Snälla, hjälp mig med mitt nätverk!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har precis flyttat och kopplat ihop alla enheter i nätverket.

Jag har ett billigt och simpelt sändare/mottagare-kit som jag köpte på Clas Ohlson för att överföra ljud och bild, och det funkade klockrent samt var enkelt att installera.

Från grafikkortet går en S-VHS som omvandlas till RCA, samt från ljudkortet kommer det två RCA.

Dessa tre RCA kopplas i sin tur ihop med medföljande anslutningskabel, som slutligen går in i video/ljud-sändaren.

Från mottagaren går tre RCA som sedan sätts på en scart-kontakt, som slutligen stoppas i en scartväxel.

I min förra lägenhet funkade denna uppsättning prylar perfekt, och var skitenkla att koppla in.

Nu har jag flyttat grejorna, -utan att ta isär kablarna så jag vet att allt är kopplat EXAKT likadant som i förra lägenheten.

Men nu får jag bara flimmer och störningar, dock såpass att jag kan se att det faktiskt är datorns bild som visas.

Vad kan ha hänt? Sändare och mottagare står två meter ifrån varandra med fri sikt i samma rum, i förra lägenheten stod dom i skilda rum men fungerade utmärkt.

Jag provade att koppla förbi sändaren och mottagaren med RCA direkt till scart-kontakten, men då får jag ingen bild alls. -Ljud får jag däremot.

Om jag använder dom trådlösa prylarna så hittar datorn TV´n i "egenskaper för bildskärm/inställningar/avancerat/bildskärmar", men kör jag med kablar så hittar datorn inte ens TV´n.

Nästa problem är att jag inte får Telia digital-tv att fungera.

I förra lägenheten hade jag modemet i första, (och enda), jacket, sedan nätverkskablar till datorn och digital-tv-boxen, och det funkade klockrent.

I nya lyan har jag en telefon direkt i första, (och enda), jacket, sedan en skarvkabel, och sedan modemet ikopplat i skarvkabeln.

Det fungerar utmärkt att gå ut på nätet och att maila, osv.

Dessvärre fräser det och lever om i telefonen när jag pratar i den. Dessutom fungerar inte digital-tv´n.

Eftersom jag har hört att Telia´s digital-tv ska vara kinkiga på att det måste vara inkopplat direkt i jacket så köpte jag nya nätverkskablar och satte modemet i hallen, kopplade in det i lägenhetens enda telejack och drog därifrån nya nätverkskablar både till datorn och digital-tv-boxen.

-Då fungerade ingenting. Jag kom inte ens ut på nätet!

Jag fattar ingenting! Allt är kopplat EXAKT som i förra lägenheten, men ändå fungerar varken överföringen av ljud och bild från dator till TV eller digital-tv´n.

Snälla, HJÄLP! Jag har hållit på med detta precis hela dagen och är mer än less på dessa jävla kablar och prylar.

Tips och råd mottages med extrem stor tacksamhet!

Fattar inte dina problem. Prova med en flaska sprit :tummenupp

Problem 1: Jag får inte bilden från datorn att visas i min tv. Jag kan tex. inte sätta på en film på datorn och se på tv:n. Ljudet överförs dock korrekt.

Problem 2: Mitt Telia digitaltv fungerar inte. Digitaltvboxen får inte signal. Första gula lampan lyser.

Problem 3: Det skraparoch sprakar i telefonen om jag har modemet inkopplat samtidigt som jag pratar i telefon.

Problem 1: Jag får inte bilden från datorn att visas i min tv. Jag kan tex. inte sätta på en film på datorn och se på tv:n. Ljudet överförs dock korrekt.

Problem 2: Mitt Telia digitaltv fungerar inte. Digitaltvboxen får inte signal. Första gula lampan lyser.

Problem 3: Det skraparoch sprakar i telefonen om jag har modemet inkopplat samtidigt som jag pratar i telefon.

Svar på problem 2:
Bästa sättet i det läget är att slå en signal till supporten och kontrollera så att allt är påslaget från deras sida, station mm. Samt att inga andra störningar förekommer.
Svårt att felsöka själv tyvärr :gnissla

Svar på problem 3:
Låter som ett klassiskt fel, antingen så är jacket fel kopplat, eller så är det helt enkelt så att det inte sitter på första jacket, fast du hade väl satt modemet på första jacket, och som första kontakt? :confused:

Svar på problem 3:
Låter som ett klassiskt fel, antingen så är jacket fel kopplat, eller så är det helt enkelt så att det inte sitter på första jacket, fast du hade väl satt modemet på första jacket, och som första kontakt? :confused:

Jo... Sätter jag modemet först, i lägenhetens enda telefonjack, så fungerar ingenting, det är det som är så jäkla konstigt.

