Snökaos, men bara i söder!?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Är det bara jag, eller är det inte ALLTID så att det blir totalt kaos i skåne med omnejd så fort det kommer "lite" snö?

Jag menar, jämnför hur många gånger man läst i tidningen (läs aftonblaskan) att essingeleden blivit avstängd gentemot E6an t.ex..?

Är det så att skåningarna fick en sämre batch med vintersulor detta år eller kan dom bara allmänt inte köra bil?

– Vi har haft ett 70-tal olyckor bara i Skåne under dagen, säger Mikael Persson, informatör vid Skånepolisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6495977.ab

Det var betydligt mera snö på vägarna häromkring, och några olyckor rapporterades faktiskt.

Men jag tyckte inte att det var besvärligt, dottern fick övningsköra hem!

sno_6_468.jpg

Last edited:
Inte så konstigt att det blir kaos. Finns ingen beredskap med snösvängen, folk har av förklarliga skäl inte dubbdäck och det stora flertalet har dålig vana av att köra vinterväg. Dessutom är skåne onaturligt öppet och platt så snön drevar nåt förbaskat.

Det kan även vara så att det norröver finns gott om folk som kör plogbil på säsong, heltid.
Här hyrs det in på behov, timpeng.
Tillomed hört om förbud av plogning pga att budgeten redan är spräckt för iår.

Det kan även vara så att det norröver finns gott om folk som kör plogbil på säsong, heltid.
Här hyrs det in på behov, timpeng.
Tillomed hört om förbud av plogning pga att budgeten redan är spräckt för iår.

Precis....

Är exilskåning bosatt i Umeå. Faller det två snöflingor här på kvällen så plogas fan minsta bakgata under natten. Snöar det i Skåne dröjer det till lunch innan de stora trafiklederna är plogade. I kombination med betydligt tätare trafik på underdimensionerade pendlingsleder är det bäddat för problem....

Precis....

Är exilskåning bosatt i Umeå. Faller det två snöflingor här på kvällen så plogas fan minsta bakgata under natten. Snöar det i Skåne dröjer det till lunch innan de stora trafiklederna är plogade. I kombination med betydligt tätare trafik på underdimensionerade pendlingsleder är det bäddat för problem....

Jag tycker mig se två flingor på bilden jag la in, det var när jag skulle hem från jobbet 17:30, mitt i centrala Umeå.

Men som sagt, jag körde ju inte själv.

Stockholmare är väl inte direkt så mkt bättre på dedär me att köra bil när det är snö på backen.

O va fan ska man me dubb till när de snöar?
När det är såna här vintrar får ja spendera nätterna med att åka omkring där ingen annan jävel åker o inte en plogbil varit i närheten nånsin med en liten polo, golf eller caddy mestadels, sutte fast ett par ggr men de e ju bara att vicka lite så är man loss på ett kick.
Herregud asså..

Största problemet nere mellan Lund/Malmö idag var alla slöa jävlar som antingen kört i diket och proppat till, eller sniglar sig fram i 15 knyck i vänsterfil..

Jag tror helt enkelt att skåningarna till största del fortfarande kör på sommardäck, jag ser ingen annan förklaring till det slöa tempot den absoluta bulken håller. Att köra undan på snöig motorväg är inget svårt, det är ganska predikterbart grepp. Var bara en liten bit utanför Löddeköpinge där det inte gick att hålla någon hastighet att tala om pga greppet.

/Från småländska höglandet, djupa skogen där det sällan skottas

HAHA, aftonbladet: "Håll er borta från vägarna"
Varför inte dra till med SNÖ-APOKALYPS eller nåt?

Fan att de faktiskt kan med att ha såna rubriker för lite snö...

Vi åkte med en 400kilos (nja nästan iaf) Renault Clio med 13" däck (eller vad det nu är för minidäck), skulle stanna vid stopplikten i en t-korsning när alla däck släpper samtidigt, och då åkte vi sakta från början.
Spännande upplevelse och som tur var utan möte.

Dubbdäck räddar inte alla lägen så låg hastighet kan vara bra ibland (sa jag det?)

Edit:
Missa en grej, bilen framför oss idag (på väg i en rondell) blev påkörd av en bil som inte fick stopp. Hela passagerarsidan intryckt (iof en Saab :hihi ).

Jo, när bilen hänger på underredet på packad snö, och mönstret i däcken har grävt bort den lösa snön, då får kanske dubbarna grepp i isen under.

Det är aldrig en nackdel IAF.

Hmm... då har man gjort en stockholmare, gasat som en idiot i tron om att man kommer nånstans.. gör jag så, mjee...

Man ska inte säga för mkt för då sitter man i diket själv sekunden efter, men jag kör på nå kassa jävla dubbfria i år med ett par vintrar bakom sig o sålänge de inte finns nå andra idioter på vägen i närheten av mig jag behöver vara rädd för så kör jag på som normalt.
Jävligt gött att slippa dubb iom att man pendlar några mil te jobbet på E18 o de inte så stor del av vintern som det behövs dubb där.

Ska säga som det är. Majoriteten av skåningar på vägarna är kvinnor, därav kaoset. Männen är hemma och klappar kossor och äter smör.

Skolor evakueras, plogbilarna kör skyteltraffik, det går i 40 på motorvägen.

Men vänta nu vad e det för gråt kontainerformat bonkande skräp som kör om alla på bredhäng jo men en nedflyttad stockholmare! ät snö skåningar å lär er köra bil...

Va fan mindre snö framför plogbilen en det bakom den i resten av landet.

Dock får man säga till försvar att all snö som faller på åkrarna blåder upp i drivor på vägen.

Tyckte själv inte det var så farligt igår. Man får anpassa sig efter rådande vägunderlag och trafiksituation.

De vägarna som var extra drabbad av olyckor är hårt trafikerad av bilar och lastbilar. Skånes landskap är relativt öppet. När vinden ligger på som igår i kombination med snö bildas det drivor över vägarna. Att en plogbil precis passerad har ingen större betydelse. Rätt fort täcks vägen av snödrivor igen.

Rätt många här nere bryr sig inte om att skaffa vinterdäck. De resonerar så att det sällan det blir "riktig" vinter. Efter några dagar brukar snön vanligtvis försvinna. Att de har den förrädiska blixthalkan (svart is) verkar inte bekomma dem. Om det är något ställe dubbdäck skulle göra nytta så är det här nere under just dessa omständigheterna.

Man måste komma ihåg att det bor 1.2 miljoner personer i Skåne jämfört med t.ex. 258 000 personer i Västerbotten.

70 olyckor i Skåne skulle alltså motsvara 14 avåkningar i Västerbotten.

Utdrag från gårdagens västerbottensnytt:
- Ovädret har inneburit störningar i trafiken under onsdagen.
Flera trafikolyckor har inträffat...

- En lastbil fick vid 11.40 tiden sladd och blockerade E4:an söder om Umeå.

- Stormen stänger hamnen

- Ovädret slår ut elen i Vindeln

Som du ser är inte "norrland" så motståndskraftigt mot vinter och snöstorm som de så gärna vill göra gällande. Det är samma skit som i Stockholm och Skåne men i mindre skala eftersom det bor färre folk där = mindre nyhetsvärde.

Alltid häftigare att skriva om 70 avåkningar än 14 eller ens 40 i V-botten.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...