Smörjnippel i stötdämparlänkage!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tja!
Rev ner stötdämparen här för ett tag sen, och hittade nåt som såg ut som luftningsnipplar på stötdämparlänkaget.. Men inte fan är det väl luftningsnipplar?
Antar att det är för att man ska kunna trycka in lite olja! Hur?, och, vilken olja?
Hojen är en rm 250 -91. pusspuss

Jag trodde smörjnipplar hörde till fordon från 60talet eller äldre, förutom entreprenadmaskiner.

Kör i tills du ser att det kryper ut lite vid sidan eller tills du hör ett "kläck" det är luften som pressas ut av fettet.

Freedom skrev:
2263694 Jag trodde smörjnipplar hörde till fordon från 60talet eller äldre, förutom entreprenadmaskiner.

på xr 600-92 iaf :va

Freedom skrev:
2263694 Jag trodde smörjnipplar hörde till fordon från 60talet eller äldre, förutom entreprenadmaskiner.
På den tiden var i alla fall grejerna avsedda för att hålla mer än tre år. Med tanke på att en stor del av slitaget på såna ställen beror på skräp och vatten som kommit in och skadar grejerna så kan lite friskt fett då och då göra underverk för livslängden. Vad är roligast, att trycka i lite fett några gånger om året eller byta lager i stötdämparlänkaget efter ett par år? :brinnerup

Göran skrev:
2263681 Det är en fettnippel.

Det finns speciella fettsprutor som passar på nippeln

Går ju att byta ut mot standard nipplar så en normal fettspruta funkar.
Perfekt när man högtryckstvättat efter ett lerigt körpass, tryck i fett och torka av! :tummenupp

Freedom skrev:
Fordon utan smörjnipplar är endast att betrakta som leksaker...

Dialog som skulle kunna vara hämtad från valfri svensk camp i främmande land.

*Fjunig skyttesoldat 1* -Var kom den där konstiga lukten ifrån?
*Fjunig skyttesoldat 2* -Ingen aning, det är inte sololja i alla fall...
*Ärrad gammelyxa* -Det är maskinpluton som just klev in, det ni känner är den omisskänneliga doften av smörjfett MP och diesel...

Nillow: Hur länge har du kört utan att serva den ordentligt ??

Prylarna håller mycket längre om man smörjer dom regelbundet. Och så slipper vi frågor hur man får loss svingaxeln etc.

Och det är betydligt lättare smörja via nipplar än att riva. Där det inte finns kan man gärna sätta dit.
Sparar sen både tid och pengar. Gäller även styrlager.

Så nåt gammalt tjafs som inte behövs är det inte. Däremot tjänar fabrikerna mer pengar eftersom
dom dels slipper sätta dit nipplar, dels får sälja mer dyra lager o bussningar...
/u

ulf_lundin skrev:
2265032 Nillow: Hur länge har du kört utan att serva den ordentligt ??

Prylarna håller mycket längre om man smörjer dom regelbundet. Och så slipper vi frågor hur man får loss svingaxeln etc.

Och det är betydligt lättare smörja via nipplar än att riva. Där det inte finns kan man gärna sätta dit.
Sparar sen både tid och pengar. Gäller även styrlager.

Så nåt gammalt tjafs som inte behövs är det inte. Däremot tjänar fabrikerna mer pengar eftersom
dom dels slipper sätta dit nipplar, dels får sälja mer dyra lager o bussningar...
/u

Jag har aldrig servat lagren regelbundet, har bara haft den i ett par månader, kört kanske 10h eller liknande...

Men var hittar man dessa fettsprutor? Måste ju finnas nån sorts adapter som man kan sätta på sin befintliga fettspruta?
Tack för svaren!

nill0w skrev:
2265599 Jag har aldrig servat lagren regelbundet, har bara haft den i ett par månader, kört kanske 10h eller liknande...

Men var hittar man dessa fettsprutor? Måste ju finnas nån sorts adapter som man kan sätta på sin befintliga fettspruta?
Tack för svaren!
jo den vanliga ska väl passa.

En vanlig fettspruta passar med största sannorliket.. Det är inte Suzuki som har monterat dom utan det är någon annan så det är nog helt vanliga nipplar.

Aldrig sett mer än en typ av fettspruta...

Jag smörjer länkage o sving i stort sett efter varje körning. Max 5 min jobb.
/u

Har en DR 350 -92 som har originalmonterade smörjnipplar.
En vanlig fettspruta passar utmärkt.

Jag trodde faktiskt att just smörjnipplar hade en standarddimension :va

xrperra skrev:
2267632Jag trodde faktiskt att just smörjnipplar hade en standarddimension :va
Finns varianter, iaf när det gäller gängorna. Däremot har jag aldrig varit med om att fettsprutan inte passar.
Så huvudet på nippeln kanske alltid är likadant.
/u

Last edited:
Det sitter smörjnipplar på min ninja från 2001 också, orginal eller ej vet jag inte.
Man smörjer iallafall tills det kryper ut nytt fett i alla öppningar.

Fräd skrev:
2265700 En vanlig fettspruta passar med största sannorliket.. Det är inte Suzuki som har monterat dom utan det är någon annan så det är nog helt vanliga nipplar.

En vanlig fettspruta satte sig alldeles utmärkt. Var nämligen nån som sa att man kunde köpa nån speciell nippel som funkar till en vanlig fettspruta typ, så det lät som den var lite ovanlig liksom. Men men, det funka skitbra! Tackar för tipsen!

Jag snor tråden en aning här.

Min älskling står med isärplockat länkage ute i garaget. När jag "kollade i de gamla nållagren" (när jag hade plockat isär så rasade alltihop bara utav själva fan) så var det bara lera och rost i dem, inte ens en gnutta olja. Funderar på det där med smörjnippel, men är det särskilt bra för grejerna? att ha hål i befintliga konstruktioner menar jag. Sen verkar det lite mysko också, som om fettet skulle rinna "förbi" lagren om man hade nippel. Det sistnämnda kan dock vara endast inbillning. Hur som helst, nu när jag då ska sätta i mina nya, DYRA lager, ska jag liksom bara lägga fett i lagren och sen tjoffsa dit sakerna som ska vara i? Eller hur ska jag göra? tacksam för snabba svar, då jag redan i eftermiddag kanske ska ställa mig och meka!

Tjaaa, bättre m nåt litet hål än lera....tycker iaf jag. Men ta isär, göra rent och smörja ibland funkar
ju oxå. Jo, ibland är det svårt få till det där m nipplar o svinglager. Kräver en del funderande
för att det ska funka och gå att komma åt smörja att nipplarna med allt på plats.
/u

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma