Smartare av fisk

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Personligen tycker jag det låter som att någon blandar ihop orsak-verkan.
Ungarna som inte äter fisk är ungarna som petar i maten "eCkliT", och ensamståendemamma_45 steker upp köttbullar istället (alt. gör en sallad eftersom "DJURKANMANJUINTEÄTA?!").

Samma unge börjar senare skolan. "Jobbit" och kastar snus på stackars lisa i klassen och är allmänt skitcool....
och går senare om 8an och vägrar prata med sina klasskamrater.
(coola killar äter inte fisk)

alt. har fullt upp med att berätta för alla att man inte kan döda söta kossor för att äta, så skolarbetet kommer i andra hand.
(och fisk är inget djur, eftersom det inte har några känslor. Däremot smakar det skit så det ska inte ätas ändå)

eller i extremfall:
Hävdar att på konstfack behöver man minsann inte kunna räkna! Där är det konsten som står i centrum. Inte ska man följa skolans förtryckande system.
(och fiskar är äCkliga och o-konstnärliga)

Dessutom verkar kvinnor sakna intelligens, eftersom de inte ens behöver vara med i undersökningen :va

Bifogat

"Resultatet stod sig även med hänsyn tagen till socio-ekonomiska faktorer, bostadsstandard, föräldrarnas utbildning, tonåringens hälsotillstånd, motionsvanor och vikt."

Jag tycker dina antaganden om varför vissa inte äter fisk är felaktiga. Det är då ingenting som jag känner igen iaf.

Typiskt fiskmotståndare att komma med såna där imbecilla påståenden. Mig veterligen finns det evidens för omegatrefetternas positiva påverkan på koncentrationsförmågan och humöret, och den minskade risken för neurodegenerativa demenssjukdomar.

Du kanske skulle behöva lite tillskott av omegatre själv, så att du orkar läsa och förstå hela dokumentet.

Typiskt fiskmotståndare att komma med såna där imbecilla påståenden. Mig veterligen finns det evidens för omegatrefetternas positiva påverkan på koncentrationsförmågan och humöret, och den minskade risken för neurodegenerativa demenssjukdomar.

Du kanske skulle behöva lite tillskott av omegatre själv, så att du orkar läsa och förstå hela dokumentet.
På tal om att läsa. Det handlade om utifall man blir smartare av fisk; hur menar du att humöret är relaterat till smarthet?

Fisk är jättenyttigt. Så även grönsaker. Konsumtion av dessa är nyttigt och smarta/välutbildade människor tenderar att vara nyttigare i högre grad.

Men jag förstår inte vad ts försöker få fram..

Last edited:

Själv äter jag fisk, och fick precis över genomsnitt på mönstringen. Men jag tvivlar STARKT på att det är fisken som gör att man blir "smart".
Jag tror snarare att det är (verkar vara bristvara numera) sunt förnuft som gör att man presterar bättre.

Och min fisk-teori bekräftar det hela, iaf de fall som jag sett. Då är det folk som saknar sunt förnuft som också ratar fisken. Utom någon enstaka procent som faktiskt är allergisk eller tycker det är så fruktansvärt äckligt att det verkligen inte går äta.

Fisk kan vara gott, så länge det inte är gravlax. :zpy Sen bör man ju även undvika norsk odlad lax och andra odlade icke växtätande arter samt tex bläckfisk som fraktats runt halva jorden. Och fiskpinnar naturligtvis då de till största delen består av fiskrens och brödrester. Om man tänker efter är den enda fisk man egentligen bör äta surströmming.

Last edited:
Ja, det måste vara så. Du har rätt och dom dumma forskarna har fel. Vad vet dom liksom? Skriv en insändare.

Visst nej, glömde att studier utförda av professorer aldrig har missvisande resultat.
Någonsin.

Det verkar helt klart rimligare att fiskätande är till följd av intelligens och medvetenhet om att variera kosten är bra, snarare än tvärtom.

Visst nej, glömde att studier utförda av professorer aldrig har missvisande resultat.
Någonsin.

Det verkar helt klart rimligare att fiskätande är till följd av intelligens och medvetenhet om att variera kosten är bra, snarare än tvärtom.

Klart dom kan ha fel, men ska man påstå det måste man ju ha några argument för det också. Om det är som du säger borde man väl komma fram till samma resultat om man byter ut fisk mot alla rätter som dom dumma barnen inte tycker om. Ärtsoppa, broccoli och allt som nu inte duger. Varför är det just fisk det pratas om? En slump bara?

Klart dom kan ha fel, men ska man påstå det måste man ju ha några argument för det också. Om det är som du säger borde man väl komma fram till samma resultat om man byter ut fisk mot alla rätter som dom dumma barnen inte tycker om. Ärtsoppa, broccoli och allt som nu inte duger. Varför är det just fisk det pratas om? En slump bara?

Det skulle faktiskt vara intressant om de gjorde en undersökning med exempelvis broccoli också.

Varför just fisk? Därför de desperat vill bekräfta det gamla påståendet (troligtvis påhittat av en morsa som försökte tvinga i sin unge fisk) att man blir smart av fisk.

Det skulle faktiskt vara intressant om de gjorde en undersökning med exempelvis broccoli också.

Varför just fisk? Därför de desperat vill bekräfta det gamla påståendet (troligtvis påhittat av en morsa som försökte tvinga i sin unge fisk) att man blir smart av fisk.
Jag tror att ett bättre påstående vore att man blir mindre dum av fisk.

Omega3 och hans kompisar är givetvis viktigt för hjärnan. Men inte blir du smartare av att goffa 1L fiskolja per dag. Snarare jävligt äcklig.

Fiskeriverksamheten i världen är förmodligen en ganska stark lobbyist. Precis som Arla. Men om någon tror att de blir smartare än genomsnittet av att trycka torsk tre dagar i veckan, så är det deras förlust.

Last edited:
Man vet från andra studier att omega-3 har positiva effekter på hjärnans funktioner så det resultatet behöver inte vara så väldigt kontroversiellt. Dock tror jag inte på att ALLA i studien som åt fisk skulle vara smartare än ALLA som inte gjorde det.

Å så glömmer jag problematiken med att uttala sig om kasualitet utifrån en korrelationsstudie eller bristen replikation o.s.v.

Och den bästa o nyttigaste fisken för smarthet vet ju alla är ÅL.

Man känner sig t ex otroligt smart av någon anledning på ett ålagille ....:gnissla

Om nu fisken innehåller en massa smart-ämnen, hur smart är då fisken själv?
Tycker inte de fiskar som fastnar i näten verkar ha så hög IQ.

Slutsatsen måste då vara att de fiskar vi äter är de dummaste exemplaren och då måste vi i logikens namn blir ännu dummare.
:fattartil

Om nu fisken innehåller en massa smart-ämnen, hur smart är då fisken själv?
Tycker inte de fiskar som fastnar i näten verkar ha så hög IQ.

Slutsatsen måste då vara att de fiskar vi äter är de dummaste exemplaren och då måste vi i logikens namn blir ännu dummare.
:fattartil

De säger att havskatten är rätt intelligent. Allt är relativt förvisso. Bla idkar de någon form av älskog när de ska befrukta rommen, som forskarna tror är känslomässigt betingat. De lever även i monogama förhållanden hela livet vill jag minnas.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph