SM 125... vilken?

PontusT

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 125 Duke
Hallå!

Jag har börjat kolla för fullt runt på 125 motarder. Har mest kollat på WR 125 X. Har inte läst så mycket dåligt om den än så länge...

Främst intresserad av 4-takt då jag vill ha minimalt underhåll då jag inte har så mycket tid att lägga ner på hojen och att det blir enklare att kunna tanka vid mack. Då man bor ganska "off" kan det behövas :gnissla

Har ni några funderingar på WR 125 X eller skulle tex Husqvarna SMS 4 vara ett bättre alternativ?

//Pontus
 
Ktm 125 exc är en av de bästa motarder som finns i marknaden, kolla på de! ;)

Annars är Husqvarnan bättre än Yamahan fastän det är samma motor i båda :gnissla
 
Last edited:
Han vill ha minimalt underhåll!

har hört mkt positivt om WR 125 X så det är nog en bra hoj om man vill ha en driftsäker motad!

Ktm 125 behöver inte så mycket underhåll om man jämför med andra ;)

Edit: gäller 2takt
 
Last edited:
Enda underhållet jag hade på min WR125X var att tanka den lite då och då :)

Vill du ha en driftsäker hoj med minimalt meckande, köp yamahan.
Vill du ha en sjukt rolig hoj som ger dig ståkuk varje gång du gasar?
Köp en KTM EXC eller en Husqvarna SM125, löjligt roliga.
 
Källa på det? Första gången jag hör det nämligen :)

Inte omöjligt, sitter ju yamaha i Derbi senda 125, vill jag minas ha en xt motor.
Sitter även DT motorn i deras sporthoj

Det är ett annat märke, men finns det billiga och dugliga motorer är det klart man köper istället för att trycka en ny motor :rolleyes:
Då slipper man förlusten på att bygga nytt ifall cykeln inte blir populär
 
Last edited:
Inte omöjligt, sitter ju yamaha i Derbi senda 125, vill jag minas ha en xt motor.
Sitter även DT motorn i deras sporthoj

Yamaha har en sporthoj 125 2-takt? Hmm, Har jag missat något?

Vettisjutton om det är Yamaha motorn i Derbi Sendan. Sitter dock Yamahas XT motor i Husky 125 SM 4-taktaren.
 
Man blir ju helt klart sugen på KTMen. Men dyrt inköp och mycket underhåll... Tyvär håller inte min ekonomi för det...

Ser väl nästan ut som att Yamahan blir min! :D Smidigare med Yamaha Center inte så långt bort och inbyte av min egna Yamaha.

Tack för svaren än så länge! Fyll gärna på om ni har något att tillägga! :)
 
Yamaha har en sporthoj 125 2-takt? Hmm, Har jag missat något?

Vettisjutton om det är Yamaha motorn i Derbi Sendan. Sitter dock Yamahas XT motor i Husky 125 SM 4-taktaren.

xt:n sitter fan nästan i allt, senda, beta, rieju, ch-rajsing/husqvarna, xt förstås, ttr, säkert fler...

MEN motorn i sms 4:an var inte en xt-snurra i alla fall, den i huskyn är ju vätskekyld... WR har ju fyrventilare, tycker toppen ser liten ut på huskyn så ja vettefan vad det är....

Ktm 125 behöver inte så mycket underhåll om man jämför med andra

Jämfört med vad? En startraket till discoveryfärjan eller? exc:n är väl en av de värsta bland 125:orna, gasgas:en ligger väl där i krokarna också
 
Yamaha har en sporthoj 125 2-takt? Hmm, Har jag missat något?

