snälla hjälp min motard vill inte samarbeta.

mosseb

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Yamaha R1 2005
hej alla.. jag har nyss köpt mig en Husaberg 650 02.. den köpte jag av en kompis som inte har kört med den på ett antal år... Batteriet hade dött så jag köpte nytt batteri till den och bytte tändstift,olja och oljefilter på en och samma gång. och den började rulla i en vecka utan problem..men nu Ibland när jag kör långa sträckor så vill den inte gå igång när jag har stannat någonstans?:confused: jag fick sitta och vänta tre timmar en gång för att få igång den.. och nu när jag trycker på start knappen så låter de som att start motorn är död. men hojen går och kicka igång. är startmotorn paj eller är de dåligt med batteri? idag var jag hemma hos en vän, dit färden gick jätte bra den gick igång på två kickar. men på hemfärden ville jag slå sönder hojen :argpådato .. den gick igång men stängdes av automatisk efter några sekunder.

hjälp mig någon..

är tacksam för vettiga svar

Mvh Mosse

Är ingen expert på husa men.....de låter som om ditt batteri är i så dålig kondititon att det inte räcker till för att ge gnista,så gnista erhålles av generatorn ström endast.
Ett batteri i dåligt kondition kan återhämta sig om man inte belastar det,men så fort det belastas igen så tar de slut.
Nytt batteri + kontroll av laddning rekomenderas. Laddningen får givetvis inte vara för hög heller.

DOm äldre husorna har eg inte elstart utan den e mest som en starthjälp om du skulle vurpa i skogen å så. Att den inte alltid funkar me startmotorn e ganska så vanligt. Att starta en husa kräver lite teknik så d e mest bara å träna kicken så gåre rätt lätt. Dom kan va lite seg om motorn e varm men funkar ganska bra fr mig me min gamla att man drar igenom kicken en 3-5 ggr me full gas innan man provar å kicka igång den. Å då skall man inte som på en 2-taktare ha nå gas utan gaslös kickning skall d va. Har haft lite öldrickning nu så man e ju kanske inte den bästa å förkara nu menmen... :)

Startmotorn är inte avsedd/dimensionerad för att användas vid kallstarter utan är en "restarter" tänkt att användas när man kört stopp på en varm motor.

Använder du den jämnt för att starta (även med kall motor) kanske du sakta men säkert suger ur batteriet så mycket att det inte hinner ladda upp under resan?
(Vet inte hur kraftigt dimensionerad laddningen är).

Kan vara det som gör att batteriet tar tokslut för dig?

Lycka till och hoppas det är ett billigt/enkelt fel. :tummenupp

edit: Men typiskt, nu var jag sådär långsamm igen...

Last edited:
Plupp skrev:
2369403 DOm äldre husorna har eg inte elstart utan den e mest som en starthjälp om du skulle vurpa i skogen å så. Att den inte alltid funkar me startmotorn e ganska så vanligt. Att starta en husa kräver lite teknik så d e mest bara å träna kicken så gåre rätt lätt. Dom kan va lite seg om motorn e varm men funkar ganska bra fr mig me min gamla att man drar igenom kicken en 3-5 ggr me full gas innan man provar å kicka igång den. Å då skall man inte som på en 2-taktare ha nå gas utan gaslös kickning skall d va. Har haft lite öldrickning nu så man e ju kanske inte den bästa å förkara nu menmen... :)

men problemet är ju att eg:en låter inte när man trycker på eg,knappen vid styret.. laddar inte hojen batteriet när man är ute och kör med hojen.. de brukar vara så på andra hojar så man inte behöver pilla o ladda hela tiden?:va

dehär är min första motard, kanske var dumt och skaffa sig en husa som kräver mycket pillande av all Motard som första hoj..

öla inte för mycket bara :tummenupp

Kyckling skrev:
2369416 Startmotorn är inte avsedd/dimensionerad för att användas vid kallstarter utan är en "restarter" tänkt att användas när man kört stopp på en varm motor.

Använder du den jämnt för att starta (även med kall motor) kanske du sakta men säkert suger ur batteriet så mycket att det inte hinner ladda upp under resan?
(Vet inte hur kraftigt dimensionerad laddningen är).

Kan vara det som gör att batteriet tar tokslut för dig?

Lycka till och hoppas det är ett billigt/enkelt fel. :tummenupp

edit: Men typiskt, nu var jag sådär långsamm igen...

på den gamla batteriet så var de 12 volt och 7-AH men jag köpte ett med 6-AH diskuterade de med mekonomen och dom sa att de skulle funka lika bra som 7-AH. de enda är att den är 15% svagare.....

jag brukar inte pilla så mycket på restarten. de är mest kicken jag använder för att få igång den...

:confused:

Last edited:
mosseb skrev:
2369573...laddar inte hojen batteriet när man är ute och kör med hojen..
...jag brukar inte pilla så mycket på restarten. de är mest kicken jag använder för att få igång den...

:confused:
Jo, den ska ladda när man kör, men om man kör elstarten ofta och länge och inte åker så mycket därimellan kan de bli mer ut än den hinner få in.

Men om du mestadels kickar så ska det inte vara nåt problem.
Det var bara en tanke om det nu var så att batteriet blev urdraget hela tiden.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...