trådkapning...
finns det ngn försäkring man kan teckna för att åka bana?? typ för en dag, olycksfallsförsäkring för en själv? kanske tom för hojen?
TSL , trafikskadelagen reglerar skador i trafiken.
MTFL, Motortävlings försäkringslagen reglerar skadro på,
"motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhängnat tävlingsområde"
Om TSL gäller gäller inte MTFL. DET FINNS INGEN GRÅZON
Om TSL gäller, regleras skada som en skada i trafiken.
OM TSL inte gäller får du stå för samtliga skador och kostnader själv.
Finns dock inget predjukat om TSL gäller på inhängnat tävlingsområde. DVS bolagen försöker tolka TSL efter bästa förmåga tills ett predjudicerande fall har gått genom högsta domstolen.
Och Tro mig.. Bolagen vill inget annat än att någon ska driva det så långt!!!
Om du får en skada på inhängnat tävlinsområde så kommer skadan reglerar efter vilken av dessa som gäller.
Om TSL Gäller regleras skadan som om det var i trafiken.. Dvs den vållande betalar och ersättningsninvåerna är väldigt förmånliga.
Om TSL inte gäller tar MTFL över och alla kör på egen risk.. Blir du påkörd får du ingen ersättning.
omTSL inte gäller gäller inte trafikförsäkringen Detta innebär att du BÖR ha en olycksfallsförsäkring annar kan du stå helt utan ersättning.
Jag frågade faktiskt henne på folksam om man inte ens kunde ta smc kurser men det var ett surt och bestämt NEJ!
-Det spelar ingen roll, Du får inte framföra motorcycklen på en bana under några omständigheter.
Jag ska ringa till dom på måndag igen och precisera mig lite mer noggrant då det inte handlar om träning eller tävling utan endast bandagar.
Kanske tillochmed får prata med någon som kan något om motorcycklar.... NOT!
Rock On/ Per
Det är inte frågan om bandagar.. Det är frågan om KURSER. SMC och folksam har ett samarbete och försäkringen gäller på SMCs kurser.
Säger hon något annat så har hon FET FEL. Hur skulle du annars kunna få tillgång till smc/folksamföräkring med krav på avancerad utbildning.. dvs sporthojskurs eller motsvarande.. Då dessa kurser bedrivs på bana. Och verksamheten är ett samarbete med folksam.
Kursen måste dessutom förnyas vart annat år.