Vettisjutton om det är Yamaha motorn i Derbi Sendan. Sitter dock Yamahas XT motor i Husky 125 SM 4-taktaren.

i den gamla senda 125 sitter det den trötta xt motorn, i den nya vattenkylda ska det sitta samma motor som wr125 har fast med förgasare, samma sak i nya husqvarna sms.

det är vad jag har hört. Men när man kollar på bilder så är husqvarnan och yamman väldigt lika ( nästan identiska) och derbin har nån annan, kanske e så att derbi har nå eget :)
 
i den gamla senda 125 sitter det den trötta xt motorn, i den nya vattenkylda ska det sitta samma motor som wr125 har fast med förgasare, samma sak i nya husqvarna sms.

det är vad jag har hört. Men när man kollar på bilder så är husqvarnan och yamman väldigt lika ( nästan identiska) och derbin har nån annan, kanske e så att derbi har nå eget :)

Nya derbin, drd racing 125, kör med derbis egna 125 cc 4v 4t LC ja... Sitter även i terra och några andra koncept...

Förresten, satsa på en drd racing istället! Snyggare är wr ;)

2009-Derbi-DRD-125-SM.jpg


Kostar inte så värst nya heller http://www.blocket.se/goteborg/Derbi_SENDA_125_SM_32762139.htm?ca=9&w=3 Tror inte de finns några beg än

Edit: den var beggad såg jag sen, men väldigt lite ;)
 
Snygg var den! Kanske det blir den då!

Har dock 0 erfarenhet av Derbi sedan tidigare, hur är det med reservdelar, återförsäljare och framför allt: Kvalitén? :confused:
 
Last edited:
Snygg var den! Men är det inte Derbi'n som inte kommer upp i över 100 knyck?

Det är den gamla sendan, derbi senda baja 125, och den hade den gamla tokslöa yamaha xt motorn...

Denna är den nya, derbi senda drd racing 125 med nya LC 4V motorn som går betydligt bättre och ger starka 15hk original ;)
 
Snygg var den! Kanske det blir den då!

Har dock 0 erfarenhet av Derbi sedan tidigare, hur är det med reservdelar, återförsäljare och framför allt: Kvalitén? :confused:

ja, den gamla flyttar sig inte så bra, men den nya har nog mer krut :rolleyes:
 
xt:n sitter fan nästan i allt, senda, beta, rieju, ch-rajsing/husqvarna, xt förstås, ttr, säkert fler...

MEN motorn i sms 4:an var inte en xt-snurra i alla fall, den i huskyn är ju vätskekyld... WR har ju fyrventilare, tycker toppen ser liten ut på huskyn så ja vettefan vad det är....



Jämfört med vad? En startraket till discoveryfärjan eller? exc:n är väl en av de värsta bland 125:orna, gasgas:en ligger väl där i krokarna också

ktm exc 125, gasgas ec 125, husqvarna wr 125, det är bland dom värsta, är ju byggda som endurosar som egentligen inte är tänkt att gå fullt ut på gata, men så kör jag iallafall (med sm hjul och mindre drevning)

olja/luftfilter:10tim
kolv:50-90tim
ska hällst köras på 98+ annars kan dom spika.
sen kommer det ju en massa lagerbyten och en massa sånt också annars ska det väll inte vara så mycket mer.
men helt klart mer att göra och dyrare än en 4-takt, på dom är det ju i princip bara att tanka och köra.

sen ska du ju helt klart också välja efter hur du ska åka. blir det riktiga långvändor med farsan genom landet tex så är ju 4taktarna jävligt bra, dom drar lite och håller för den åkningen, vilket jag tror att inte en exc eller ec är speciellt pigg på. men vill du ha en lite mer mellan hoj som har jävligt bra effekt och ändå håller jävligt länge utan service så är ju en dt eller crm (2taktare) ett bra val.

sen ska du ju helt klart också välja efter hur du ska åka. blir det riktiga långvändor med farsan genom landet tex så är ju 4taktarna jävligt bra, dom drar lite och håller för den åkningen, vilket jag tror att inte en exc eller ec är speciellt pigg på. men vill du ha en lite mer mellan hoj som har jävligt bra effekt och ändå håller jävligt länge utan service så är ju en dt eller crm (2taktare) ett bra val.

skulle jag köpt en fyrtaktare så skulle det helt klart blivit den nya ktm duken:nicka
 
Last edited:
Back
Top