Smatterkoppling

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Hej, jag och en kollega på sommarjobbet snacka lite om motorcyklar idag och vi kom in på racers och han påstod då att racing maskinerna har smatterkoppling. Jag hade aldrig hört talas om det men han påstod att den funka som så att man petar bara ner växeln utan koppling och blir det då för mycket kraft i växellådan så sitter det 2plattor emot varandra som har spår i sig som "släpper taget" om varandra för att man inte ska få hjulspinn.
När detta sker ska det enligt honom smattra något så in i helvete och därav namnet smatterkoppling.:näsblod

Jag är nog lite kritisk, dessa plattorna bör ju vara utslitna efter något lopp?

Visst jag växlar upp utan koppling på de högre växlarna men puttar ni tävlingsförare även ner växlarna utan koppling? :confused:

Tacksam för kloka svar//Erik :tummenupp

Han blandar ihop saker. Ljudmässigt tänker han på en torrkoppling, dvs en koppling som inte ligger i oljebad och därmed rasslar och låter mer. Anledningen är att man vill undvika effektförlusten som blir få lamellerna snurrar runt i olja.

Det andra är slirkoppling som sitter på en del hojar för att minska motorbroms vid nedväxlingar. Sök lite för hur de är konstruerade.

De flesta kopplar ur vid nedväxlingar men inte alla.

Han pratar väl om slirkoppling, dock växlas det inte ner utan koppling iaf.
Det jag har märkt är att det smattrar om man får just hjullås utan slirkoppling.

Smatterkoppling finns.
De är dock till maskiner och liknande och inte mc.

Smatterkoppling med den beskrivna funktionen och ljudet finns på traktorredskap så som slåttermaskiner och snöslungor. finns även till industriella applikationer så som matarband eller maskiner där saker och ting kan fastna (smatterkopplingens uppgift är att se till att maskinen inte "har ihjäl sig själv) men jag har aldrig hört att det skulle finnas på roadracingmaskiner.

-Är din kollega månne bonde?

Det jag har märkt är att det smattrar om man får just hjullås utan slirkoppling.

Smatterkoppling finns.

Okej, kan nog vara så, när jag är tebaks på jobbet på måndag ska jag fint förklara detta för honom, Han vet nämligen precis allting exakt hela tiden :D

-Är din kollega månne bonde?

Nej , han är bara körd. :rolleyes: :banana

Last edited:

Smatterkoppling finns.
Du menar om man växlar ner och släpper kopplingen innan man bromsar så att motorn varvar långt över varvstoppet? :död

Lustigt nog känner jag igen det här från motorcyklar på 1960-talet. På vevaxeln var kedjedrevet (för kedjan till växellådan) fastsatt med något som kunde kallas smatterkoppling men som jag trodde var ett slags ryckutjämnare.
http://www.bsaoc.org/bsaoc_1/viewtopic.php?f=2&t=596
Inte avsett för att kunna växla utan koppling.

Du menar om man växlar ner och släpper kopplingen innan man bromsar så att motorn varvar långt över varvstoppet? :död

Typ, eller när man har dåligt spänd kedja.

Enda gången jag kan komma på att det Smattrar iaf :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!