Smidd eller Gjuten

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
Tjenare!!

Har suttit och funderat på detta ett tag nu..
Jag har fått höra att smidda kolvar nöter mera på cylindern eftersom dom är hårdare? Gjutna kolvar har ju kortare bytesintervall men skall "nöta" mindre. Med smidda kolvar är det viktigt att det är rätt spel samt noggrannare varmkörning!

Men vilka skall man välja?
Folk säger även att wiseco har haft problem med sina kolvar, bl.a att ringstoppet lossnat för flera och det är ju inte så roligt.
ProX kolvar säger vissa är "skit".
De smidda kolvar jag tänker på är Wiseco eller Athena/Wössner
och gjutna ProX kolvar.

Det snackas så pass mycket så man vet ju inte vad man skall tro på..

Nu vill jag höra från er med RIKTIGA erfarenheter, absolut INGA gissningar!!!

Det kanske kan redas ut lite nu!!

/Crille

Prox e bra skit tycker jag , har kört med dom ett tag o har 4 kolvar liggandes där ringstoppet har lossat till båda kolvringarna som har blivit följden att kolvringen vridit sig o gjort tråkiga repor, ska mna köra med prox så rekomenderar jag o bytta oftare, för fram till dom pajade så vart dom dunder stabila :tummenupp

Gjutna kolvar håller längre tid än smidda. Ingen av dem sliter mer än den andra på cyllarna (oljefilmen). Smidda håller bättre för höga varv (högre än original varvstopp) då de är segare. Ska du byta kolvar i en touringhoj, köp originalgjutna. Ska du rejsa med höga varvtal, köp smidda.

Okej, tack för svaren...Blir nog att köpa ett par Wiseco kolvar till hojjen...

/Crille

Nu har jag blivit lite fundersam, nu sitter jag i samma situation som före...Vissa säger si och vissa säger så..
Snackade med en väldigt erfaren person med många års erfarenhet idag och även han sa att wiseco inte var någon höjdare. De hade haft problem med att kolvarna sprack i tävlingsmaskinen (250cc 2-takt)...Och han sa att till 99% så är orginal kolvarna bäst... Han sa också att bl.a ProX kolvar är bara skit...

Är det någon här som vet skillnaden mellan wisecos "race" piston och den "vanliga"??

Jag börjar undra hur det står till för wiseco, det är mycket mer folk som säger negativa saker om wiseco än positiva...

Detta är ett "mysterium"....

/Crille

Kolvar

Tja, ville bara lägga in en åsikt....
jag hade en ktm125:a körde med orginal kolvar, men dom gick sönder Lossna bitar å nållager gick sönder.... fråga folk i affärer, att jag ville ha en kolv som håller!!! då köpte jag en Athena teflonbelaggd kolv.... den va himla bra faktiskt.... tål höga varv å hålla ganska länge :)
har även kört prox.... tycker dom funka ok!

haha, kanske bara blev mer förvirrad nu!? ursäkta i så fall :)

Okej, nej det är bara berätta så mycket ni vet och har hört för nu verkar det som att man måste bilda sig en egen uppfattning om hur det funkar...Jag tycker alla fortfarande säger olika..
Och btw, glömde säga att detta gäller 2-takt (kx 250-02)..

Tack för svaren,,uppskattar flera svar!

/Crille

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey