Snökaos!?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
hallå där!

Imorrn hade jag tänkt att köra ner till Tyskland med släp bakom bilen. Hur har ni det med snö?

Om man ska raka vägen till färjan, kan det vara krångligt med släp i all snö då?

Har nån här nån aning om hur mkt snö det är i danmark och sen bort mot Burg? :va

Vänliga hälsningar från en törstig Mark :)

hallå där!

Imorrn hade jag tänkt att köra ner till Tyskland med släp bakom bilen. Hur har ni det med snö?

Om man ska raka vägen till färjan, kan det vara krångligt med släp i all snö då?

Har nån här nån aning om hur mkt snö det är i danmark och sen bort mot Burg? :va

Vänliga hälsningar från en törstig Mark :)

Hitills är det inte så mycket, men prognosen säger 10-30 cm snö under kvällen/natten.

snöovädret kommer FRÅN danmark, så där lär det vara värre än här just nu.
hade jag varit dig, så hade jag skjutit upp den resan.

hämta hoj eller dricka ?

Jag och David var nere i Tyskland för att häta öl till min 30-årsfest för drygt ett år sen. Det var snökaos genom hela Danmark och en bit in i Tyskland. För att ta det säkra före det osäkra stannade vi en natt på hotell i Hamburg och åkte hem dagen därpå.

Hamburg har ju ett trevligt uteliv så, åk! :tummenupp

Jag och David var nere i Tyskland för att häta öl till min 30-årsfest för drygt ett år sen. Det var snökaos genom hela Danmark och en bit in i Tyskland. För att ta det säkra före det osäkra stannade vi en natt på hotell i Hamburg och åkte hem dagen därpå.

Hamburg har ju ett trevligt uteliv så, åk! :tummenupp

Ett tips, lyssna inte på en som inte är i landet. :tungan
Just nu blåser det som f_n, båst och snö= snödrivor, släp och snödrivor....., kanske ni inte ens kommer över sundet och jag lovar, det är inte roligare i Hbg än Gtb idag.
Jag säger som WW, skjut upp det!

Snackade precis med en polare som varit o jobbat i tyskland i några veckor. han sitter fast på ett hotell i danmark o kommer inte hem pga vädret:va ..

så jag säger också som ww, stanna hemma o skjut upp resan:tummenupp

1. Vi fastnar och det tar nån extra dag innan vi kommer hem.

2. Allt går som på räls :yoparty

3. Vi kör av vägen och ångrar oss bittert :gnissla

Det är fest på lördag. Jag ska ha fest och det väntas komma rätt så mkt folk. Kan mao inte köra nästa vecka. Vi ska börja 04 inatt. Hoppas tamejfasen att ni alla har fel :)

Om inte, så lovar jag att ta bättre lärdom av era tips nere i söder nästa gång jag ska ut och resa genom er och det är snökaos :huvet

Spade ska med. Likaså varma kläder.

Tack för alla varningar.

Det är fest på lördag. Jag ska ha fest och det väntas komma rätt så mkt folk. Kan mao inte köra nästa vecka. Vi ska börja 04 inatt. Hoppas tamejfasen att ni alla har fel :)

Om inte, så lovar jag att ta bättre lärdom av era tips nere i söder nästa gång jag ska ut och resa genom er och det är snökaos :huvet

Tack för alla varningar.

Tycker du inte det e taskigt att bjude hem en massa folk... också är du inte hemma för att du sitter fast i en snödriva i Danmark.

Hejsan!

kl. 04 bar det av. Allt gick som på räls. Det tog iofs lite längre tid än väntat men hemma är vi och allt är i sin ordning!

Mark

Tack för alla varningar.

Varför ens fråga om du inte tänker beakta råden?? :va

En spade hjälper knappast när det står en långtradare på 50 ton parkerad diagonalt över hela motorvägen.

FYI. Tog 4 timmar att köra från Hbg till Lund i går.

Det värsta är väll knappast att ni skulle komma hem en dag eller två senare.
:rolleyes:
Jaja, det är ju du som kör...

Ja, men det var ju ingen som pratade om några lastbilar som stod på tvären?!

Vi hade nog en hel del flyt oxå.

Många avråddde oss, men vi själva upplevde det som att ledia hade blåst upp det lite. Samtidigt hade vi nog bra flyt oxå. Motorvägen hade ju varit avstängd. Den var även såphal. Så, med facit i hand, så vet jag inte om jag hade rekommenderat nån annan samma sak. Men vi hade gett oss fan på det. Vi pratade med varann och bestämde oss för att vi skulle fixa det. Eller iaf ge det ett försök. Men kan man inte göra.

Hej hej

Grattis i alla fall för den lyckade resan :)

Ny hoj??

Ja, men det var ju ingen som pratade om några lastbilar som stod på tvären?!

Vi hade nog en hel del flyt oxå.

Många avråddde oss, men vi själva upplevde det som att ledia hade blåst upp det lite. Samtidigt hade vi nog bra flyt oxå. Motorvägen hade ju varit avstängd. Den var även såphal. Så, med facit i hand, så vet jag inte om jag hade rekommenderat nån annan samma sak. Men vi hade gett oss fan på det. Vi pratade med varann och bestämde oss för att vi skulle fixa det. Eller iaf ge det ett försök. Men kan man inte göra.

Hej hej

Största orsaken till kaoset är att skåningarna inte kan köra bil när det kommer lite snö.

Största orsaken till kaoset är att skåningarna inte kan köra bil när det kommer lite snö.

Exakt det som är problemet.
Snö och is ÄR halt, vissa har svårt att fatta det.
Det är den typiska "Rolf" 45+ i sin Saab Aero kombi som alltid håller sina 140km/h mellan HBG-Malmö, inte fan skall han sakta ner för det snöar, han har ju året runt däck på.:huvet

Jag hade nog inte vågat chansa...

...jag blev själv vittne till en hybil från statoil som BLÅSTE ner i diket. Glashalt på svartisen.

lite senare BLÅSTE en semitrailer i diket p.g.a. att trailern var tom... och de som inte var tomma fastnade i "backen" vid milstolpen...

Nog f-n var det besvärligt väglag alltid...

Last edited:

Bara delvis sant, min gissning är att de flesta lastbils schaffisar faktiskt inte är skåningar...
Motorvägen stängs sällan av av att en personbil kör i diket, men när en lastbil stannar blir det problem.

Och det är inte nödvändigtvis kör-kunskapen det är fel på, utan de där sommardäcken som sitter på åretrunt. Vissa fattar lixom inte att när det kommer snö så tar man tåget om det sitter sommardäck på bilen.
Klart, nu spårade ju tågen ur pga av vädret. Måste varit skånska lokförare oxå antar jag :rolleyes:

Och som Rickar nämner, det blåser ofta "lite" mer här nere än uppåt landet och det glöms ju lätt bort.
Det är jobbigt när man kör i 50 på motorvägen och bilhelevetet helt plötsligt glider i sidled... :näsblod

Exakt det som är problemet.
Snö och is ÄR halt, vissa har svårt att fatta det.
Det är den typiska "Rolf" 45+ i sin Saab Aero kombi som alltid håller sina 140km/h mellan HBG-Malmö, inte fan skall han sakta ner för det snöar, han har ju året runt däck på.:huvet

Du glömde att "Rolf" oxå tycker att det där med att hålla avståndet till framförvarande är för tunnisar... :gnissla

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back