee

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
GSX-R 600
Hej

Var ute o åkte i dag....åkte inte särskilt hårt då kedjan brast...vid kedjelåset......i samma veva så gick inte kopplingen att trycka in längre...känns som om vajern har hoppat lös???...vad kan felet vara...i övrigt går den som en klocka....???Snabbt svar önskas.....det är en GSXR 600..
/
-T-

trojlee skrev:
Hej

Var ute o åkte i dag....åkte inte särskilt hårt då kedjan brast...vid kedjelåset......i samma veva så gick inte kopplingen att trycka in längre...känns som om vajern har hoppat lös???...vad kan felet vara...i övrigt går den som en klocka....???Snabbt svar önskas.....det är en GSXR 600..
/
-T-

Kedjan slog sönder något?

Inte vad jag kan se...ska ta ner kåpan ikväll.....kan det vara så att den har hett av kopplings-vajern?
/
-T-

Kedjan har slagigt förmodligen sönder kopplings pinnen.... sitter presic framför fram drevet! jag gjore samma sak me min 750 fast då fick även vattenpumpen och drevkåpan sönder ... låter som du haft tur ändå!!

trojlee skrev:
mm..kan vara den...ska riva o kolla...verkar inte vara ngt övrigt fel iaf....men det känns j-ligt surt!!!! verkar ha gått av vid kedjelåset....
/
-T-

Måste man köpa en nu kopplingsvajer lr måste man köpa ngt mer??koster~?
/
-T-

trojlee skrev:
Måste man köpa en nu kopplingsvajer lr måste man köpa ngt mer??koster~?
/
-T-

Ta bort kåpan och kolla, det kan bli dyrt, det kan bli billigt. Helt beroende på vad som gått sönder.

xfader skrev:
Ta bort kåpan och kolla, det kan bli dyrt, det kan bli billigt. Helt beroende på vad som gått sönder.

Kollade igårkväll.....turligt nog så hade bara kedjan hett av kopplingsvajern......så jag var o beställde en ny drevsats samt kedja och kopplingsvajer. Men min stora fundering är, vad var detr som fick kedjan att gå av??....den hade gått av mitt i en länk?.....samt hur gör man när man ska spänna den nya kedjan?....hur vet man att den är spänd nog?...måste den in-linjeras(fram/bakdrev??)?..
:confused:
/
-T-

trojlee skrev:
Kollade igårkväll.....turligt nog så hade bara kedjan hett av kopplingsvajern......så jag var o beställde en ny drevsats samt kedja och kopplingsvajer. Men min stora fundering är, vad var detr som fick kedjan att gå av??....den hade gått av mitt i en länk?.....samt hur gör man när man ska spänna den nya kedjan?....hur vet man att den är spänd nog?...måste den in-linjeras(fram/bakdrev??)?..
:confused:
/
-T-
2-3 cm ska den svikta om du drar den upp och ner..

trojlee skrev:
ska man känna på ovan eller undersidan?....när man belastar fjädringen lr på stödet?.....måste man linjera in kedjan? :rolleyes:

Undersidan

Mät 2-3 cm när hojen står på stödet så borde du vara säker. Egentligen är måttet när kedjan är som mest sträck intressant, men det är lite svårt att kolla på vissa hojar. Kedjan ska i alla fall aldrig kunna bli spänd.

Kedjan ska inte behöva linjeras.

Lycka till!
:)

PacMan skrev:
Undersidan

Mät 2-3 cm när hojen står på stödet så borde du vara säker. Egentligen är måttet när kedjan är som mest sträck intressant, men det är lite svårt att kolla på vissa hojar. Kedjan ska i alla fall aldrig kunna bli spänd.

Kedjan ska inte behöva linjeras.

Lycka till!
:)

Vad är det som har kunnat orsaka att kedjan gick av??....är väldigt nyfiken på det....för det får ju verkligen inte hända egentligen.....
/
-T-

trojlee skrev:
Vad är det som har kunnat orsaka att kedjan gick av??....är väldigt nyfiken på det....för det får ju verkligen inte hända egentligen.....
/
-T-

Dåligt ditsatt kedjelås? Otur? Nita så slipper du oroa dig

Ja, mitt i länken ska den verkligen inte gå av. Var den alldeles fruktansvärt rostig eller nåt?

PacMan skrev:
Ja, mitt i länken ska den verkligen inte gå av. Var den alldeles fruktansvärt rostig eller nåt?

Kan inte svara på om den var för klen lr ej...har ägt bågen i 1vecka....men sliten var den inte.....möjligen lite rost under all olja......(?)...man blir som lite konfunderad...vill ju inte att det ska hända igen!!...men nu har jag beställt rejsing-kedja och en ny drevsats.....
/
-T-

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey