SMC- vs. vanlig försäkrings självrisk

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag kontaktade Folksam ang. deras SMC försäkring och kollade premie för min hoj.
Den första personen jag pratade med sa att det var samma självrisk som i en vanlig.

Nu när jag fick hem mitt försäkringsbrev så står det att självrisken är 25-35% av skadans värde :huvet

Ringde upp dem igen och frågade. Och då sa hon att det blivit en miss i första kontakten och jag fått fel information.:mad:
Hon kunde inte heller svara på om jag kunde byta till deras "vanliga" försäkring med SMC-rabatt. Den var endast 600:- dyrare än SMC.

Så var vaksam!

to be continued...................

Jag ringde folksam igår och skulle kolla försäkringspremien på min hoj. Premien var överkomlig tyckte jag men när jag frågade hur det funkar med bankörning så fick jag blankt nej. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna framföra min hoj på bana och vara försäkrad! Konstigt tyckte jag då flera jag känner har sina sporthojar hos er och dom får köra bana!?
-Näe dom kommer inte få någon ersättning från oss om det händer något!

Vad fan ska man tro igentligen!

Rock On/ Per

Det var inte så att hon blandade ihop SMC-försäkringen och SMC/folksam-försäkringen?

För att få den andra försäkringen måste man gå B&K-kurs steg 1. I steg 1 är momentet "information om SMC/folksam-försäkringen" obligatorisk så det kan väl inte komma som en överraskning för dem som gått den att självrisken ligger på 25%?

Jag ringde folksam igår och skulle kolla försäkringspremien på min hoj. Premien var överkomlig tyckte jag men när jag frågade hur det funkar med bankörning så fick jag blankt nej. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna framföra min hoj på bana och vara försäkrad! Konstigt tyckte jag då flera jag känner har sina sporthojar hos er och dom får köra bana!?

Rock On/ Per

Vad jag fårstår det som så får du ingen ersättning för din egen hoj, men att trafikförsäkringen hjäller.

Jag har SMC folksam

Hej
jag har smc folksam som försäkring på ming GSXR 750 det blir ca 14000 kr hel/hel medans andra bolag ligger mellan 28-35000kr.

Denna försäkring kan man inte ha om man inte har gått en fortbildning med SMC och den är på bana så det måste ha blivit något missförstånd.

kolla in denna länk för mer information på SMCs hemsida.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=284

Rock On/ Per

Rock On/ Per

Verkar var mycket snack om det här med försäkring och bana. Men hur vet dom vart du har smällt med hojen egentligen?? Om du nu kraschar på bana hur ska dom veta att det var där och inte på gatan..

Rock On/ Per

Självrisken för smc,s folksamförsäkring har iaf varit 25% av skadand värde men lägst 3000kr. 25-35% har jag inte hört något om. Då ska det vara nytt för i år på den försäkringen.
För att vara berättigad till den försäkringen så ska du ha gått en sporthojskurs eller broms och kurvkurs.
Försäkringen ger i vissa fall mycket bra premie i vissa fall är den sämre... Så ring alltid runt och kolla.
Du har tecknat ett avtal på en försäkring via telefon. Du har laglig rätt att ångra ditt köp när du har fått läst igenom avtalet. Det kan bolaget aldrig säga nej till.

Idag finns det inget bolag som tillåter bankörning. Har inte funnits på många år. Har du tur så får du ersättning trots att försäkringen inte gäller på bana. Det bedöms av bolagen från fall till fall.

Den enda banåkning som är godkänd i bolagens ögon är de kurser SMC arrangerar.

Vad jag fårstår det som så får du ingen ersättning för din egen hoj, men att trafikförsäkringen hjäller.

Trafikförsäkringen gäller EJ på inhängnad bana/tävlingsområde.

Last edited:
trådkapning...

finns det ngn försäkring man kan teckna för att åka bana?? typ för en dag, olycksfallsförsäkring för en själv? kanske tom för hojen?

Verkar var mycket snack om det här med försäkring och bana. Men hur vet dom vart du har smällt med hojen egentligen?? Om du nu kraschar på bana hur ska dom veta att det var där och inte på gatan..

En bandag brukar innehålla ca 70 deltagare
Dvs du har minst 69 personer som har sett din koltade hoj.
Det räcker med att en av dessa ringer in till ditt bolag... För att de inte vill ha högre premier pga försäkringsbedrägeri... Kanske något att tänka på!!!

Jag frågade faktiskt henne på folksam om man inte ens kunde ta smc kurser men det var ett surt och bestämt NEJ!

-Det spelar ingen roll, Du får inte framföra motorcycklen på en bana under några omständigheter.

Jag ska ringa till dom på måndag igen och precisera mig lite mer noggrant då det inte handlar om träning eller tävling utan endast bandagar.

Kanske tillochmed får prata med någon som kan något om motorcycklar.... NOT!

Rock On/ Per

trådkapning...

finns det ngn försäkring man kan teckna för att åka bana?? typ för en dag, olycksfallsförsäkring för en själv? kanske tom för hojen?

TSL , trafikskadelagen reglerar skador i trafiken.
MTFL, Motortävlings försäkringslagen reglerar skadro på, "motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhängnat tävlingsområde"

Om TSL gäller gäller inte MTFL. DET FINNS INGEN GRÅZON
Om TSL gäller, regleras skada som en skada i trafiken.
OM TSL inte gäller får du stå för samtliga skador och kostnader själv.