Sätter jag däremot skarvdosan i telejacket och modemet i skarvdosan så fungerar internet klockrent.

Det verkar som om någon som inte visste vad den höll på med varit och kopplat i telejacket... :mad:

Blir till att ta hit en tekniker. Kan man kräva att fastighetsägaren ska betala det?

Problem 1:
Finns det någon omkopplare på kontakten som går in i TV:n? Eller inställning som reglerar PAL/NTSC. Annars kanske det helt enkelt är glapp någonstans.

Problem 3:
Låter som sagt som om modemet inte sitter på det första jacket. Kanske sitter ett till jack övertapetserat eller dolt någonstans?

Du får signal oavsett i vilket jack modemet sitter, dock bryts den om det ringer om det sitter i fel.

Du sa att du bytt kablar, kolla så det blev rätt typ, det finns två typer ; korsad och icke korsad kabel, den korsade funkar mellan två datorer, men inte alltid mellan dator och modem/router, nuförtiden så har många routrar/modem mm en automatisk avkänning för vilken kabeltyp du använder, men säkert inte alla. Går man tillbaks några år var det väldigt sällsynt, mitt förra nätverk funkade inte att blanda kabel i , blir helt enkelt ingen signal.

Verkar helt enkelt som att jacket är felkopplat, eller så som Lugn säger, att det finns nått annat jack i lägenheten som inte syns.
Men det mest troliga är helt klart felkoppling.

Det var mitt jack när jag flyttade senast, och då fick jag problem med att överhuvudtaget vara uppkopplad, och var ja de hade jag låg hastighet, tog ett tag innan man klura ut att de var jacket som var felet, och ett par samtal till supporten :gnissla

"Fabbe" här på forumet jobbar på supporten på Telia, och brukar ha rätt bra koll på allt som har med Internet att göra. Vet inte om han gillar att jag tipsar om hans kunskap, men är man expert så får man ta det:tungan

Hoppas det löser sig för dig!

OM det är så att första jacket är felkopplat så får du dessa problem.

Du kan öppna jacket och kolla hur kablarna sitter. Då ska ingående kablar kopplas i dem 2 undre tapparna. Vidarekoppling till andra uttag ska ske från dem 2 övre tapparna. Nu får du en seriekoppling och första jacket kommer att funka klockrent.

kaskad.gif

Har du bara ett telejack....då räcker det med att koppla dem 2 undre tapparna och sen inget mer.

Detta ska lösa dina skrap i luren när du surfar.

Mer info: http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/

EDIT: Bild för att förtydliga saker o ting.

Last edited:
1. Kolla inställningarna på ingången på TVn. Det låter som att det skulle kunna vara att du har rätt ingång (Ex av2) fast den skall vara inställd som av2-S

2. Jacket är felkopplat. Ta dit en teliakille. Det är skitpyssligt att hålla på själv även om det går med massa tålamod.

3. Digitaltvmodemet KAN vara känslig på vilken port i routern det sitter (om du nu har det uppsatt så) Annars är det ju en klockren supportfråga.

OM det är så att första jacket är felkopplat så får du dessa problem.

Du kan öppna jacket och kolla hur kablarna sitter. Då ska ingående kablar kopplas i dem 2 undre tapparna. Vidarekoppling till andra uttag ska ske från dem 2 övre tapparna. Nu får du en seriekoppling och första jacket kommer att funka klockrent.

kaskad.gif

Har du bara ett telejack....då räcker det med att koppla dem 2 undre tapparna och sen inget mer.

Detta ska lösa dina skrap i luren när du surfar.

Mer info: http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/

EDIT: Bild för att förtydliga saker o ting.

Tack för tipset, men skrapet kvarstår. :(

Vilket ansvar kan man kräva av fastighetsägaren? Hyrd lägenhet, 1:a handskontrakt.

Har du trådlös telefon hemma? Andra trådlösa apparaturer på 2,4 Ghz-bandet? Flera telefoner kanske? Testa och dra ur telefonerna en efter en och lyssna om knastret kvarstår....

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!