SMC School

Valent

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 2008
Hej, skaffade ett MC kort förra sommaren och åkte på två bandagar som var väldigt roliga och tänker även detta år köra så många bandagar kassan tillåter.

Min fråga är ifall ni rekommenderar SMC School och SMC Sport?

Jag har liksom inget intresse av att lära mig utnyttja vägbanan i landsvägstrafik eller något sånt för det är något jag redan kan, men jag vill gärna lära mig att köra bättre på banan för att senare köra typ Rookie 600.
 
Med all respekt, men om du tog kortet förra året så har du lång väg kvar innan du kan allt och är expert på att hantera hojen ens på vanliga vägar. Att köra fort rakt fram kan en normal chimpans med lite träning, men att hantera hojen i alla lägen när det svänger är desto svårare.

Men ja, SMC håller bra kurser, då dom.
 
Var nog slutet på 90 talet jag "gick" SMC bkk kurser. De börjar med steg 1 till steg 4.a. jag Kan nog säga jag var i ditt läge där. Jag hade kört gata i några år med va sugen på bankörning. Kurserna är kanon och Du kommer utveckla dig grymt. Hitta en länk som tror jag beskriver allt Du behöver börja med till våren. Skit i att det är länkat till SMC Blekinge, det är samma upplägg då jag gick i SMC väst kurser. Lyck till o ha det skitskoj :tummenupp

http://www.svmc.se/Distrikt/blekinge/School/Fortbildning/Fortsattningskurs_-_kursplan/
 
Körde 4 smc knix och 1 Smc steg 1 på Gelleråsen 2017, askul! Först nu man konstaterat hur jävla dåligt man faktiskt kört innan. :D

Blir att gå igenom resterande steg detta år, vanliga bandagar är kul men svårare att lära sig något nytt då tempot blir betydligt högre.
 
Last edited:
Mycket bra kurser. Speciellt steg 4 där de flest instruktörerna har roadracingerfarenhet. Bör gås ett flertal gånger.
SMC Sport är mer för de som redan har en hyfsad grund
Visst får du hjälp om du frågar, men instruktörerna är färre och har lite andra uppgifter än i steg 1-4.
Ta det lugnt och låt farten komma naturligt. Om du kör för nära din förmåga så tar det längre tid att lära sig, och det blir många krascher på vägen. Jag tror att mängsträning är det bästa sättet att bli en snabb och säker förare.
Lycka till!!
 
Håller med ovanstående talare, kurserna är riktigt bra just för utvecklingen och att bli uppmärksam på hur man för sig på hojen. Efter en SMC-kurs är det inte fel att ta en vanlig bandag just för att få mängda lite med de nya kunskaperna!

Har själv bokat Steg 2 som körs i April!
 
Rekommenderar SMC School från början. Då får du rätt körställningen etc från början. Dumt att träna in felaktigheter på egen hand som sedan kan ta lång tid att komma till rätta med. Jag var själv instruktörsaspirant en gång i tiden och den största utmaningen var en deltagare som kört hoj i ca 15 år men hade lagt sig till med en mycket märklig körställningen och ännu mer udda spårval. Tyvärr var det nästan lika illa efter kursen som innan. Svårt att ändra ett invant beteende, speciellt när det börjar gå fort.
 
Jag tog körkort, året efter gick jag steg 1-4 för att som målet var stag 5+6 året där på, och 3v veckor efter steg 5 så var det Rookie premiär på Anderstorp.

Så JA, gå SMC och i år går det nog en steg 5 i September.
Då hinner du klämma alla stegen på 1 sommar.

Kör bara kör !
 
Jag är också sugen på några SMC-kurser men det verkar "bara" vara avrostningskurserna som är upplagda än.
När brukar datum för övriga kurser - Knix, grus - släppas?

Tog för övrigt A-kort förra året så jag är komplett nybörjare.
 
Du är välkommen till gänget. Boka steg1 och din instruktör förklarar hur
Du ska lägga upp din träning. Bra instruktörer, kanon gäng på debån. Alla hjälpsamma. Vi syns på Gellerås på våren, 18.04.20. Är min första kurs dag i år
 
I april kan du köra steg 1-4 på ett svep på gälleråsen. Så kommer du vara grundligt mör i kroppen. :hihi
Men, SMCs kurser är bra, speciellt om du bara kört sen i fjol. Kunniga instruktörer och allt det där. Körtekniken man får lära sig på 1-4 är förvisso mer inriktad på att köra säkert med marginaler, men då du antagligen är väldigt grön så är det på intet sätt bortkastat, och väldigt bra kunskap du får där. Det gör trots allt ont att krascha, och inte lär man sig så jävla mycket på att skrota en hoj eller bryta sönder skelettet heller.
Går du vidare på steg 5 och sedan kör steg 6 med SMC Sport så är det mer självständig träning, men med kunniga instruktörer tillgängliga om du har frågor eller vill ha handledning, och de är kunniga. Man får också gott om bra tips även för livet i depån.
 
Jag har kört så många SMC School jag kommit åt, brukar bli 3-4 per år. Nu trodde jag inte att jag var Rossi från början eftersom jag tog hojkortet rätt sent i livet. Dock har hundratusentals mil bakom ratten i bil givetvis gett några tips om hur man klarar sig i trafiken.

Men. Hoj är något annat. Jag kör i runda slängar 1100-1500 mil årligen på MC och gör ärliga försök att förbättra både teknik och tänkande, spårval, blick och ”känsla” för vad hojen håller på med på olika underlag. Min hittills uppståndna insikt handlar om att det tar LÅNG tid och många mil - och lite tur - att bli en hyfsad MC-förare.
Det har mest likhet med utförsåkning, väldigt lite med bilkörning.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top