SM i twin!?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nästan alla klasser har ju SM status. Hur kommer det sig att inte twinnarna har det?

Scandinavian menar du då? För BoTT står ju för Nordic Battle of the twins. SM är ju nationellt. Men jag vill definitivit fortsätta ha trevliga norskar med i depån, och även danskar o finnar oxå om de vågar sig över.

SM är inte alltid bra. Men kanske bra om man söker sponsorer.

Scandinavian menar du då? För BoTT står ju för Nordic Battle of the twins. SM är ju nationellt. Men jag vill definitivit fortsätta ha trevliga norskar med i depån, och även danskar o finnar oxå om de vågar sig över.

SM är inte alltid bra. Men kanske bra om man söker sponsorer.

Ok men är det alltås ett officiellt Nordiskt mästerskap?
Hur kommer det sig att inga tävlingar går utanför sverige i så fall?

Tror det hamnar på faktumet att BoTT hittills delat helger med någon annan arrangör och aldrig varit huvudevent. För att vara ett huvudevent krävs även ett större underlag än bara 1 klass, som bott är. 25 x 2000 kr = 50000 kr. Täcker 1, max 2 dagars banhyra och ingenting mer.

BoTT behöver gå under gemensamt tak med annan arrangör, vare sig bil eller MC. Hittills ERF, vilket var en god start men BoTT behöver utvecklas NU och ta sig vidare och bli större. Det har kvaliten och charmen för det.

Börjar vi prata att expandera utanför Sveriges gränser, kanske 20% av de svenska förarna faller bort, men minst lika många kommer till i det det land man är i. Så jag ser ingen nackdel på så sätt för BoTT i sig.

Så jag är FÖR att iaf röra oss till Norge. Finland är ytterst omständigt tycker jag. Danmark är OK oxå förstås.

Så hursomhelst, för att gå utomlands behövs det alltså att BoTT gästspelar hos någon som redan arrangerar ett event på en bana. Vad jag vet så är det redan rätt fullt i klasserna. Fler klasser = tycker jag inte bra för vare sig utövare eller publik. Ska vara ett par tre huvudklasser!

Heisan, grattis med bra race:tummenupp Vi har jobbet for å få BoTT-runder til Norge! I 2009 var det enighet om at vi skulle kjøre ifm NM-runden på Rudskogen, men pga kallendertjafs ble ERF/BoTT lagt til samme helg! Jeg har også vært i kontakt med den norske Ducati-foreningen, men de følte seg ikke klare til å ta et så stort arrangement. Jeg tror at tiden er moden nå, BoTT er snart den klassen med i snitt flest deltagere og det begynner å bli bra kvalitet på racene - så vi bør deffinitivt se etter mulige arrangører utenfor Sverige!

Heisan, grattis med bra race:tummenupp Vi har jobbet for å få BoTT-runder til Norge! I 2009 var det enighet om at vi skulle kjøre ifm NM-runden på Rudskogen, men pga kallendertjafs ble ERF/BoTT lagt til samme helg! Jeg har også vært i kontakt med den norske Ducati-foreningen, men de følte seg ikke klare til å ta et så stort arrangement. Jeg tror at tiden er moden nå, BoTT er snart den klassen med i snitt flest deltagere og det begynner å bli bra kvalitet på racene - så vi bør deffinitivt se etter mulige arrangører utenfor Sverige!
Faktiskt rätt otroligt att BoTT är den klass med FLEST deltagare i! :) Underbart!

Faktiskt rätt otroligt att BoTT är den klass med FLEST deltagare i! :) Underbart!

Jaså? Var det fler än 120 förare i den klassen i helgen? 120 st är vi normalt på en ERF-tävling med 40 lag, så att påstå att BoTT är den största klassen är nog att överdriva lite.

Jaså? Var det fler än 120 förare i den klassen i helgen? 120 st är vi normalt på en ERF-tävling med 40 lag, så att påstå att BoTT är den största klassen är nog att överdriva lite.

Nå må du slutte med all sematikken, vi snakker selvfølgelig om sprintrace-klasse:arsele Vi er ca 25 til hvert race, hvilken annen sprintrace-klasse kan skilte med det:va:va:va Og du behøver ikke sette deg ned å sjekke min tall, jeg er reklamemann og kan derfor være omtrentlig med mine opplysninger:tuttar

Bara du inte slutar köra! Vi behöver din trut i BoTT-depån! :tummenupp

Om ikke kroppen (skulderen) blir bedre har jeg nok ikke noe valg:brinnerup:gnissla Så de neste ukene avgjør om det blir noe mer:kryckor

Last edited:
Som Generic förklarade, ingen mening för dig att ta åt dig. Endurance är en helt annan grej.

Vänta bara, det är grejer på g inför nästa år :tuttar

Har inte kollat men jag är rätt övertygad om att Rookie 600 har fler deltagare i snitt per race.

Hoppas ni får till en serie som kan köra ihop med oss andra på SM- och SO-helgerna :tummenupp

Som Generic förklarade, ingen mening för dig att ta åt dig. Endurance är en helt annan grej.

Det handlar inte om mej, det handlar om fakta. Som sandis skriver ovan, tom R600 har fler deltagare på sina race, BoTT är en trevlig klass, men störst är man inte.

Och om man nu ska fortsätta o vara viktigpetter så ska man ju plussa ihop R600 med SST 600 då väl Bott är en blandning av A och B förare, eller? :)

Hoppas tråden kan återgå till ämnet från och med nu. Jag vet Ulfs att det finns klasser med fler förare, men tänkte i huvet smklasser då tråden handla om det. Men ja, jag hade fel hur som helst.

Även om jag var en av eftersläntarna som stängde grinden efter er andra. Så var detta en av de trevligaste race på länge.
Stor eloge till Lind och hans nissar som fixade till det hela.
"Nästa år då jävlar" är oxså min. :tummenupp

Last edited:
Inget hindrar att ett SM är öppet för icke-svenskar, Niklas Granström blev t.ex Isländsk mästare i motocross 2005 trots att han är svensk. http://www.granstrom.nu/first.html

Exakt så. Tror inga svenska mästerskap är stängda för utlänningar.
2007 (?) hade vi en norsk medborgare, Henning Brokerud, som svensk mästare i Supermoto. Kai Börre borde väl vara svensk mästare nåt år oxå :va

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025