Snabbgas?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ser att det säljs en del såna här snabbgaskit här och där av olika märken, snordyra. Jag minns att man hade det på moppen för "snabba rivstarter" som det hette då, men vad fyller det för funktion på en riktig hoj?

Kort och gott: du ändrar hur mycket du behöver dra på gashandtaget för att komma till full gas.

Säg att du i normala fall måste dra gasrullen 180 grader för att nå full gas (ett halvt varv) så krävs det med snabbgas bara 90 grader (ett kvarts varv). Du byter helt enkelt ut den lilla plast- eller metallrullen med hål i som sitter i gashandtaget (där gasvajrarna är fästa).

Svindyrt att köpa av nån anledning. :va

jag skulle vilja ha det på min r6 men jag skulle aldrig lägga några större pengar på att köpa ett nytt med tanke på vad dom kostar

Det är nåt som är mest intressant inom bankörning då varje rörelse blir jobbigare för varje varv man kör. Och ens sittposition inkl ben och armar är viktigt, och behöver vridas för mycket eller ännu värre ta ett nytt tag gör att man missar viktig information i omgivningen eller i körställningen så det blir störande i ens strävan att göra snabbare o snabbare varvtider.

Snabbgas finns på ebay riktigt billigt, kanske över drev men mycket billigare än vad vissa tar för en så enkel detalj, behöver inte vara just till ens egen hoj, utan det viktigaste är hur stor rullen är som rullar in gasvajern. Ju större ju mindre rörelse behöver man göra för att vajern ska dras in.

Last edited:
I många fall kan man köpa en standardgasrulle från en annan hoj bara. Eller så skjuter man in ett avklippt buntband, slaktad slangklämma eller liknande under vajern i gasrullen, kostar nästan gratis.

Googla på double z racing. Kostar billigt.

Standardrullen från R6 06->nyare verkar vara poppis, den har 1/6varv till wot.

Japp! :tummenupp

Provat på min gixxer och funkar perfekt. Man kan bli tvungen att trimma metallrören som guidar wirarna in i huset, men det görs snabbt och påverkar inte funktionen eller utseendet.

Stor skillnad på gata, oumbärligt på bana.

Men blir inte gasen okänsligare då? Så om man drar lite på gasen så drar den mer om man har en större rulle?

Men blir inte gasen okänsligare då? Så om man drar lite på gasen så drar den mer om man har en större rulle?

Beror på vad du köper. En större rulle som fort. är helt rund blir eg. bara "okänsligare". Men det finns även dom ser ut som på bilden nedan, där är det bara sista biten (då man ändå ger fullt) som påverkas.

U6951151_lg.jpg

Beror på vad du köper. En större rulle som fort. är helt rund blir eg. bara "okänsligare". Men det finns även dom ser ut som på bilden nedan, där är det bara sista biten (då man ändå ger fullt) som påverkas.

U6951151_lg.jpg

Den verkar ha tre inställningar, en från känslig/mer utslag över hela rörelsen (längst till höger), över halva varvet (övre) och sista tredjedelen av varvet på den åt vänster.

Till Gsxr finns det Yoshimura snabbgashandtag bara byta rullen, några ´hundringar!
Vet ej dock om dom har till flera?

Handen och handleden får vinklas så in i bäng med ett 1/4-varvs gashandtag (som gixxerns) vilket gör det svårare och obekvämare att köra. Faktum är att en 1/6-varvs gasrulle ger bättre kontroll än ett 1/4-varvs gasrulle, åtminstone för mig.

Jag körde med 1/5 på TL:n jag hade förut. Det var klockrent. Jag köpte den på doublezracing.com
Jag ska skicka dit mitt handtag nu så han ska göra till RC8an oxå.
Det är en jävulskt billig modd som gör stor skillnad.

Prova. :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...