Finns dock inget predjukat om TSL gäller på inhängnat tävlingsområde. DVS bolagen försöker tolka TSL efter bästa förmåga tills ett predjudicerande fall har gått genom högsta domstolen.
Och Tro mig.. Bolagen vill inget annat än att någon ska driva det så långt!!!

Om du får en skada på inhängnat tävlinsområde så kommer skadan reglerar efter vilken av dessa som gäller.
Om TSL Gäller regleras skadan som om det var i trafiken.. Dvs den vållande betalar och ersättningsninvåerna är väldigt förmånliga.

Om TSL inte gäller tar MTFL över och alla kör på egen risk.. Blir du påkörd får du ingen ersättning.
omTSL inte gäller gäller inte trafikförsäkringen Detta innebär att du BÖR ha en olycksfallsförsäkring annar kan du stå helt utan ersättning.

Jag frågade faktiskt henne på folksam om man inte ens kunde ta smc kurser men det var ett surt och bestämt NEJ!

-Det spelar ingen roll, Du får inte framföra motorcycklen på en bana under några omständigheter.

Jag ska ringa till dom på måndag igen och precisera mig lite mer noggrant då det inte handlar om träning eller tävling utan endast bandagar.

Kanske tillochmed får prata med någon som kan något om motorcycklar.... NOT!

Rock On/ Per
Det är inte frågan om bandagar.. Det är frågan om KURSER. SMC och folksam har ett samarbete och försäkringen gäller på SMCs kurser.
Säger hon något annat så har hon FET FEL. Hur skulle du annars kunna få tillgång till smc/folksamföräkring med krav på avancerad utbildning.. dvs sporthojskurs eller motsvarande.. Då dessa kurser bedrivs på bana. Och verksamheten är ett samarbete med folksam.

Kursen måste dessutom förnyas vart annat år.

Last edited:
tack för svaret, läste precis den långa tråden om predjukat och liknande, synd att det ska vara så luddigt...

har iofs kört på bana redan med försäkring från if...

"tar du tid eller tävlar du mot ngn?"

"nej"

"då gäller försäkringen"

man skulle spela in alla samtal med försäkringsbolagen...mmm...

Last edited:
tack för svaret, läste precis den långa tråden om prejudikat och liknande, synd att det ska vara så luddigt...

har iofs kört på bana redan med försäkring från if...

"tar du tid eller tävlar du mot ngn?"

"nej"

"då gäller försäkringen"

man skulle spela in alla samtal med försäkringsbolagen...mmm...

Luddigheten ligger i ordet "Tävlingsområde" Har inte med tidtagning eller inte att göra.
Rent generellt så skulle man kunna tolka det som så.
En bana som ej blivit godkänd för tävlingar tex Gottlandring, och Monztabanan. Är inte tävlingsområde.. Där gäller altså TSL... Men detta innebär med att på dessa banor har du en hastighetsbegränsing.. DVS 70 km/h.. och gör polisen en mätning så kan du mista körkortet..
Så visst fasen är det luddigt.. Därför vill bolagen ha ett predjukat på det...

RENT generellt.. Ska du ut och gasa på en banåkning.. Då gäller inte försäkringen!!! THATS IT!

Rent personligt så tycker jag inte heller att försäkringen ska gälla... iaf inte vagnskada. AV den orsaken att tar du ut hojen på en bana.. kör så att du vurpar så har du gjort ett aktivt val.. DVS att köra över din förmåga. Tycker inte att bolangen ska behöva betala för det. Dvs du gör ett val när du tar ut hojen på en banåkning....

Last edited:
märkligt att man inte får åka på actionpics dagar på gotland med If...:)

jag kommer inte upp i över 70 med gamm-kawwan iallafall...

Rent personligt så tycker jag inte heller att försäkringen ska gälla... iaf inte vagnskada. AV den orsaken att tar du ut hojen på en bana.. kör så att du vurpar så har du gjort ett aktivt val.. DVS att köra över din förmåga. Tycker inte att bolangen ska behöva betala för det. Dvs du gör ett val när du tar ut hojen på en banåkning....

hojen är det mindre viktigt med eftersom jag kör halvförsäkrat på gatan, men det som stör mig är ju om man blir påkörd av ngt jävla stolpskott som ska impa på sin böna i depån...:tuttar då vore det ju skönt att slippa betala för sin egen hoj...det jag är mest orolig över är ju dock personskador, vållade av mig själv eller ngn annan, på mig själv eller på ngn annan...

Last edited:
En bandag brukar innehålla ca 70 deltagare
Dvs du har minst 69 personer som har sett din koltade hoj.
Det räcker med att en av dessa ringer in till ditt bolag... För att de inte vill ha högre premier pga försäkringsbedrägeri... Kanske något att tänka på!!!

Jo det låter ju vettigt. Inte vill man ha ännu högre premier för fan..

Och för alla er som undrar så koltade betyder klotade. :) Skrev ihop svaren i all hast..

jag har SalusAnsvar betalart 15800 hel/hel 3000:- självrisk och får köra på banan.

ringde salusansvar precis!

riktigt trevlig och påläst tjej som svarade och sa att försäkringen gäller visst på bana! (som föregående talare påpekade!)

12600 halv/hel går ej att ställa av, men det va ett riktigt fint pris!

ska ringa if och snacka i em och sedan blir det nog ett byte!

tack för tipset!

Om man kör över sin förmåga på vägen då, skall försäkringen gälla då?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman