Snabbt svar!! Förgasarproblem / TM40.....

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Snabbt svar behövs eftersom jag står här i kvällsolen och mekar =)

Min accpump rör sig i slowmotion, hur fan får jag den att gå fort igen?

Träffade en kille i förrgår med samma förgasare, och hans pumpade lika långsamt!! Skitskumt?!!

Anledningen att jag är så upprörd är att jag köpte függen bara för det där extra draget i början av gasen.
Men när jag nu rycker gasrullen så går den alldeles för torrt, den dör nästan av bensinbrist... Det låter typ: Bööööh, Wroom!
Jag vill ju att den ska låta: WWRROOoooommmm!! Och det gör den också när jag binder ihop armen för accpumpen och armen som lyfter trotteln,
men det funkar ju inte för det tar stopp efter ett tag när pumpen gjort sitt och trotteln vill fortsätta sin öppning... =(


Snälla grabbar och flickor, hjälp mig nu! Jag blir tokig! Har du samma problem? Har du fixat detta problem? - Hör av dig....


Mtfs (mycket tacksam för svar)
/Zana
 
Fan vilket sammanträffande, jag sitter med nästan precis samma problem som du just nu... jag har ingen vidare bra koll, så jag är nog ingen bra hjälp. Har dock en Mikuni TM42 fugge, men det kanske är nått liknande ändå..


Har en annan tråd igång här

Problemet:
Vid ca 4500-5000 varv så börjar den hacka och rycka som att soppan håller på att ta slut. Gasar man på så släpper det och den går som den ska resten av biten upp till topp.
Accar man fullt från 0 och uppåt så dör den till och sedan sticker den..
Försöker man att köra konstant ca 5000 varv så går det ryckigt hela tiden.
Jag testade att gasa på när motorn var kall, då uppstod inte problemet.



Hur är det med din, går den hackigt vid ett visst varvtal om du kör konstant utan att acca?

Men jag säger till om jag hittar en lösning, du kan väll oxå höra av dig om du fixar det?
 
Den skall röra sig långsamt, men inte FÖR långsamt. Det är en fjäder som sköter det och den går säkert att spänna, jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Dom 2 skruvarna är till för att justera vid vilket trottelläge som pumpen skall börja samt hur länge den skall pumpa.

/H
 
Gummi skrev:
Fan vilket sammanträffande, jag sitter med nästan precis samma problem som du just nu... jag har ingen vidare bra koll, så jag är nog ingen bra hjälp. Har dock en Mikuni TM42 fugge, men det kanske är nått liknande ändå..


Har en annan tråd igång här

Problemet:
Vid ca 4500-5000 varv så börjar den hacka och rycka som att soppan håller på att ta slut. Gasar man på så släpper det och den går som den ska resten av biten upp till topp.
Accar man fullt från 0 och uppåt så dör den till och sedan sticker den..
Försöker man att köra konstant ca 5000 varv så går det ryckigt hela tiden.
Jag testade att gasa på när motorn var kall, då uppstod inte problemet.



Hur är det med din, går den hackigt vid ett visst varvtal om du kör konstant utan att acca?

Men jag säger till om jag hittar en lösning, du kan väll oxå höra av dig om du fixar det?

Jag känner tyvärr inte till dessa symptom, mitt enda problem är att den inte går rent... Om man skulle köra den i bänk skulle kurvan typ sticka till minus i början, det är ju inge kul... Botten är det bästa jag vet...!!

Annars går den som smort... Och när accpumpen rör sig snabbt går den som ett skollat troll...

/Zana
 
Janne S skrev:
Det är lungt Zana.
Acc-pumpen ska gå långsamt när den jobbar.
Häng loss fuggen å kolla om du vill men akta dej för bensin strålen
när du provgasar.

Den här länken har varit uppe i en annan tråd.Där står det mycke
vettig info.
http://www.shovel-head.de/tech/vergaser/hs40eng.htm

Det är inte lugnt!!!! :fakta

Den ska inte gå sååå långsamt, jag hade ju förgasaren och lekte lite med den innan jag monterade på den, och omonterad så gick accpumpen fort, lika fort som gasen... Och då kunde man tydligt se när den sprayade en liten bensinstråle mot nålen.. Men nu går den så förbannat långsamt, så jag misstänker att det inte blir någon stråle utan en liten avdankad droppe...

Den går alltså så långsamt så den knappast skulle kunna hjälpa motorn att "rivstarta".... Tänk dig en flaska sirap, ställ den i kylen, häll ut innehållet... Då får du en uppfattning om hur sakta det går... :gråta :gråta :gråta


/Zana
 
HW skrev:
Den skall röra sig långsamt, men inte FÖR långsamt. Det är en fjäder som sköter det och den går säkert att spänna, jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Dom 2 skruvarna är till för att justera vid vilket trottelläge som pumpen skall börja samt hur länge den skall pumpa.

