Snabb fråga om förgasarsynk

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Har köpt ett par Bränsletrycksmätare och som jag förståt det så ska de anslutas till respektive förgasare. Dvs först 1 och 2, därefter 3 och 4.
Men sedan ska ju bägge paren synkas. Vart kopplar man bränsletrycksmätaren då?
Har läst igenom alla tidigare förgasar synks trådar men inte hittat svaret på detta.

Akrylamid skrev:
2094451 Har köpt ett par Bränsletrycksmätare och som jag förståt det så ska de anslutas till respektive förgasare. Dvs först 1 och 2, därefter 3 och 4.
Men sedan ska ju bägge paren synkas. Vart kopplar man bränsletrycksmätaren då?
Har läst igenom alla tidigare förgasar synks trådar men inte hittat svaret på detta.
Lämpligen 2-3... du ansluter till nån av fuggarna i respektive par och synkar paren med varandra om jag tänker rätt. Fast det är förståss ett par år sedan jag körde 4:a...

Knappast bränsletrycksmätare, röstar på undertrycksmätare.

Vet inget om att du måste synka parvis. Är det inte så att du synkar 3 mot den 4e som inte har nån justeringsmöjlighet ?
Isf sitter en mätare (om du med 'ett par' menar exakt 2 st) hela tiden på en cylle och du flyttar den andra mätaren
till dom andra förg och justerar en i taget. Vakumuttaget ska pluggas på dom förg som inte har mätare ansluten.
/u

Det viktiga är inte vilka värden du får , utan att alla förgasarna ger lika. Koppla in på förgasare 1 o 2. Ställ dom lika... Koppla sen 2 o 3 o justera 3:an efter förgasare 2. Sen kopplar du 2 o 4 o justerar 4:an efter förgasare 2. NU ska du kunna koppla in mätaren mellan vilka gasare du vill o de ska ge lika mycket....

Hmm, finns tydligen olika varianter...

Kawa ZXR750 synkade man så att man ställde in 1-2 respektive 3-4 först, varje "par" hade alltså en egen ställskruv mellan förgasarna. Sedan justerade man paret 1-2 mot paret 3-4 med den tredje ställskruven i mitten av förgasarbanken

Eftersom det är en Kawa detta gäller åxå gissar jag att det funkar lika. Men det är bara en gissning :gnissla

Jåke skrev:
2094574 Hmm, finns tydligen olika varianter...

Kawa ZXR750 synkade man så att man ställde in 1-2 respektive 3-4 först, varje "par" hade alltså en egen ställskruv mellan förgasarna. Sedan justerade man paret 1-2 mot paret 3-4 med den tredje ställskruven i mitten av förgasarbanken

Eftersom det är en Kawa detta gäller åxå gissar jag att det funkar lika. Men det är bara en gissning :gnissla

Så beskev min Heynes bok att jag skulle göra. Så det finns bara 1 skruv mellan fuggarna, dvs mellan 1 o 2, 3 o 4 och sist mellan paren?

Akrylamid skrev:
2094608 Så beskev min Heynes bok att jag skulle göra. Så det finns bara 1 skruv mellan fuggarna, dvs mellan 1 o 2, 3 o 4 och sist mellan paren?
Ok, bäst att rätta sig efter verkligheten då :)
/u

Akrylamid skrev:
2094608 Så beskev min Heynes bok att jag skulle göra. Så det finns bara 1 skruv mellan fuggarna, dvs mellan 1 o 2, 3 o 4 och sist mellan paren?
Det blir iofs 3 skruvar :tungan

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back