Snabba hjulbyten på R1:a?

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Är det någon som vet hur man fixar till en R1-99 för att få snabba hjulbyten?
Har tänkt att åka ERF, men det funkar ju inte med original grejor om man vill byta hjul på mindre än en kvart :)

Är intresserad av tips på hur man gör, alternativt hjälp med att ta fram riktiga grejor, eller att köpa färdigt ombyggnadskit :va

Är det inte du som är känd för snabba hjul/däckbyten efter år utan extrafälg?

Vad jag har förstått så är halva trixet välpiskade mekaniker som vet att dom får gå hem utan skor om dom byter hjul långsammare än 25 sek blankt.

Ursäkta spammmet, jag tar resten via PM

Robban #42 NSB skrev:
Är det någon som vet hur man fixar till en R1-99 för att få snabba hjulbyten?
Har tänkt att åka ERF, men det funkar ju inte med original grejor om man vill byta hjul på mindre än en kvart :)

Är intresserad av tips på hur man gör, alternativt hjälp med att ta fram riktiga grejor, eller att köpa färdigt ombyggnadskit :va

Är det inte en avsevärd förbättring att ändra fästet för framskärmen så att innerbenen på gaffeln går att vrida ut. Då slipper du lossa oken.

Borde ju få ner tiden till 5 min iaf :)

Du borde ta ett snack med Nr18. Mumlan kanske inte kan köra hoj, men bygga ERF-prylar har han erfarenhet av.

Men vad är det som krånglar fram? Tror nog at det är mek-träning som gäller om framhjulet tar längre tid än bakhjulet.

Följdfråga på Mulles inlägg.

Måste man ha framskärm i ERF eller får man köra utan?

Johan skrev:
Följdfråga på Mulles inlägg.

Måste man ha framskärm i ERF eller får man köra utan?
Vi har kört utan skärm för 2 år sedan men man ska nog ha en om man ska vara petig, i år har vi skärm, Mumlan har dock ingen skärm i år.

:rolleyes:
valmers skrev:
Eller när vi bytte hjul:

Mr K: Helvete, jag får inte dit oket!
valmers: *obegriplig värmlänska*
Mr K: *obegriplig skånska*
Mr K: Fan, jag bränner mig!
valmers: Vaddå?
Mr K: Beläggen är asvarma! (vilken skräll :rolleyes: )
valmers: Jag har handskar, jag fixar det!
Mr K: *obegriplig skånska*
valmers: *värmlänska svordomar*
valmers: Jag får ju för fan inte dit skiten!
valmers: Jo, nu funkar det. Klart!
Frykmo: Okej, jag najar!

Jag har ett personbästa på 20 min vid byte till regndäck, UTAN extrafälger. Men det är lite lång tid i ett race :D

Att göra snabbfästen för att ta bort framskärmen är ju i.o.f.s ett vettigt förslag, men hur får man då in skivorna i oken utan att bli vansinnig? Någon som prövat att fasa beläggen för att underlätta penetreringen? Att fasa ner skivorna känns väl drastiskt...

Robban #42 NSB skrev:
Jag har ett personbästa på 20 min vid byte till regndäck, UTAN extrafälger. Men det är lite lång tid i ett race :D
......

Ohoj. En utmanare. Jag som trodde jag var übergrüm på det där men mer exakt tidtagning har aldrig gjorts än "20 minuter innan rejs och hinna ut".

Seriöst, så borde det väl inte finnas enkla alternativ om du inte köper loss riktiga proffsok från Miniin eller liknande.

Robban #42 NSB skrev:
Att göra snabbfästen för att ta bort framskärmen är ju i.o.f.s ett vettigt förslag, men hur får man då in skivorna i oken utan att bli vansinnig? Någon som prövat att fasa beläggen för att underlätta penetreringen? Att fasa ner skivorna känns väl drastiskt...

Man gör en kil som man sätter in från andra sidan av oket som håller beläggen ute.
Eller sätter dit magneter som håller beläggen ute.

GSXR1100R skrev:
Vi har kört utan skärm för 2 år sedan men man ska nog ha en om man ska vara petig, i år har vi skärm, Mumlan har dock ingen skärm i år.

Kör ni utan framstänka även i regn ?

Har hört att det gärna trycker upp vatten i gaffeln om man inte har skärmen. Den skyddar ju nedre gaffelbenen endel !

Mulles skrev:

Har hört att det gärna trycker upp vatten i gaffeln om man inte har skärmen. Den skyddar ju nedre gaffelbenen endel !

Man kan sätta dit liknande skydd som finns på crosshojar som skyddar gaffelbenen mot stenskott och vatten mm. Är mer använt i länder som är varmare då man kan få lite bättre kylning av kylaren när inte skärmen är monterad.

Axxexs skrev:
Man kan sätta dit liknande skydd som finns på crosshojar som skyddar gaffelbenen mot stenskott och vatten mm. Är mer använt i länder som är varmare då man kan få lite bättre kylning av kylaren när inte skärmen är monterad.

Ja just det det är ju en god ide´!
Men kan man hitta såna som passar ?

Mulles skrev:
Ja just det det är ju en god ide´!
Men kan man hitta såna som passar ?

Man får nog tillverka själv.

Hittade en bild på Nordgren där han kör med sånna gaffelskydd. Är inte större än Dunloptexten.

Bifogat

• N040905_1148.jpg
    N040905_1148.jpg
    60.2 KB · Visningar: 185
Last edited:
Axxexs skrev:
Man får nog tillverka själv.

Hittade en bild på Nordgren där han kör med sånna gaffelskydd. Är inte större än Dunloptexten.

Min framskärm gick åt helvete i KGA så nu ska sådana skydd fixas av skalet från en klotad ljuddämpare! :)

Mulles skrev:

Vi har skärm numera, men på min andra rejshoj med WP gaffel har jag kört utan skärm i tre år, skärm är bra, lathet är obra.

Har sett en lösning med delad/ledad framskärm på R1-01 som fungerade bra (för att kunna vika ut oken). Går dock ej att vika ut oken på min så jag inhandlade billig vinkelväxel & skruvdragare på Biltema så går det hyfsat snabbt att ta av & på oken &så.

Zoidberg skrev:
Har sett en lösning med delad/ledad framskärm på R1-01 som fungerade bra (för att kunna vika ut oken).
Kolla in team #98 i ERF, de kör en R1a å har delat skärmen för å kunna vrida ut oken. Som gångjärn har dom använt gummi, tror det går å spana in lösningen på deras hemsida.

Ymmot skrev:
Kolla in team #98 i ERF, de kör en R1a å har delat skärmen för å kunna vrida ut oken. Som gångjärn har dom använt gummi, tror det går å spana in lösningen på deras hemsida.
...funkar tyvärr inte på -04:an ens utan skärm. För tight!

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back