/H

Skruvarna har jag full koll på men fjädern fattar jag inte hur jag ska kunna göra nåt åt, den sitter oåtkomligt om jag inte skulle ge mig in på att demolera min nypåhängda fugge... Och det vore ju lite trist å behöva....

Alla tips är otroligt hjälpsamma!

Kan det tex bero på att det är munstycket för lågfart som är fel istället för pumpen?


Just nu känns det som om pumpen inte funkar och jag skulle dra mitt hår från skallen om jag inte hade för kort hår.. :)


/Zana
 
hur går hojen om du kopplar ur accpumpen??
inte för jag kan nått om fuggar men ändå ;)
 
Normal pumptid för "hela" accpumpen är 1,5-2,5 sek. Tanken är att den skall spraya in extra soppa undern en kort tid, inte att skicka in en tesked på en gång.

/H
 
WaZZe skrev:
hur går hojen om du kopplar ur accpumpen??
inte för jag kan nått om fuggar men ändå ;)

Jag räknar det som att accpumpen är ur funktion....


HW skrev:
Normal pumptid för "hela" accpumpen är 1,5-2,5 sek. Tanken är att den skall spraya in extra soppa undern en kort tid, inte att skicka in en tesked på en gång.

/H


Men det kan ju inte vara så normalt... Då får man ju inte den där extra boosten vid gaspådrag... Man vill ju att den ska fungera som en blomspruta typ...

Kanske är det iofs så att den går långsamt för att det går trögt att pumpa bensinen, det har jag inte tänkt på så mycket... men jag tycker ändå att den går för långsamt... Plus det faktum att motorn gårr kasst vid gaspådrag från tomgång... Och att den går asbra när pumpen går fort.....


/Zana
 
Det första jag gör med flatslide-förgasare är att plocka bort ax-pumpen, den surar bara ner motorn. Med rätt avpassad storlek på förgasaren för motorstorleken samt trimningsgrad och rätt teknik i högerhanden behövs ingen ax-pump.

Behöver du verkligen en ax-pump har du för stor förgasare eller behöver lära dig köra en hoj med för stor förgasare.
 
Efter alla inlägg får jag för mej att fuggen är ny monterad!?

När du säger att hojen går kasst vid gaspådrag. Menar du då kasst som i, sämre än med orginal fugg?
 
<><><><><><><><><><><><>

Krattan skrev:
Efter alla inlägg får jag för mej att fuggen är ny monterad!?

När du säger att hojen går kasst vid gaspådrag. Menar du då kasst som i, sämre än med orginal fugg?

Ja, den är nyligen monterad. Och jag vet inte riktigt om den går sämre. Vacumfuggen som satt innan är ju inte så duktig vid hastiga gaspådrag. så jämförelsen är inte riktigt rättvis...


andersbrink skrev:
Det första jag gör med flatslide-förgasare är att plocka bort ax-pumpen, den surar bara ner motorn. Med rätt avpassad storlek på förgasaren för motorstorleken samt trimningsgrad och rätt teknik i högerhanden behövs ingen ax-pump.

Behöver du verkligen en ax-pump har du för stor förgasare eller behöver lära dig köra en hoj med för stor förgasare. [/B]

Min motor verkar tycka om accpumpen, därför har jag inte plockat bort den.

Det du menar är att motorn ibland måste vässas för att flatsideförgasaren ska bli kompatibel med motorn? Tycker det låter skumt.. 40mm är ju originalförgasaren på, så den är knappast för stor...

Behöver du verkligen en ax-pump har du för stor förgasare eller behöver lära dig köra en hoj med för stor förgasare. [/B]
:finger
Vad menar du med rätt teknik i högerhanden? Ska jag dra rullen långsammare så motorn hinner med? Men då försvinner ju hela poängen med just flatside.... hehe :whip

Men kan det vara ett munstycksrelaterat problem eller inte?


Ähh, jag har nog mjölkat forumet på all information, tack för alla svar. Blir väl lite trial and error försök med fuggen... Återkommer när jag gått till botten med problemet...


/Z.
 

Bifogat

  • tm40-6.jpg
    tm40-6.jpg
    9.5 KB · Visningar: 176
Låter som du bör koppla bort acc-pumpen å jobba mer på bestyckningen! När du får fuggen att lira kan du prova pumpen igen!
 
Krattan skrev:
Låter som du bör koppla bort acc-pumpen å jobba mer på bestyckningen! När du får fuggen att lira kan du prova pumpen igen!


Jo, jag väntar på dynojet-resultat från en kille i finland med samma hoj/fugge. Tänkte bestycka min med samma munstycken och se om det funkar...

men först ska man väl flytta lite på nålen upp och ner och se hur det blir...


Tack krattan och alla andra...


/Zana
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top