Smörjning av vajrar

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
Finns bra erfarenhet av att smörja upp tröga vajrar?, bäst vore ju att byta naturligtvis.

Men biltema har ju en smörjnippel till exempel. Funkar den?

Kan man montera smörjingångar på vajern i efterhand? Typ sådana man hade på moppen?

Tips å tankar tas tacksamt emot

Dom jag har haft problem med har kärvat precis intill ändarna och då har det funkat att smörja precis där och dra in fettet med hjälp av vajern.

Ja antagligen är det ju där skiten sitter, men jag tänkte om det funkar med lite andra trix. Som Biltemas smörjnippel till exempel.

Följdfråga:

Vad smörjer man med? Fett eller 5-56?
Fett smörjer ju bäst, men är skitsvårt att få in om man inte kan dra ut hela wiren.

Teflonspray har jag till cykeln å det är ju väldigt bra. Kanske kombinera den med smörjnippeln

Inte 5-56...
Har hört men ej provar själv att glykol ska va bra. Rätta gärna om det är fel!
Man hänger upp vajern å tejpar fast en tratt på den sen får det rinna igenom av sig själv.

Glykol är ju vattenlöslig och lämnar minimalt med film efter sig. Tror att det är helt förkastligt.
Varför inte 5-56? Det penetrerar och kryper ju bra, smörjer hjälpligt och är lätt att applicera.

Last edited:
Körde en ordentlig omgång med teflonspray och nu är det myvket bättre. Ska köpa en smörjnippel på biltema för å maxa resultatet.

Jag har en sån smörjnippel från biltema och tycker inte den funkar så bra. Antingen har man dragit åt för hårt och då går det inte i nåt smörjmedel eller för löst så smörjmedlet går ut på andra ställen än i vajern. Jag brukar smörja rätt i vajerhöljet istället i hålen där vajern går in. Använder motorolja i en lite oljekanna eller 5-56 om jag är extra lat den dagen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti