Smita undan produktionsövertid?

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Finns det några enkla medel att slippa detta helvete? Kan man ta semester, eller ledigt av personliga skäl? Helst ska det gå utan att man ska behöva förklara sig varför och att det skall lätt beviljas ledighet.

Finns det något bra sätt, eller är det bara att jobba på?

Det går ju ett par ggr att ange personliga skäl. Det FÅR dom inte kontrollera!
Men man kan ju inte ange det hela tiden. Du kan ju bli beordrad övertid...och då blir det lite svårare.

Det är ju beordrad övertid, just därför jag vill smita undan. Varenda lördag i fyra veckor framåt år stulna. :mad:

Sen en annan sak också, dom informerade oss idag om att detta skall ske med start denna lördagen. Behöver dom inte säga till lite tidigare? Eller finns det i alla fall något sätt och smita undan på lördag?

Ten-0 skrev:
Det är ju beordrad övertid, just därför jag vill smita undan. Varenda lördag i fyra veckor framåt år stulna. :mad:

Men då är lönen också därefter! Nu tror jag inte att dat handlar om mijardersmiljarder, men det ska vara extra just vid beordrad übertid.

Ten-0 skrev:

Sen en annan sak också, dom informerade oss idag om att detta skall ske med start denna lördagen. Behöver dom inte säga till lite tidigare? Eller finns det i alla fall något sätt och smita undan på lördag?

Men vaffan, det är fyra lördagar, det går ca 52 lördagar på ett år, du får dessutom bra betalt för dom timmar du jobbar, och det är inte mitt i hojsesongen...

Själv gör jag mina övertidstimmar mitt i sommaren, ofta på helger och utan att någon beordrar mig, vi har helt enkelt mest att göra då, och det får man acceptera.

Du kan ju alltid ta ut extra ledigt i sommar.

GuW skrev:
Men vaffan, det är fyra lördagar, det går ca 52 lördagar på ett år, du får dessutom bra betalt för dom timmar du jobbar, och det är inte mitt i hojsesongen...

Själv gör jag mina övertidstimmar mitt i sommaren, ofta på helger och utan att någon beordrar mig, vi har helt enkelt mest att göra då, och det får man acceptera.

Du kan ju alltid ta ut extra ledigt i sommar.

Vart/med vad jobbar du?

juha01 skrev:
Men då är lönen också därefter! Nu tror jag inte att dat handlar om mijardersmiljarder, men det ska vara extra just vid beordrad übertid.

Vi har en ca en tia extra per timme. 182:- i timmen tror jag att jag skulle få, visst är det extra pengar osv. Men jag tycker min fritid är värd mer.

GuW, visst får man acceptera. Men som jag skrev ovan, så är min fritid mer värd.

Känns dock som det inte finns så mycket och göra åt det. Chefen sa samma sak som du gällande årstiden. Får bita ihop och tänka på en extra veckas mc-körning i stället. :tummenupp

Tack för era råd i villket fall.

Jag jobbar nästan varje lördag. Förvisso endast mellan 11.00 och 15.00 men ändå...

Man kan alltid anvisa till personliga skäl även om det är beordrad.
Med andra ord så kan man säga att det inte finns nåt som heter beordrad övertid, eftersom man alltid har rätt och säga nej. :fakta

När vi ändå är inne på ämnet så lånar jag tråden, inte fan måste chefen veta VARFÖR man ska vara ledig ? Ringde min chef i höstas och sa att jag måste vara hemma imorrn "varför ?" sa han "Av personliga själ" svarade jag. Då snackade han med mig senare då jag kom till jobbet att sådär fick det inte gå till osv... typ att han skulle veta anledningen varför jag inte skulle vara på jobbet. Men hade han rätt att veta nån spec anledning eller ?

Rikkard skrev:
Man kan alltid anvisa till personliga skäl även om det är beordrad.
Med andra ord så kan man säga att det inte finns nåt som heter beordrad övertid, eftersom man alltid har rätt och säga nej. :fakta

Jo kanske det. Men vad populär du blir på jobbet! :hihi

Nu är jag ingen expert på hur man ska tolka lagen i ditt fall men Arbetstidslagen säger 72tim. sammanhängande vila varje vecka, kanske det går att hävda på något vis. Problemet är att arbetstidslagen kan vara om(bort)förhandlad i ett kollektivavtal så det rör sig om mindre timmar så det kanske inte gäller ändå.

På mitt jobb var Lördagsövertid frivilligt fram till Augusti förra året, man
behövde aldrig någon anledning till att säga nej till övertid.
Men sen blev man tvungen till att jobba Lördagar också, iaf förmiddagsskiftet
(2-skift)men dom som hade barn och inte kunde jobba pga dagis slapp jobba
övertid.

Twosaint skrev:
När vi ändå är inne på ämnet så lånar jag tråden, inte fan måste chefen veta VARFÖR man ska vara ledig ? Ringde min chef i höstas och sa att jag måste vara hemma imorrn "varför ?" sa han "Av personliga själ" svarade jag. Då snackade han med mig senare då jag kom till jobbet att sådär fick det inte gå till osv... typ att han skulle veta anledningen varför jag inte skulle vara på jobbet. Men hade han rätt att veta nån spec anledning eller ?

Råkade ut för samma sak idag, då jag hävdade personliga skäl för att vara ledig imorgon. Min chef försökte även få ur mig vad det handlade om, men jag hotade med facket och fick godkänd ansökan direkt. :banana

I alla fall så är du inte tvingad och säga något när du uppger personliga skäl.

Nästa lördag får man bita i det sura äpplet, är trots allt nyanställd villket chefen "påpekade" i lagom hotad ton. :mad:

Ten-0 skrev:
Råkade ut för samma sak idag, då jag hävdade personliga skäl för att vara ledig imorgon. Min chef försökte även få ur mig vad det handlade om, men jag hotade med facket och fick godkänd ansökan direkt. :banana

I alla fall så är du inte tvingad och säga något när du uppger personliga skäl.

Nästa lördag får man bita i det sura äpplet, är trots allt nyanställd villket chefen "påpekade" i lagom hotad ton. :mad:

Mm det var det jag tyckte men han menade på att så kunde man inte göra och att det inte fick gå till så. Sen hade han spridit det bland mina arbetskamrater tydligen jävla fucko :fatta!

Ten-0 skrev:
Finns det några enkla medel att slippa detta helvete? Kan man ta semester, eller ledigt av personliga skäl? Helst ska det gå utan att man ska behöva förklara sig varför och att det skall lätt beviljas ledighet.

Finns det något bra sätt, eller är det bara att jobba på?

Varför är du anstäld på firman ??

CPMS skrev:
Nu är jag ingen expert på hur man ska tolka lagen i ditt fall men Arbetstidslagen säger 72tim. sammanhängande vila varje vecka...

Hmm, så man bör gå hem vid lunch på fredagen och komma tillbaka efter lunch på måndagen...? :va

Lugn skrev:
Hmm, så man bör gå hem vid lunch på fredagen och komma tillbaka efter lunch på måndagen...? :va

är det inte så att du ska minst ha 36 h vila varje vecka om du inte får det ska du ha 72 h nästa vecka dvs ledig fredag? :banana

/Lugn

Japp :D

Nej, det gäller om man jobbat veckan + helg och en vecka till efter det.
Kommer inte ihåg vad lagen säger exakt men någon facklig borde kunna om/hur detta gäller enl. kollektivavtalet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!