Smidd vs gjuten kolv

cRoC skrev:
Ja för- och nackdelar? Encylindrig 2taktare för gatbruk. Har inte kollat upp priser än :)

En smidd är mycke snyggare :D .
Höll på å ställa mina på hyllan när jag fick dom, sååå silvriga å fina!

Ne, ärligt talat så vet jag inte om det är nån större skillnad.

Hållbarheten är mycket bättre på den smidda kolven....dock brukar dom vara en del dyrare.

I en smidd kolv så blir det större oreda (kommer inte ihåg om det är på gitter- eller kornnivå) i metallen vilket är positivt ur hållbarhets synpunkt. I en gjuten kolv så får du istället en likriktning, vilket är negativt.

Spekulation: risken kanske även är lägre för eventuella "luftfickor" eller dylikt i en smidd kolv?

Handlar det om en standardmotor med schysst cylinderlopp och du tänker använda den för normalt bruk skulle jag välja en gjuten kolv, Yamaha standard är bland dom bättre faktiskt, prox skall vara bra också.
Fördelar med smidda kolvar är att dom tål mer stryk typ hög kompression, tuffare tändinställning. dom har större värmeutvidgning än gjutna kolvar vilket gör att dom behöver större spel mot cylindern, vilket gör att noggrann varmkörning och rätt bestyckning blir extra viktigt. Nackdelar är att dom inte alltid är så tåliga mot överhettning, en gång kan räcka för att mystiska saker ska hända i metallen och mantlarna kollapsar.
Fördelar med gjutna kolvar är att dom är billigare, använder samma spel som specificeras i manualen, har en jämnare (och mindre)värmeutvidgning, och är tåligare mot överhettning, oftast billigare än gjutna.
Dock tycker gjutna kolvar inte om för stora eller ovala cylinderlopp.

lycka till

Last edited:
Materialet i smidd kolv är tätare, starkare o leder värme bättre. Används därför mest till t.ex. turbo. Om en smidd kolv är lättare el starkare än gjuten beror på hur den är dimensionerad förstås, inte (enbart) på materialet.

'har bättre balans'; passar bra till 2hjulingar mao ? :D
(ursäkta, men fattar inte vad du menar)
/u

När en smidd kolv tillverkas så gjuts den först och efter gjutningen är det verktyg som med precision slår runt kolven (typ två halvor) och "packar ihop" materialet litegrann. Därav namnet "smidd kolv".

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan