SMC Kinnekulle 21-22 aug

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tänkte bara kolla av om någon härifrån skall upp och köra SHK på Kinnekulle.

Åker själv upp på torsdagen och hem lördag kväll, fixar något boende där. Några tips någon?

@ Mark, hoppsan flytta till RR & Ban tråden om du vill :)

Last edited:
jag skall dit, men har ingen aning om vart jag skall bo än så länge

Edit: en polare kommer nog ordna det åt mig :D

3 och 4, snabb tänkte jag mig.

stog och vägde mellan snabb och mellan grupp, men för att man skall hänga med i snabb grupp så får man ligga på gränsen till sin förmåga, och hur mycket lär man sig då? :D

hoppas bara man får gött väder så kommer helgen bli grym:yoparty

Hade tänkt att gå steg 3-4 men eftersom man blev nerkörd av ett pucko sist står bågen mosad i garaget och jag börjar precis kunna gå ok efter en månad...
Jag vet att dom delar in en inom gruppen och jag vet inte hur snabb du är....men röd snabb grupp var galen när jag var uppe. Ingen SMC kurs där utan ren och skär RR....

Hade tänkt att gå steg 3-4 men eftersom man blev nerkörd av ett pucko sist står bågen mosad i garaget och jag börjar precis kunna gå ok efter en månad...
Jag vet att dom delar in en inom gruppen och jag vet inte hur snabb du är....men röd snabb grupp var galen när jag var uppe. Ingen SMC kurs där utan ren och skär RR....

har en polare som är instruktör och jag har hört talas om det du beskriver, han menar på det att dom i röd grupp bör sänka tempot en hel del för att överhuvud taget lära sig något, av den anledningen valde jag mellangruppen, köra fort kan man göra på en bandag, inte slänga bort pengarna på en SMC-kurs.

Om ni känner att det går för fort (eller för långsamt) så prata med er instruktör så han kan se om det går att byta till en grupp som passar bättre. Vi gör en indelning baserat på det ni angivit vid anmälan, men då fart är en subjektiv känsla så är det inte helt enkelt att göra denna indelning baserat enbart på det ni skrivit. Så vi försöker efter bästa förmåga att efter första passet se om det blivit helt galet. Ni skall inte köra mer än ca 75% av er förmåga för att fortfarande lära er något.
Sedan skall man var medveten om att grupperna kan ha mycket olika hastighet beroende på vilken kurs man går. Röd kan ibland vara riktigt snabb, men kursen efter kan den vara väldigt lugn. Ibland kan det bli så att blå under dagen blir snabbare än röd. Så det går inte att säga exakt hur snabb varje grupp är, då det ändras från kurs till kurs.

För att vara tydlig:): Prata med er instruktör om ni anser er vara placerad i fel hastighetsgrupp.:tummenupp

Last edited:
Om ni känner att det går för fort (eller för långsamt) så prata med er instruktör så han kan se om det går att byta till en grupp som passar bättre. Vi gör en indelning baserat på det ni angivit vid anmälan, men då fart är en subjektiv känsla så är det inte helt enkelt att göra denna indelning baserat enbart på det ni skrivit. Så vi försöker efter bästa förmåga att efter första passet se om det blivit helt galet. Ni skall inte köra mer än ca 75% av er förmåga för att fortfarande lära er något.

För att vara tydlig:): Prata med er instruktör om ni anser er vara placerad i fel hastighetsgrupp.:tummenupp

Japps, det funkade skitbra på kullen. Hade angivit långsam i anmälan och körde i snabb. Det jag tyckte var dock att det var ren RR i röd/snabb....har liksom svårt att greppa hur det kan främja säkerheten på vägarna som SMC nog står för...?? I kurs 1-2 får man lära sig en MASSA som är grymt bra att ha i ryggen då man ställs inför en fara på vägen men som sagt har jag lite svårt att ta in att det jag såg på kullen i grupp röd/snabb har något att göra med trafiksäkerhet. Känns som att det mer främjar till ghostridervideos....

Betänk i detta inlägg att jag har en krossad båge med under 100hk och varit sängliggande över en månad pga en idiot på kullen....bitterfitta är en understatement!! :tuttar

Jag hade bokat i medel men blev placerad i lugn grupp 7 aug (steg 3). Det blev inte så lyckat under förmiddagen eftersom hastigheten var så låg att övningar kändes konstiga. 80 procent var steg 1 deltagare (nybörjare).

Last edited:
Jag hade bokat i medel men blev placerad i lugn grupp 7 aug (steg 3). Det blev inte så lyckat under förmiddagen eftersom hastigheten var så låg att övningar kändes konstiga. 80 procent var steg 1 deltagare (nybörjare).

Jag hade känslan att dom kunde placera en rätt...men också fann jag att man vann MYCKET på att gå i depå lite då & då för att komma ut på en "rensad" bana.... Utan trafik blir det mycket roligare!!

Japps, det funkade skitbra på kullen. Hade angivit långsam i anmälan och körde i snabb. Det jag tyckte var dock att det var ren RR i röd/snabb....har liksom svårt att greppa hur det kan främja säkerheten på vägarna som SMC nog står för...?? I kurs 1-2 får man lära sig en MASSA som är grymt bra att ha i ryggen då man ställs inför en fara på vägen men som sagt har jag lite svårt att ta in att det jag såg på kullen i grupp röd/snabb har något att göra med trafiksäkerhet. Känns som att det mer främjar till ghostridervideos....

Betänk i detta inlägg att jag har en krossad båge med under 100hk och varit sängliggande över en månad pga en idiot på kullen....bitterfitta är en understatement!! :tuttar
Jag hoppas verkligen att du är på bättringsvägen, din olycka var ju mycket olycklig. Men när det gäller hastigheten så avgörs den av deltagarnas tempo, dvs deras 75%. Det är instruktörernas uppgift att försöka se att deltagarna ligger inom en rimlig gräns för vad dom klarar av. I de allra flesta fall så sköts detta, men enstaka förare kan ju köra över sin förmåga under delar av ett pass och då är risken för en olycka framme. Vi är mycket noga med att se och förebygga ett beteende där deltagarna utsätter sig själva eller andra för fara. Man får en "varning"/tillsägelse en gång om man har ett felaktigt beteende, gör man om det eller inte följer det instruktören säger så är det färdigkört. När jag personligen körde kurs första gången för ett antal år sedan tyckte jag också att tempot i en viss grupp var väldigt snabbt och undrade oxå hur dom kunde lära sig något. Men man utvecklas och idag så ligger genomsnittstempot i rött under mina 75%. Det är precis likadant för flera deltagare i rött som har gått steg 4 ett flertal gånger. Instruktörerna ger ju uppgifter till deltagarna även i steg 4 som dom skal öva på, instruktören ser ganska lätt om deltagaren klarar av att utföra dom på ett bra sätt.
Tanken med kursen är inte att göra folk snabbare på gata, utan att öka marginalerna. Om du innan kurs kör lagligt och möts av en snabbt uppkommen situation så har du vissa möjligheter och marginaler att lösa det på. Efter en kurs och i samma situation så har du ökat din medvetenhet om hur ditt fordon och du själv fungerar, vilket ger dig en större marginal. Kör man steg 4 så är det en finslipning av allt du lär dig i steg 1-3 där du kan öva på delar i utbildningen som du känner att du behöver förbättra.

Detta är ju ett omvänt problem som vi redan diskuterat på SMC-forumet, men återigen så är mitt svar på detta problem att man pratar och blir överens med sin instruktör. (För er som vill se ett mer konkret och längre svar på frågan, gå gärna in på www.svmc.se och läs i forumet).:tummenupp

Jag hade känslan att dom kunde placera en rätt...men också fann jag att man vann MYCKET på att gå i depå lite då & då för att komma ut på en "rensad" bana.... Utan trafik blir det mycket roligare!!

Precis rätt. Vi kommer aldrig att lösa så att alla har exakt samma hastighet i grupperna, det är en omöjlighet. Det vi gjort i år för att minska skillnaderna är att dels vara mer benägna att flytta runt i grupperna men också valt en ny depå utfart för att man på ett smidigare sätt skall kunna gå i depå och "vänta in" ett frispår.

Last edited:
tips på vart man skall övernatta fre->lör? har kollat med kinnekulle camping (där SMC-instruktörerna skall natta) men det var helt fullbokat :(

någon har sagt Falkängens Vandrarhem, men har ingen erfarenhet utav det

tips på vart man skall övernatta fre->lör? har kollat med kinnekulle camping (där SMC-instruktörerna skall natta) men det var helt fullbokat :(

Falkängens vandrarhem bokade jag, 230/dygn. Hur tar du dig upp?

Falkängens funkar alldeles utmärkt, det finns även en struts farm som man kan bo på. Den har fått bra kritik.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back