Snabb däckleverans men gammalt däck!

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date Start date

Raderad medlem 61114

Guest
I söndags la jag beställnibg hos dack365 och idag kom däcket, leverat till min arbetsplats! Snyggt jobbat :tummenupp

Men stämpeln på däcket gillar jag inte... 2412 :3freak

Det ska jag väl inte behöva acceptera??? Gummit känns betryggande och bra, men hur är det djupare?

Bör jag reklamera?

ring dem och hör, är till 99,9% inget fel på däcket då de brukar ha koll på hur de ska förvaras men du borde ju få lite rabatt iaf tycker jag ;) 6 månader gammalt e väl max man bör förvänta sig då man köper ett nytt däck så 1½ år är defenitivt i överkant

Helt ok, ingen direkt färskvara!

Har kört på 7 år gamla däck utan problem!

I söndags la jag beställnibg hos dack365 och idag kom däcket, leverat till min arbetsplats! Snyggt jobbat :tummenupp

Men stämpeln på däcket gillar jag inte... 2412 :3freak

Det ska jag väl inte behöva acceptera??? Gummit känns betryggande och bra, men hur är det djupare?

Bör jag reklamera?

Hej.

Upp till 3år gamla däck kan branschen fortfarande sälja och kalla dem nya.
Sedan är det, för det mesta, rabatterade priser och information om åldern som gäller.

O däcket är rätt lagrat, vilket det borde vara hos en så stor leverantör, är det ingen fara,
Enda skillnaden är att det har kommit nyare däck eller uppaterade däck sedan 2412
Grepp livsläng osv vidare har inte påverkats så att du kommer märka det, om det en har påverkats.
Det beror på vilken däcktyp det är. Racegummi påverkas snabbare än vanliga gatdäck

Däcket är dunlop sportsmart sportmax. Pratade med dack365 nu och de erbjöd sig att ta tillbaka däcket, jag bad han kolla hur de hade samma men färskare. Jag vet att sportmax 2 kommit men valde detta som är mer beprövat.. Kanske bara är att tuta å köra? ;)

Enligt min menig, så är de bara att tuta o köra.
Kör en kort sväng på grus för att få bort den ev. hinna som bildats på däcket.
Sen bara köra som vanligt

SS2 är mera gatinriktat än SS enligt den infon jag har fått.

Kände inget spår av hinna och av min obefintliga kunskap av gummi att bedömma kändes däcket purfärskt. Endast datumstämpeln som fått mig att tveka.

Leverantören sa att de inte märkt däckets datum i systemet eftersom tillverkaren påstår att den åldern på ett däck inte påverkar.

Tack för snabba svar! Jag slutar noja och slänger på däcket tillsammans med nytt drivpaket istället ;)

de e nog ingen fara med det däcket... dom vet ju hur däck skal förvaras (förhoppningsvis) själv har jag ett slicks däck från 2010 som e helt nytt.. de ska jag slänga på nästa gång jag drar ut på banan. bara o ta det lugnt dom första milen.. ditt e ju helt nytt gämfört med mitt:tummenupp

Tack för snabba svar! Jag slutar noja och slänger på däcket tillsammans med nytt drivpaket istället ;)

Gör så. Som tidigare nämnts så kan dom sälja ett några år gammalt däck som nytt.
Så länge som däcket förvarats på rätt sätt så är det ingen fara.
Det som gör att däcket åldras är dels att solstrålning (UV-ljus) och i viss mån värme förstör tvärbindningarna i däcket så att egenskaperna i gummit förändras till det sämre. Tillgång till luftens syre påverkar också i någon mån. Ett nytt däck är för det mesta täckt i släppmedel från pressningen. Det är någon typ av silikonliknande olja (Jag kommer inte ihåg exakt vad det vanligen är). Den håller luftens syre ute.

Dvs om man förvara däcket mörkt och ej över normal rumstemperatur samt inte börjat köra med däcken så håller dom sig fräsha rätt länge.
Har man börjat köra så har man tagit bort den skyddande hinnan och då börjar en viss försämring av däcket. Men den största delen är faktiskt pga solstrålning och att gummit bearbetas när man kör på däcket.

Dvs ett två år gammalt däck skall absolut inte vara någon fara.

Det där med tillverkningsdatum på däcken man beställer över online har jag själv funderat på. Hörde talas om http://www.tirendo.se, ringde till deras kundtjänst, trevlig kille som svarade. Beställde ett par pirelli och tillverkningsdatumet var December 2013. Ganska OK om du frågar mig. Är det någon som köpt däck online och fått leverat gamla däck?

En från dack365 ringde tillbaka till mig dagen efter vi pratat, har var mycket trevlig och förstod min oro (dock utan att verka ha erfarenhet av mc själv), de erbjöd sig som sagt att ta tillbaka däcket, men han ville ändå berätta att han pratat direkt med Dunlop som försäkrat att det är i sin ordning. Hur som sa jag att jag är nöjd i ett tidigt skede av samtalet och att jag inte ville byta. Sen blev det nästan svårt att lägga på för han ville prata hojkörning osv :krama

Nästa beställning blir även det ifrån dack365.

Detta däcket har väl slutat tillverkas iom att smportsmart 2 kommit så har förståelse över att de kanske inte ligger några sprillans färska däck av den sorten kvar på lager.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...