Smörjing av ny kedja.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Om denna infon redan finns så ber jag om ursäkt för att ha startat en ny tråd om det. Har sökt men tycker inte jag har hittat nått.

Iaf så ska jag på att byta drivpaket för första ggn på hojjen.
Jag fick hem sakerna för några dagar sen o när jag öppnade upp det så såg jag att kedjan va redan infettad.

Behöver jag smörja in den ytterligare efter att jag har monterat allt eller räcker det som det är för tillfället?

Sen till årets kanske dummaste fråga, Hur gör jag när jag ska "varmköra" kedjan?

Betyder det att jag ska ut o köra en runda eller går det bra att köra den när jag har hojjen på depåstödet? och hur länge ska det göras?

/Micke

När jag fick drivpaketet bytt på min gamla cbr600 så var den nya kedjan infettad så det bara stänkte om det! hehe (ligger redan infettad i lådan när den är ny)
Behövde inte fetta in den efteråt på ett tag. Men vill du så skadar det ju inte.. det kommer att stänka mer. Kedjan kastar ju av massor med kladd när du kör.

Man brukar fetta (spraya) in kedjan efter man har kört just för att vaxet smälter bättre på en varm kedja. Ingen idé att spraya på innan du drar iväg om du inte vill skura fälgarna var gång du gör så. (Har provat själv hehe :D )
Kedjan kastar av vaxet..

Last edited:
Jag skulle torka av allt överflöd av fett då det inte gör nån nytta annat än att samla på sig skit o grus.:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT